| کد خبر: 136438 |

◄ آیا مسئولیت نبستن کمربند مهماندار و مسافران به عهده راننده اتوبوس است؟

یکی از مشکلاتی که اخیرا برخی رانندگان اتوبوس‌های مسافربری بین‌شهری به آن معرتضند تاکیدی است که از سوی پلیس بربستن کمربند ایمنی مهماندار اتوبوسمی‌شود و نبستن آن جریمه ۶۰ هزار تومانی دارد.

تین نیوز

  یکی از مشکلاتی که اخیرا برخی رانندگان اتوبوس‌های مسافربری بین‌شهری به آن معرتض‌اند تاکیدی است که از سوی پلیس بربستن کمربند ایمنی مهماندار اتوبوس می‌شود و نبستن آن جریمه ۶۰ هزار تومانی دارد.

این رانندگان معتقدند مهماندار اتوبوس به طور مداوم برای خدمات‌رسانی به مسافران داخل سالن رفت و آمد می‌کند تا مسافران در حین حرکت اتوبوس جا‌به‌جا نشوند و به‌جای مسافر مهماندار درخواست‌هایشان را  انجام می‌دهد، بنابراین چون مهماندار مدام در حال رفت و آمد است در بعضی مواقع بستن کمربند از یاد می‌رود و صندلی مهماندار هم به گونه‌ای است که اگر کمربند به طور ثابت بسته شود خیلی آزاد دهنده است.

 عضو هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان استان کرمانشاه و عضو هیات اجرایی خانه کارگر در پاسخ به این انتقاد که در گروه تلگرامی « تلاشگران حمل‌ونقل» مطرح شد، گفت: بستن کمربند ایمنی و عدم استفاده از تلفن همراه جز قوانین پلیس راهور است و نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها نیز الزامی است.

مختار داوودی افزود: درمورد مهمانداران نیز بستن کمربند به نفع راننده است چرا که با کوچکترین ضربه این مهماندار است که دچار حادثه می‌شود و همانطور که راننده موظف به بستن کمربند است مهماندار هم موظف است این قانون را رعایت کند.

وی با بیان این‌که اگر کسی این شغل را انتخاب می‌کند باید شرایط آن را هم پذیرا باشد، اظهار داشت: کارگری که درجلوی کوره کار می‌کند با وجود گرما، موظف به پوشیدن لباس ایمن، کلاه و خیلی مسایل دیگر است که همین‌ها می‌شود ایمنی در کار و شعار معروف اول ایمنی بعد کار. پس این توجیه که بستن کمربند ایمنی مهماندار آزار دهنده است پذیرفتنی نیست. 

داوودی گفت: راننده چه گناهی کرده که باید تاوان رعایت نکردن مهماندار را بدهد؟ مهماندار هم باید تابع قانون ومسئولیت‌پذیر باشد و اگر جریمه شد باید خودش جوابگو باشد.

به گفته وی بستن کمربند ایمنی توسط مهماندار از لحاظ ماهیتی الزامیست ولی از لحاظ شکلی پلیس راه با چک کردن دوربین چند دقیقه قبل و بعد می‌تواند مشخص کند که مهماندار جهت خدمت‌رسانی بلند شده و کمربند خود را باز کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان استان کرمانشاه و عضو هیات اجرایی خانه کارگر بیان داشت: رانندگان اتوبوس هرچقدر قانونمند باشند به نفع خودشان است، من همکاری را  سراغ دارم که در اثر تصادف مهماندار به رکاب پرت و دچار شکستگی استخوان شده و نزدیک به هشت ماه است که مسافران رضایت داده‌اند اما مهماندار رضایت نمی‌دهد.

داوودی افزود: با اجرای این قوانین مسئولیت راننده هم کمتر می‌شود اگرچه حال من خود مخالف جریمه کمربند مسافر هستم با این کار درحق راننده اجحاف می‌شود  چرا که باید مشخص شود چند درصد از این تخلف به عهده راننده است راننده که نمی‌تواند تا صبح مراقب تک تک مسافران باشد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بزرگ نوروزی 0 0

    کمربند ایمنی برای مهماندار لازم و ضروری میباشد