| کد خبر ۱۵۳۶۲۲
کپی شد

◄ نیمه اول امسال 8691 نفر در جاده‌ها کشته شدند / فقر دیتا شناسایی عامل تصادفات را سخت کرده است

هر کشوری که در ایمنی موفق بوده و از کار سهو و خطا فاصله گرفته است ابتدا دیتا داشته است.

نیمه اول امسال 8691 نفر در جاده‌ها کشته شدند / فقر دیتا شناسایی عامل تصادفات را سخت کرده است
تین نیوز |

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: دلیل اصلی عدم موفقیت در کنترل حوادث جاده‌ای نبود دیتای کافی و صحیح است.

جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به گزارش جدید سازمان پزشکی قانونی از آمار مرگ‌ومیر در شش‌ماهه نخست سال جاری به تحلیل این گزارش پرداخت.

وی با بیان اینکه بر اساس این گزارش شاهد کاهش 1.2 درصدی تلفات جاده‌ای به نسبت سال گذشته هستیم، گفت: با این‌ حال 8 هزار و 691 تن براثر حوادث رانندگی در 6 ماهه نخست سال جاری جان خود را از دست‌ داده‌اند که این آمار نشان می‌دهد نیازمند اقدامات جدیدی برای حل این مشکل هستیم.

وی بابیان اینکه هرچه جلوتر می‌رویم کار سخت‌تر می‌شود و نیاز به ظرفیت‌سازی در اجرا و سرمایه‌گذاری بیشتر حس می‌شود، ادامه داد: لازم است اقدامات جدیدی تعریف و برای آن سرمایه‌گذاری شود، ضمن اینکه بخشی ازاین ظرفیت‌سازی به این موضوع مهم باز می گردد که چقدر می توانیم موضوعاتی را هدف قرار دهیم که اثربخشی بیشتری در کاهش تلفات جاده‌ای داشته باشد. اینکه بتوانیم کاری انجام دهیم که نتیجه آن کاهش تلفات باشد به برنامه‌ریزی نیازمند است و برنامه‌ریزی هم نیازمند داشتن دیتای ریز و صحیح از تصادفات و آمار تلفات دارد و این زنجیره ایست که متأسفانه در کشور ما به یکدیگر وصل نیست.

به گفتهٔ هدایتی دلیل اصلی عدم موفقیت در کنترل حوادث جاده‌ای نبود دیتای کافی و صحیح است.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دراین‌باره به گزارش سازمان پزشکی قانونی اشاره کرد و با بیان اینکه اطلاعات این گزارش خیلی عمومی و مدیریتی است، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم و از دل برنامه‌ریزی نقاط آسیب را شناسایی و اقدامات لازم را تعریف کنیم نیازمند اطلاعاتی با عمق،دقت و جزییات بیشتر هستیم.

وی ادامه داد: در این بخش با وجود تکلیفی که برنامه پنجم مشخص کرد و تلاش‌های زیادی که انجام شد هنوز متأسفانه به آن سطح از دقت و اتکای اطلاعاتی به‌صورت ریز نرسیدیم و به‌نوعی مبنا ارکان و زیرساخت وجود دارد اما فقر دیتا اجازه نمی دهد که منابع در جای درست هزینه شود.

به گفته  هدایتی هر کشوری که در ایمنی موفق بوده و از کار سهو و خطا فاصله گرفته است باید ابتدا دیتا داشته است.

هدایتی ادامه داد:چون محدودیت منابع همیشه وجود دارد و برای اینکه منابع محدود را خوب مدیریت کنیم و در جای درست هزینه کنیم قاعده این است که بر اساس تحلیل اطلاعات نقاط کلیدی و آسیب‌پذیر را بشناسیم و بر اساس آن دیتاها روی آن نقاط هزینه کنیم. برای مثال 200 هزار کیلومتر راه در کشور داریم و اگر راه‌های روستایی را کنار بگذاریم میزان راه‌های شریانی به 85 هزار کیلومتر می‌رسد که درست این است که برای این راه‌ها تصمیم یک‌جور گرفته نشود. در همین راستا برای دوری از اقدامات کلی و کلی نگری به اطلاعات ریز نیازمندیم و امیدواریم هر چه زودتر این فقر اطلاعاتی از بین برود.

سازمان پزشکی قانونی از کشته شدن 8 هزار و 691 تن براثر حوادث رانندگی در 6 ماهه نخست سال جاری خبر داد و اعلام کرد که در ماه شهریور در میان ماه‌های نخست سال بیشترین آمار قربانیان حوادث رانندگی ثبت‌شده است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.