نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران در مسیر جهش؛ ورود ۷۵۰ اتوبوس جدید
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد: همزمان با آغاز سال تحصیلی و افزایش تقاضا برای حمل ونقل عمومی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با جدیت دنبال می شود و تا پایان سال جاری ۷۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۸متری جدید وارد خطوط بی آرتی پایتخت خواهد شد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد: همزمان با آغاز سال تحصیلی و افزایش تقاضا برای حمل ونقل عمومی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با جدیت دنبال می شود و تا پایان سال جاری ۷۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۸متری جدید وارد خطوط بی آرتی پایتخت خواهد شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، احمد قیومی روز پنجشنبه با اشاره به شرایط ترافیکی مهرماه گفت: هر سال با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، ترافیک تهران بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش می یافت و بعضاً شاهد فلج شدن تردد در محورهای اصلی شهر بودیم. اما خوشبختانه امسال این اتفاق نیفتاد و شاهد شرایط بهتری بودیم که نتیجه اقداماتی همچون اصلاح هندسی معابر، ساماندهی ایستگاه ها و توجه ویژه به ناوگان اتوبوسرانی بود.
وی ادامه داد: به طور معمول هفته نخست مهرماه خدمات حمل ونقل عمومی برای دانش آموزان و دانشجویان رایگان ارائه می شود و این سیاست امسال نیز اجرا و در کنار آن توجه چند ماهه به آماده سازی ناوگان موجب شد مهر امسال با شرایط مطلوب تری آغاز شود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره وضعیت نوسازی ناوگان شرکت متبوعش خاطرنشان کرد: در ابتدای دوره مدیریت شهری ششم، حدود یکهزار و ۸۰۰ دستگاه دستگاه اتوبوس تحویل گرفتیم که تنها هزار دستگاه آنها فعال بود؛ این پایین ترین تعداد اتوبوس فعال از زمان تأسیس شرکت واحد در سال ۱۳۳۵ تاکنون بود و به همین دلیل دستور ویژه ای برای نوسازی ناوگان صادر شد و در قالب برنامه چهارم تحول و توسعه تهران، اتوبوسرانی و مترو به طور خاص در دستور کار قرار گرفتند.
این مسئول افزود: شرکت واحد روزانه بیش از یک میلیون مسافر جابجا می کند و سهم خطوط بی آرتی در این میان قابل توجه است؛ به همین دلیل نوسازی در این بخش در اولویت قرار دارد؛ متأسفانه اتوبوس های بی آرتی کنونی همگی بالای ۱۰ سال عمر دارند و حتی با بازسازی، همچنان فرسوده محسوب می شوند.
وی یادآور شد: در سال جاری ۳۲۷ دستگاه از این اتوبوس ها در برنامه بازسازی قرار گرفته اند، اما برای ارائه خدمات شایسته، نیازمند جایگزینی با ناوگان نو هستیم.
قیومی با بیان اینکه ۷۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۸متری نو تا پایان سال به خطوط بی آرتی اضافه خواهد شد، خاطرنشان کرد: این اتوبوس ها علاوه بر ناوگان بازسازی شده، موجب کاهش زمان انتظار در ایستگاه ها خواهند شد، همچنین ۸۳۰ دستگاه اتوبوس ۱۲متری دیزلی داخلی و ۳۹۰ دستگاه اتوبوس تمام برقی به ناوگان افزوده شده است که ۲۰۱ دستگاه از اتوبوس های برقی همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در ۱۷ خط به کار گرفته شدند.
این مسئول با اشاره به اهمیت به کارگیری اتوبوس های برقی اظهار کرد: هسته مرکزی تهران به دلیل آلودگی شدید هوا و تراکم ترافیکی، بیش از سایر نقاط نیازمند این اتوبوس ها بود، اتوبوس های برقی علاوه بر کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی را نیز به حداقل می رسانند و امروز با نظم قابل قبولی در مرکز شهر فعالیت می کنند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در خصوص مشکلات خطوط بی آرتی نیز گفت: یکی از معضلات جدی، ورود موتورسیکلت ها به خطوط ویژه است که سرعت حرکت اتوبوس ها را کاهش داده و ایمنی رانندگان و شهروندان را تهدید می کند، این مسئله موجب شده برخی خطوط بی آرتی حتی از خطوط عادی هم کندتر شوند، رانندگان ما از شریف ترین نیروهای خدوم شهر هستند که از پنج ونیم صبح در شرایط سخت کاری خدمت رسانی می کنند و شایسته است که مسیرهای ویژه صرفاً در اختیار اتوبوس ها باشد.
قیومی درباره پروژه های جدید نیز توضیح داد: یکی از گره های مهم ترافیکی، اتوبان همت و فاقد خط ویژه اتوبوس است، مطالعاتی برای ایجاد کریدور ویژه در مسیر غرب به شرق و بالعکس انجام شده و پس از تصویب نهایی، این طرح می تواند تا پایان سال به مرحله اجرا برسدغ. مقدمات نصب لاین و دوربین ها فراهم شده و هدف این است که یا مسیر ویژه چندسرنشین ها ایجاد شود یا حمل ونقل عمومی در آن مستقر گردد.
وی با اشاره به مشکلات خطوط تغذیه (فیدر) که عمدتاً در اختیار بخش خصوصی است، اضافه کرد: ۴۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی ملکی و ۶۰ درصد آن تحت مدیریت بخش خصوصی است؛ این بخش نیز نیاز جدی به نوسازی دارد و بعضی پیام های مردمی که از تأخیر نیم ساعته یا بیشتر در رسیدن اتوبوس حکایت می کند، مربوط به خطوط فیدر بوده که با نوسازی و بازسازی در حال اصلاح است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران یادآور شد: اگرچه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، اما مسیر توسعه و نوسازی آغاز شده است، امروز تلفیقی از اتوبوس های دیزلی و برقی در خطوط تهران فعال هستند و به زودی اتوبوس های هجده متری برقی نیز وارد خطوط بی آرتی خواهند شد، با افزایش تعداد ناوگان و کاهش فرسودگی، شهروندان شاهد کاهش چشمگیر زمان انتظار و ارتقای کیفیت خدمات خواهند بود.