| کد خبر: 180517 |

جاوید:

◄ مراحل الحاق به کنوانسیون‌ها خیلی کند است

حمل‌ونقل بین‌المللی در چهار راه چندین رشته تجاری بین‌المللی قرار گرفته است که با کنوانسیون‌ها، بیمه، قانون تجارت، قوانین داخلی، عرف‌های بین‌المللی و با خیلی از مسائل بین‌الملل ارتباط مستقیم پیدا می‌کند و متأسفانه عدم توجه به یک بخش از این موضوعات باعث می‌شود که بخش بزرگی از نظام حمل‌ونقل بین‌المللی تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

تین نیوز

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران ضمن تشریح دلایل تضغیف ترانزیت در ایران از کندی در الحاق به کنوانسیون‌ها گلایه کرد.

یونس جاوید در گفت و گو با تین‌نیوز گفت: فقدان دیدگاه سیستمی عامل بروکراسی شده است و باعث شده که ترانزیت به عنوان بخشی از صنعت و تجارت بومی سازی نشود.

جاوید دراین‌باره توضیح داد: حمل‌ونقل بین‌المللی در چهار راه چندین رشته تجاری بین‌المللی قرار گرفته است که با کنوانسیون‌ها، بیمه، قانون تجارت، قوانین داخلی، عرف‌های بین‌المللی و با خیلی از مسائل بین‌الملل ارتباط مستقیم پیدا می‌کند و متأسفانه عدم توجه به یک بخش از این موضوعات باعث می‌شود که بخش بزرگی از نظام حمل‌ونقل بین‌المللی تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

او می‌گوید: مسائلی مثل اینکوترمز، تجارت خارجی، محاکم اختصاصی یا فقدان محاکم اختصاصی رسیدگی به این موضوعات دست‌به‌دست هم می‌دهد و شوربختانه آن‌چنان‌که شایسته کشور ماست در این حوزه ما را رهنمون نمی‌کند. به‌طورکلی حمل‌ونقل بین‌المللی هشت‌سال جنگ تحمیلی را تحمل کرده، در دوران تحریم پیشتاز تحریم‌ها بوده، اما همواره این صنعت در کشور مورد غفلت بوده و با اقبال عمومی به‌ویژه در حوزه قانون‌گذاری مواجه نشده است.

جاوید ادامه داد: ازجمله موضوعات دیگر بحث کنوانسیون‌های حمل‌ونقل است. مراحل الحاق به کنوانسیون‌ها خیلی کند است به‌عنوان‌مثال کامیون‌های ما از اروپا نمی‌توانند کالای خطرناک حمل کنند چون در آن‌جا یک کنوانسیونی است تحت عنوان کنوانسیون حمل کالای خطرناک جاده‌ای (ای‌دی‌آر)، الزام به الحاق به این کنوانسیون در برنامه سوم توسعه صراحتاً آمده بود.

وی گفت: بر این اساس، وزارت راه و ترابری وقت مکلف است که مراتب الحاق به کنوانسیون ای‌دی‌آر را طی طریق و آن را به مجلس ارسال کند. تاجایی که من اطلاع دارم پس‌از این همه‌سال این لایحه اخیراً به مجلس ارجاع شده است.

او گفت: عدم الحاق به ای‌دی‌آر دو اثر منفی دارد؛ اول اینکه کامیون‌های ما نمی‌توانند کالای خطرناک را حمل کنند در نتیجه کامیون‌های غیر ایرانی حمل می‌کنند و دوم این‌که موجب می‌شود صاحبان کالای ایرانی برای اینکه کالا را با کامیون ایرانی حمل کنند اظهار خلاف می‌کنند، یعنی کالای خطرناک را کالای غیر خطرناک معرفی می‌کنند که این خود خطرات بسیاری دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.