| کد خبر: 27761 |

◄ چه کسانی برنده دعوای ترانزیتی ایران و ترکیه هستند؟ / ضرب الاجل دو ماهه ترکیه برای حذف مسیر ترانزیتی ایران

تین نیوز | ترکیه ضمن توافق با کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و گرجستان و تعریف نقشه لجستیکی مسیر ترکیه- آذربایجان-دریای مازندران و ترکمنستان به آسیای مرکزی تا سه ماهه اول 2015 دست پیدا کند و مسیر ترانزیتی ایران را علی رغم مسافت کمتر، حذف کند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، پس از کشمکش های ایران و ترکیه بر سر مابه التفاوت سوخت و وضع عوارض جدید توسط دو کشور، ترکیه نقشه از قبل طراحی شده خود را رو نمایی کردند. طبق این برنامه لجستیکی قرار است کامیون های ترکیه برای ترانزیت کالا به آسیای مرکزی، ابتدا وارد خاک آذربایجان شده و بار خود را توسط دو کشتی RO-RO و دو لنج باری با گذر از دریای مازندران به آسیای مرکزی دست پیدا کنند.

گفتنی است این نقشه قرار است در سه ماه اول سال 2015 به صورت آزمایشی اما فورس ماژور اجرایی شود.

انجام این پروژه لجستیکی زمانی سرعت گرفت که به گفته رسانه های ترکیه، ایران تصمیم به اخذ عوارض 750 دلاری بر سر مرز خود از کامیون های ترک گرفت اما ترک ها به همان میزان از کامیون ها درخواست مالیات کردند.

در ادامه نیز پس از اقدام غیر قانونی ترکیه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایران این مبلغ را به 1500 دلار افزایش داد که بار دوم برای مابه التفاوت سوخت نبود بلکه برای اخذ عوارض عبوری ترک ها صورت گرفت که ترکیه ساکت نماند و سریعا دستور افزایش و اخذ عوارض 1500دلاری از کامیون های ایرانی را صادر کرد. 

در نهایت ایران مبلغ مابه التفاوت سوخت را با 1 دلار افزایش به 2 دلار رساند و ترکیه بدون معطلی دستور تامین و خرید سوخت لازم برای کامیون های خود از ترکمنستان با قیمت ارزان تر را صادر کرد.

لازم به ذکر است، طبق تفاهم نامه که به صورت قانون مصوب در مجلس دو کشور به امضا رسیده و ترکیه موظف به پرداخت مابه التفاوت سوخت به ایران است، همچنین در حال حاضر ترکیه، عوارض عبوری از کامیون های ایرانی اخذ می کند و در رسانه های خود به دنبال کتمان این موضوع است.

ترکیه در حال حاضر به دلیل اینکه ایران نمی خواهد به آن امتیازی بدهد پای میز مذاکره نمی نشیند اما بی کار هم ننشسته و بر اساس گزارش های واصله وزارت حمل و نقل و مسئولان ترانزیت این کشور با سرعت تمام به دنبال تعریف مسیرهای گوناگون و متنوع برای دستیابی به آسیای مرکزی هستند؛ به طوری که راه های عبوری آذربایجان و گرجستان بر روی میز تصمیم گیری آنها در اولویت قرار دارند.

در همین راستا، فاتح شنر، رئیس اتحادیه شرکت های حمل و نقل بین المللی ترکیه، از نتیجه موفق مذاکرات میان این اتحادیه و مسئولان رسمی دولت های آذربایجان و ترکمن خبر داد و در رسانه ها اعلام کرده بود؛ به زودی مسیر ترانزیت آذربایجان-دریای مازندران-ترکمنستان از سوی کامیون های ترکیه مورد بهره برداری و استفاده قرار خواهد گرفت.

تخمین ترکیه بر تردد سالانه 30 هزار سفر در مسیر جدید
لازم به ذکر است بر اساس بررسی ها و برآوردهای صورت گرفته از جانب ترکیه، کامیون های ترکیه با استفاده از مسیر آذربایجان - دریای مازندران - ترکمنستان سالانه 30 هزار سفر همراه با کاهش هزینه ترانزیت را در بر خواهد داشت.

با تمام این تفاسیر، ترکیه در حال حاضر از مسیر ترانزیتی ایران به عنوان کوتاه ترین راه برای دستیابی به آسیای مرکزی استفاده می کند. اما از دیرباز شرکت های حمل و نقلی ترکیه همواره از موانع و تاخیر در مرز ایران که توسط گمرک ایجاد می شود، گلایه داشته اند.

اما این پایان کار نبوده است، زیرا سازمان راهداری نیز از مسیر جایگزین ترکیه خبر داده است و می خواهد بار کشور های چین، هند و پاکستان را از طریق خاک آذربایجان-ارمنستان-گرجستان و یا بلاروس و عبور از دریای سیاه به خاک اروپا برساند. در حالی که ترکیه با توافق با ترکمنستان در شمال غرب ایران به دنبال جلب نظر کشورهای آسیای مرکزی بوده است.

در ادامه باید به این نکته توجه داشت که گویا ایران در تحقق نقشه طراحی شده ترکیه گام برداشته و حالا در تله ای قرار گرفته است که خود از آن بی اطلاع است. اگر این سیاست ایران در قبال ترکیه ادامه یابد بی شک بازنده اصلی این چالش، ایران خواهد بود و هرگونه واکنش همانند پلمپ کردن باک کامیون های ترکیه اگرچه جواب قاتع و طبق روال کاملا صحیح است اما در شرایط فعلی و خوابی که ترکیه برای در دست گیری ترانزیت غرب و مرکز آسیا دیده است، همانند برچسب پلمپ مسیر ترانزیتی داخلی ایران به دست خودمان است.

در این میان نمایندگان مجلس باید با آگاهی کامل مراقب فعالیت های دولت در این زمینه باشند. زیرا اعمال فشار و یا هرگونه اقدام سلیقه ای به هر یک از وزاری راه و شهرسازی و امور خارجه، موجب از دست رفتن درآمد حاصل از ترانزیت اروپا و غرب آسیا به مرکز آسیا از طریق ایران می شود و مسئولان مذاکره کننده با طرف ترکیه در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در صورت خرید زمان و ایجاد تعلیق در اقدامات ترکیه با ایجاد فضای مذاکره شرایط را به حالت اول بازگردانند و مانع از تضییع حق ایران در این میان شوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شهرام 0 0

    سه هفته دیگه ترکها باید بیان دست ما راهم ماچ بکنند، با دو تا لنج و یک کشتی مگر می شود خط ترانزیت درست کرد، اون موقع باید بیان سه برابر بدهند، بار خودمون هم از طریق دریا و ولگا می بریم انزلی و نوشهر، نشد می بریم چاه بهار و رجایی، شهر چراغونه، وضع دولت ترکیه با داعش و پ ک ک داغونه

  • آیدین باقرزاده 0 0

    متاسفانه موضوع پیش آمده به سبب تساهل و تسامع مدیران ارشد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و نیز عدم اظهار نظر و حمایت ان جی اوها و انجمن های صنفی ایرانی و نیز سوء استفاده مقامات ترکیه و عقده گشایی سیاسی آنان رفته رفته بر غرور ملی و نیز منافع ملی کشور خدشه وارد می سازد. ۱۸ روز بعد از عهد شکنی و نقض تعهدات فی مابین وزیر راه و ترابری کشور ترکیه به شکل رسمی اعلام کردند: " به سبب مانع تراشی ایران در خصوص صادرات روبرو رشد ترکیه با افزایش عوارض اخذ شده از وسایط نقلیه ترکیه، ما نیز(کشور ترکیه) اقدام به متقابل به مثل نموده و از کامیون های ایرانی عوارضی را مطالبه خواهیم کرد. " بی شک وظیفه سفارت محترم ایران در آنکارا بود که نسبت به این اظهار نظرها واکنش نشان دهند. یا لااقل سفیر محترم در تویت ها و دل نوشته فیس بوکی خویش به این اظهارات مغرضانه به صورت شخصی پاسخ می دادند. مقامات ترکیه با سوء استفاده از رافت مقامات کشورمان هر روز بر ادعاهای مغرضانه خود و تبلیغات دروغین خود می افزایند. این عقده گشایی تاریخی النهایه موجب روسیاهی خودشان خواهد شد. آنان با ترفندهای مختلف درصدد پاک نمودن صورت مسئله هستند. موضوع بسیار ساده است بر اساس توافقات رسمی فی مابین دو کشور از اخذ هر گونه عوارض از وسایط نقلیه طرفین باید پرهیز نمایند. و تنها ایران به سبب تفاوت قیمت سوخت مجاز به اخذ مابه التفاوت سوخت است. همه ساله همزمان با مصوبه جدید در خصوص افزایش و تغییرات مبلغ عوارض مذکور شرکت های ترکیه چند روزی اعتراض می نمودند علی ای حال به تصمیم قانونی کشورمان تمکین می نمودند. این بار به سبب برخی مسایل سیاسی یک موضوع فنی را پیچیده نموده اند و گویی مقامات ارشد سازمان محترم راهداری و حمل و نقل جادهای کشورمان در راستای تساهل و تسامح ذکر شده در مقابل این ادعاهای واهی آنان برخورد شایسته ای انجام نمی دهند. موضوع بسیار ساده است. یک قرارداد مصوب بین طرفین است و باید بر اساس قوانین بین المللی هر دو کشور به آن پایند باشند. انجمن های صنفی و سایر فعالین می توانند علیه این سیاست دولت ترکیه در دادگاه های داخلی و بین المللی اقامه دعوی نمایند. موضوع حاشیه پلمپ نمودن، تخلیه نمودن و هر راهکار دیگر سبب جری تر شدن مدعیان دروغین سیطره مکتب عثمانی خواهد شد. اصل موضوع عدم تفاهم در مبلغ مابه التفاوت سوخت می تواند باشد. که مقامات طرفین می توانند در یک جلسه بسیار سطح پایین با محاسبه قیمت سوخت در ترکیه و ایران موضوع را بلادرنگ حل نمایند. فی مثل برای شش ماه آینده این مبلغ از طرف ایران اخذ خواهد شد. چنانکه ذکر شد عدم قاطعیت مقامات ایرانی عجز مقامات ترکیه در خصوص مسایل منطقه منجر به زیان تجار و بازرگانان و رانندگان ایرانی گردیده است. در این بین دریغ از واکنش های منطقی از طرف انجمن های صنفی کشورمان به ویژه انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل مستقر در بازرگان. جای بسی تعجب است که حتی فدارسیون اتومبیلرانی ترکیه نیز در خصوص حمایت از تصمیمات مقامات کشورشان اعلامیه صادر کرده اند. ولی ما کما فی سابق منتظر تصمیمات و تلاش های مقامات عالیه هستیم. ضعف و تعلل سفارت کشورمان در ترکیه نیز قابل تامل است. گویی آنان هنوز نمی دانند که این هجمه تبلیغاتی به سبب مسایل سیاسی است. و مقامات و رسانه های ترکیه درصدد ایجاد نفرت در بین مردمان علوی و کردها و به ویژه شیعیان ترکیه علیه کشورمان را دارند. یادآور می گردد. که عمده فعالان عرصه صنعت حمل و نقل در ترکیه از آن قشرها هستند. بار دیگر اعلام نظر شرکتهای سیاحت و گردشگری و انجمن های صنفی و ان جی او موجب دلگرمی مقامات ارشد مذاکره کننده ایرانی خواهد شد. حتی می توان کمپین تحریم کالاهای ترکیه را آغاز نمود.

  • در جواب شهرام 0 0

    انزلى نوشهر بندر شهید رجایى و از همه مهمتر چابهار؟؟؟؟!!!!!! آقا شهرام مگه النگ دولنگ بازى میکنیم؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

  • درجواب آیدین باقرزاده 0 0

    لطفا موضوع را سیاسى نفرمایید سایت محترم تین نیوز جاى قصه وانشأ نوشتن نیست.. وقتى طرف ترک خیلى سال هست که اعتراض میکند وآخر سر هم میگوید سوخت نمی خواهیم که تفاوت هزینه آنرا بدیم لطفا پلمپ کنید باکمان را شما آقاى باقرزاده چرا دعواى کرد ترک میاندازید؟؟؟ یا اصلا شما آقاى باقرزاده از حمل ونقل هیچ اطلاعاتى ندارید… الان همه کشورهاى جهان در این رقابت آزاد دنبال منافع خود هستند حالا این منافع بخواهد در صنعت باشد یا خدمات حمل ونقل لطفا بیش از این فرافکنى نکنید دیگر زمان دعواى قرون گذشته بر سر نزاد زبان و… گذشته هست …

  • آیدین باقرزاده 0 0

    سایت محترم تین نیوز با سلام احتراماً مستدعی است متن ذیل مطابق قانون مطبوعات در پاسخ به نگارنده محترم بی نام(با عنوان در جواب آیدین باقرزاده) بدون دخل و تصرف منتشر نمایید.(گرچه راقم از اختیار مدیران محترم سایت در خصوص قابل انتشار و غیر قابل انتشار بودن نظرات خوانندگان آگاه می باشد. و نیز نیک می داند سایت وزین تین نیوز، سایت تالار گفتگو نمی باشد.) دوست گرامی راقم متولد ماکو و سالها ساکن مرز بازرگان با بیش از بیست سال سابقه عملی و علمی در صنعت حمل و نقل دارای مدرک دکترای تجارت الکترونیک از دانشگاه پلی تکنیک استانبول می باشم. اینجانب به مدت سه سال به عنوان کارمند صدور پروانه تردد وسائط نقلیه خارجی در پایانه مرزی بازرگان مشغول به کار بوده ام و از رفتار و واکنش های طرف مقابل نسبت به این موضوع تا حدودی آگاه می باشم. چنانکه در متن قبلی نیز آشکارا قابل فهم است مراد و مقصود راقم تنویر افکار عمومی، دلسوزان عرصه صنعت حمل و نقل بر آنچه که هجمه رسانه ای کشور ترکیه و به تبع آن مقامات دولتی عرصه صنعت حمل و نقل آن کشور علیه کشورمان، و تهیج سازمان ها و تشکیلات مردم نهاد در راستای حمایت از منافع ملی بوده است در متن مذکور نیز به کرات به فنی بودن موضوع اشاره شده است. شاید آن جناب به یاد خاطرات مقطع –شاید - ناتمام دبستان خویش، نوشتار مذکور را انشاء انگاشته اید. موضوع نژاد و قومیت نیست. موضوع غرور ملی و منافع ملی است. اینجانب به سبب علاقه و فعالیت در این عرصه پیگیر اخبار و رویدادهای صنعت حمل و نقل از طریق رسانه های عمومی ترکیه و سایت های آن کشور می باشم. هر سال در بازههای زمانی مختلف، گاهاً با تحویل سال نو میلادی و با عنایت به نرخ فوب خلیج فارس گازوئیل، تغییراتی در مبلغ مابه التفاوت نرخ سوخت تحویلی به ناوگان خارجی اعمال می شد. این افزایش ها منطبق بر مقاوله نامه های مصوب فی مابین طرفین، قانونی و لاجرم لازم الاجرا بودند. امسال موضوع بنا به دلایل حاشیه ای به آلت لجبازی طرف ترکیه تبدیل گشته است. اگر درک و فهم راقم ابتر نباشد مدیران فعلی سازمان متولی امر در کشور دارای شخصیت پرگماتیست هستند. و علی رغم تلاش طرف مقابل به سوق رفتار مسولان کشور به سمت و سوی مورد دلخواه آنان تاکنون به موضوع با نظر فنی و کارشناسی نگریسته و حتی در مصاحبه های خویش به کرات به فنی بودن موضوع اشاره نموده اند. موضوع گزینش راه گذر جدید از طریق عبور از گرجستان و آنگاه بندر باکو در جمهوری آدربایجان و سپس انتقال وسائط نقلیه باری با کشتی به بنادر هدف با توجه به امکانات موجود یک بلوف و شانتاژ است. موقیعت آب و هوایی و کوهستانی راهگذر زمینی مذکور از ترکیه، گرجستان تا بندر باکو به ویژه در فصل زمستان تردد سهل و آسان کامیون های ترکیه را غیر ممکن می سازد. همین امروز در رسانه های جمعی و این سایت وزین، خبری دال بر مسدود شدن جاده بین المللی آغری به سبب بارش برف سنگین پاییزی منتشر شده بود. راه گذر پیش بینی شده نیز از همان مسیر گذر نموده و بعد آن تا مرز گرجستان مدام بر شیب جاده های افزوده می گردد. کارشناسی در همین سایت اظهار نموده بودند " اگر چنین مسیری مطلوب بود طرف ترکیه سالها قبل اقدام نموده بود. "(نقل به مضمون) بعد از طی چنین مسیری وسایط نقلیه ترکیه وارد بندر باکو خواهند شد. عدم وجود کشتی رو - رو و یا حتی کشتی و بارج مطلوب در بندر مذکور موجب معطلی وسایط نقلیه در بندر مذکور خواهد شد. فرض شود در طی ایام آتی وسایط نقلیه دریایی جهت انتقال محمولات فوق در بندر باکو مهیا شود. فعالین صنعت حمل و نقل دریای خزر بی شک از وضعیت جوی دریای خزر مطلع هستند. کشتی های کشتیرانی دریای خزر به عنوان قویترین ناوگان فعال در دریای خزر همواره بعد از چهار و پنچ روز در اسکله های بنادر ترکمن باشی، آکتاوی، آستارخان و … پهلوگیری می کنند. در این بین تنها بندر ترکمن باشی ترکمستان که توسط دولت ترکیه اخیراً تجهیز شده است امکانات لازم جهت پهلودهی مناسب چنین کشتی های را دارد. بعد از وصول وسایط نقلیه مذکور به بندر ترکمن باشی(اگر مقصد نهایی چنین وسایط نقلیه ای به جزء بندر آکتاو قزاقستان باشد) برای رسیدن به مقاصد نهایی باید به سمت پایتخت جمهوری ترکمستان(عشق آباد) طی مسیر نمایند. زمانبر و هزینه بر بودن راه گذر مذکور در صورت مهیا شدن تمامی زیرساخت های لازم قابل فهم است. لهذا راه گذر ایران مطلوبترین راه گذر برای تجار و بازرگانان ترکیه است. چنانکه به کرات ذکر شده است موضوع، یک مسئله فنی و کارشناسی است. سبب مجادله، نگرش طرف ترکیه به افزایش مبلغ مابه التفاوت سوخت اخذ شده از طرف ایران برای وسایط نقلیه خارجی است. که بنا به مقاوله نامه مصوب مراجع ذیصلاح، هر دو کشور ملزم به تمکین بدان هستند. اما چرا در این بازه زمانی دولت ترکیه چنین رفتاری را بروز داده است. موضوع به رخدادهای داخلی ترکیه و منطقه ای بر می گردد. از بیان مفصل آن، جهت پرهیز از شائبه سیاسی شدن موضوع از طرف کوتاه نظران صرفنظر می شود. طیب پاشا بعد از آغاز بهار عربی در اندیشه استیلای افکار و اندیشه های خود بر کشورهای منطقه را داشت. قریب به اتفاق انتظارات آنان برآورده نشد. به ویژه در خصوص موضوع سوریه و عراق، آنان علت این ناکامی ها را به تلاش ایران به گسترش امپراطوری خود تبلیغ می نمایند. در حالیکه همگان مستحضر هستند که احدی در این کشور به فکر گشورگشایی نیست. همه مردمان این سرزمین در اندیشه آبادانی کشور و بهبود وضعیت اقتصادی هستند. و نیک می دانند که امنیت و آرامش حاکم بر مهین مرهون سرداران و سربازان گمنام جان بر کف است که فتنه و جگرخوران را قبل از نزدیک شدن به مام میهن در نطفه خفه می کنند. بر اساس آخرین نظرسنجی انجام گرفته در کشور ترکیه، مردمان آن سرزمین بعد از اسراییل، از ایرانیان متنفرند.(هفته قبل این نظرسنجی انجام گرفته بود و بیش از ۷۰ درصد اهالی ترکیه از ایرانیان(از هر نژاد و قوم) بیزار بودند. می توانید از طریق کادر جستجوی سایت های خبری تابناک و عصر ایران صحت و سقم موضوع را کنکاش نمایید.) با توجه به هجمه ایران هراسی در ترکیه و همزمان شدن این موضوع فنی و طرح ادعاهای واهی یک جانبه از طرف مقامات کشور ترکیه و متعاقباً تبلیغ رسانه ای موضوع توسط مطبوعات و کارشناسان دیپلماسی عمومی ترکیه راقم را برآن داشت که در نوشتار قبلی از تشکل های مردم نهاد طلب یاری نماید. سهم عمده رونق صنعت حمل و نقل ترکیه در سالهای قبل مدیون فعالیت ناوگان کشور مذکور به مقاصد نهایی ایران و یا ترانزیت از ایران بوده است نسل همسن راقم خوب به یاد دارند دورانی که کامیونت های بع مع جع(BMC) ترکیه در دهه شصت و هفتاد سالیانه از راه گذر قاچاق سوخت و حمل محمولات به کشور عایدات هنگفتی را کسب نمودند و صاحبان عمده شرکت های بزرگ حمل و نقل ترکیه از ساکنان قبلی مناطق هم مرز با ایران هستند. در آن دوران کشور عزیزتر از جان درگیر جنگ تحمیلی بود و بالاجبار سکوت اختیار می نمودیم. اما اکنون هر بار که از مدافعان میهن تنها پلاکی از کوههای سر به فلک کشید کردستان عزیز برای مادران و پدران چشم به راه آورده می شود. داغ دل راقم نیز از سوء استفاده کنندگان به ظاهر همسایه تازه تر می گردد. همزمان با گسترش تحریم های یک جانبه کشورهای غربی علیه کشورمان و به ویژه قطع تردد ناوگان خارجی به سمت بنادر ایران تجار فعال قفقاز گزینش راهگذر حمل محمولات کانتینری از طریق جنوب شرق آسیا به سمت بندر استانبول و حمل دیگر بار از آنجا به سمت بنادر گرجستان را پیشنهاد نمودند. طیب پاشا نیز بلادرنگ آقازاده خود بوراک پاشا را مامور ساماندهی امر نمود. ایشان نیز با تاسیس شرکت کشتیرانی ام بی و خریداری چندین کشتی در صدد رونق تردد کشتی های فیدری از بندر استانبول به سمت گرجستان برآمد. که این پروژ نیز با شکست مواجه گردید. چند جلوگیری از تطویل موضوع از بیان ارتباط این موضوع با ناراحتی برخی از مقامات ترکیه از صنعت حمل و نقل ایران صرفنظر می گردد. اخیراً مقامات دولتی صنعت حمل و نقل ترکیه شاهد ورود صدها کشنده رنو و سایر مارک های معتبر به منطقه آزاد ماکو هستند و دلهره افزایش فعالیت ناوگان ملی جاده ای ایران را دارند. که امید می رود با حمایت، یاری و مساعدت مسئولان محترم این امر تحقق یابد. النهایه از تطویل موضوع پوزش طلبیده از روسای انجمن ها، مدیران شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا و مسافر و سایر دلسوزان عاجزانه استدعا می گردد. حقیقت موضوع را به همکاران طرف ترکیه اطلاع دهند. که رخداد مذکور موضوعی فنی بوده و قابل حل می باشد و قصد و نیت عمدی در این موضوع از طرف ایران غیرقابل طرح است. و نیز شرکت های حمل و نقل و رانندگان زحمتکش ناوگان ملی هوشیار باشند. دیروز موضوع کشف محموله قاچاق سیگار از کامیون ایرانی در گمرک گوربلاغ انتشار یافت جاسازی چنین محموله ای میلیون دلاری بدون هماهنگی قاچاقچی طرف ترکیه با مقامات مربوطه خود، اندکی شبهه برانگیز است. تین نیوز: از جناب آیدین باقر زاده بخاطر یادداشت متین و مستدل ایشان تشکر و قدر دانی می کنیم. امیدواریم همچنان مورد لطف و محبت ایشان و سایر عزیزان برای دریافت نظرات کارشناسی باشیم. از جناب باقرزاده هم تقاضا می کنیم دیدگاه خود را بعنوان یک یادداشت مستقل برای ما ارسال کنند(info @ tinn. ir) تا در تین به نحو مناسب درج شود. باز هم تشکر

  • شهرام 0 0

    اتفاقا دولت ترکیه فکر می کند که النگ و دولنگ است، این دولت ترکیه که دشمن شماره یک نیروهای مردمی منطقه است، ایران را از نظر ژیو پلتیکی نمی شناسد و گرنه هر روز برای ما یک بازی جدید کوک نمی کند. اینجا منطقه ناگورنه قره باغ یا ازبکستان یا هر جای دیگری که دولت ترکیه فکر می کند نیست. اصلا مگر ما چقدر از این ترانزیت پر مزاحمت برای دولت ترکیه در می آوریم، بروند یک فکری برای خودشان بکنند چون سوخت مفت نداریم که به آنها بدهیم تا جیبشان پراز پول بشود و نفوذشان را در منطقه زیادتر بکنند، بعد از واقعی شدن قیمتها معلوم می شود که چقدر مزیت قیمتی دارنند، در ضمن بزودی قرارداد گازشان هم تمام می شود. اونوقت هم باید بیایند دوباره التماس، اینها به قیمت خون مردم عراق و سوریه نفت ارزان از تروریستها می خرنن

  • فعال بیست سال حمل ونقل دریایی ریلى جاده اى هوایى 0 0

    جناب آقاى مهندس باقرزاده احتراما اینجانب به قول خودتان در مقطع ابتدایی ترک تحصیل کرده ام ولى این را میدانم که طبق قوانین تجارت جهانى که قوانین جهان شمولى هم هستند در تجارت آزاد نمیتوان طرف مقابل را اجبار به خرید سوخت و یا هر کالاى دیگر کرد… ما از این پیشنهاد ترکیه که سالها اعلام کردن سوخت نمی خواهیم باک کامیونها را پلمپ کنید میتوانستیم بهر بردارى اقتصادى هم بکنیم چون به قول رییس انجمن صنفى جناب سمساریلر موقع برگشت کامیونها آنها باک شان را پر میکردند!! مگر طبق تواهم نامه بین دو کشور میبایست پیمایش داخل مسیر ایران بایست سوخت تحویل گردد یا مسیر برگشت و بازرگان به داخل کشور ترکیه هم سوخت تحویل گردد!!! موقع برگشتن حتى اگر کامیونهاى ترک سوخت شان را هم در ترکیه نفروشند آنها قادر هستند با سوخت تحویلى ایران خود را تا مرز بلغارستان هم برسانند!!!مشکل ما در اینجاست که از مدیران … اول اعلام میکنند که پلمپ کامیونها را نمیتوانیم اجرایی کنیم و بدون صبر و شکیبایی و عدم مدیریت بحران عوارض را افزایش میدهند و بعدا هم که کار از کار میگذرد اعلام میکنند تنها راه باقى مانده پلمپ باک کامیون هاست … در ضمن آقاى باقرزاده آنچه را اینجانب در کلاس هاى آموزشى ایرو و فیاتا آموختم این هست که هر شرکت حمل ونقل میتواند مسیر کالا را خود انتخاب کند حالا این مسیر چه دریا باشد چه روى زمین ریل و جاده باشد و چه مسیر هوایی و ترکیبى از آنها و هر کشور دیگر و در ضمن یکى از پیامهاى ترانزیت صلح و آرامش هست …با تشکر از سایت محترم تین نیوز

  • خلیل 0 0

    ترکها در ظاهر میگویند گازوییل ایران را نمیخواهند اما از هر سه کامیون ترک یکی دارای باک مخفی داخل باک اصلی میباشند که با یک شیلنگ شیر دار پشت باک ارتفاع گازوییل موجود را دستکاری میکنند و بدون اینکه پلمب مخدوش شود اقدام به سوختگیری داخل ایران میکنند علی الخصوص راننده های شهر اقدیر ترکیه