◄ چه کسانی برنده دعوای ترانزیتی ایران و ترکیه هستند؟ / ضرب الاجل دو ماهه ترکیه برای حذف مسیر ترانزیتی ایران
تین نیوز | ترکیه ضمن توافق با کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و گرجستان و تعریف نقشه لجستیکی مسیر ترکیه- آذربایجان-دریای مازندران و ترکمنستان به آسیای مرکزی تا سه ماهه اول 2015 دست پیدا کند و مسیر ترانزیتی ایران را علی رغم مسافت کمتر، حذف کند.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، پس از کشمکش های ایران و ترکیه بر سر مابه التفاوت سوخت و وضع عوارض جدید توسط دو کشور، ترکیه نقشه از قبل طراحی شده خود را رو نمایی کردند. طبق این برنامه لجستیکی قرار است کامیون های ترکیه برای ترانزیت کالا به آسیای مرکزی، ابتدا وارد خاک آذربایجان شده و بار خود را توسط دو کشتی RO-RO و دو لنج باری با گذر از دریای مازندران به آسیای مرکزی دست پیدا کنند.
گفتنی است این نقشه قرار است در سه ماه اول سال 2015 به صورت آزمایشی اما فورس ماژور اجرایی شود.
انجام این پروژه لجستیکی زمانی سرعت گرفت که به گفته رسانه های ترکیه، ایران تصمیم به اخذ عوارض 750 دلاری بر سر مرز خود از کامیون های ترک گرفت اما ترک ها به همان میزان از کامیون ها درخواست مالیات کردند.
در ادامه نیز پس از اقدام غیر قانونی ترکیه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایران این مبلغ را به 1500 دلار افزایش داد که بار دوم برای مابه التفاوت سوخت نبود بلکه برای اخذ عوارض عبوری ترک ها صورت گرفت که ترکیه ساکت نماند و سریعا دستور افزایش و اخذ عوارض 1500دلاری از کامیون های ایرانی را صادر کرد.
در نهایت ایران مبلغ مابه التفاوت سوخت را با 1 دلار افزایش به 2 دلار رساند و ترکیه بدون معطلی دستور تامین و خرید سوخت لازم برای کامیون های خود از ترکمنستان با قیمت ارزان تر را صادر کرد.
لازم به ذکر است، طبق تفاهم نامه که به صورت قانون مصوب در مجلس دو کشور به امضا رسیده و ترکیه موظف به پرداخت مابه التفاوت سوخت به ایران است، همچنین در حال حاضر ترکیه، عوارض عبوری از کامیون های ایرانی اخذ می کند و در رسانه های خود به دنبال کتمان این موضوع است.
ترکیه در حال حاضر به دلیل اینکه ایران نمی خواهد به آن امتیازی بدهد پای میز مذاکره نمی نشیند اما بی کار هم ننشسته و بر اساس گزارش های واصله وزارت حمل و نقل و مسئولان ترانزیت این کشور با سرعت تمام به دنبال تعریف مسیرهای گوناگون و متنوع برای دستیابی به آسیای مرکزی هستند؛ به طوری که راه های عبوری آذربایجان و گرجستان بر روی میز تصمیم گیری آنها در اولویت قرار دارند.
در همین راستا، فاتح شنر، رئیس اتحادیه شرکت های حمل و نقل بین المللی ترکیه، از نتیجه موفق مذاکرات میان این اتحادیه و مسئولان رسمی دولت های آذربایجان و ترکمن خبر داد و در رسانه ها اعلام کرده بود؛ به زودی مسیر ترانزیت آذربایجان-دریای مازندران-ترکمنستان از سوی کامیون های ترکیه مورد بهره برداری و استفاده قرار خواهد گرفت.
تخمین ترکیه بر تردد سالانه 30 هزار سفر در مسیر جدید
لازم به ذکر است بر اساس بررسی ها و برآوردهای صورت گرفته از جانب ترکیه، کامیون های ترکیه با استفاده از مسیر آذربایجان - دریای مازندران - ترکمنستان سالانه 30 هزار سفر همراه با کاهش هزینه ترانزیت را در بر خواهد داشت.
با تمام این تفاسیر، ترکیه در حال حاضر از مسیر ترانزیتی ایران به عنوان کوتاه ترین راه برای دستیابی به آسیای مرکزی استفاده می کند. اما از دیرباز شرکت های حمل و نقلی ترکیه همواره از موانع و تاخیر در مرز ایران که توسط گمرک ایجاد می شود، گلایه داشته اند.
اما این پایان کار نبوده است، زیرا سازمان راهداری نیز از مسیر جایگزین ترکیه خبر داده است و می خواهد بار کشور های چین، هند و پاکستان را از طریق خاک آذربایجان-ارمنستان-گرجستان و یا بلاروس و عبور از دریای سیاه به خاک اروپا برساند. در حالی که ترکیه با توافق با ترکمنستان در شمال غرب ایران به دنبال جلب نظر کشورهای آسیای مرکزی بوده است.
در ادامه باید به این نکته توجه داشت که گویا ایران در تحقق نقشه طراحی شده ترکیه گام برداشته و حالا در تله ای قرار گرفته است که خود از آن بی اطلاع است. اگر این سیاست ایران در قبال ترکیه ادامه یابد بی شک بازنده اصلی این چالش، ایران خواهد بود و هرگونه واکنش همانند پلمپ کردن باک کامیون های ترکیه اگرچه جواب قاتع و طبق روال کاملا صحیح است اما در شرایط فعلی و خوابی که ترکیه برای در دست گیری ترانزیت غرب و مرکز آسیا دیده است، همانند برچسب پلمپ مسیر ترانزیتی داخلی ایران به دست خودمان است.
در این میان نمایندگان مجلس باید با آگاهی کامل مراقب فعالیت های دولت در این زمینه باشند. زیرا اعمال فشار و یا هرگونه اقدام سلیقه ای به هر یک از وزاری راه و شهرسازی و امور خارجه، موجب از دست رفتن درآمد حاصل از ترانزیت اروپا و غرب آسیا به مرکز آسیا از طریق ایران می شود و مسئولان مذاکره کننده با طرف ترکیه در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در صورت خرید زمان و ایجاد تعلیق در اقدامات ترکیه با ایجاد فضای مذاکره شرایط را به حالت اول بازگردانند و مانع از تضییع حق ایران در این میان شوند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.