| کد خبر: 12818 |

مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری:

صدور بیش از ۱۵ میلیون تن کالا از مرزهای زمینی و آبی کشور

​طی 3 ماهه ابتدای سال 93، در مجموع 10 میلیون و 444 هزار تن کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی و آبی وارد و 15 میلیون و 678 هزار تن کالا از مرزهای کشور صادر شده است، که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان واردات 17 درصد افزایش و صادرات کالا 6 درصد افزایش داشته است.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، فرامرز مداح مدیرکل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات این سازمان با اعلام این خبر افزود: در پی اقدامات مؤثر وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در زمینه بهبود زیرساخت های حمل و نقل و تسهیل در امر صادرات و ترانزیت کالا از مرزهای جاده ای کشور با همکاری و توانمندی بخش های خصوصی و حمایت های لازم از سوی دولت روند صادرات در سطح خوبی رو به رشد بوده است.

از مجموع کالاهای صادر شده 22 درصد کالای نفتی و 78 درصد کالای غیرنفتی بوده و از مجموع کالاهای وارد شده 6 درصد کالاهای نفتی و 94 درصد کالای غیرنفتی بودند.

فرامرز مداح با اشاره به این که از مجموع واردات و صادرات سهم جاده 8 درصد، راه آهن 2 درصد و سهم دریا 90 درصد می باشد، اظهار داشت: از مجموع کالاهای صادر شده، میزان یک میلیون و 749 هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده ای از کشور خارج و میزان 371 هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده ای به کشور وارد شده است.

وی در زمینه عملکرد مرزهای جاده ای در واردات کالا به کشور اظهار داشت: از میان مرزهای جاده ای کشور، مرز بازرگان با سهم 61 درصدی فعال ترین مرز در زمینه واردات کالا به کشور به شمار می رود. پس از آن مرزهای آستارا و میرجاوه به ترتیب با 16 و 11 درصد در رده های بعدی قرار دارند.

وی افزود: عملکرد مرزهای جاده ای در زمینه صادرات کالا از کشور نشان می دهد، مرز بازرگان با 24 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای دوغارون با 15 درصد و آستارا با 14 درصد قرار دارند.

مدیرکل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات با بیان این که سهم کامیون های ایرانی در صادرات کالا 59 درصد و در جابه جایی واردات کالا 45 درصد بوده است، افزود: از مجموع کالاهای صادر شده بیشترین میزان به کشورهای افغانستان و ترکیه و از مجموع کالاهای وارد شده بیشترین میزان از کشورهای ترکیه و آذربایجان بوده است.

وی با اشاره به این که طی مدت مذکور، 58 هزار نفر مسافر توسط 6300 دستگاه وسیله نقلیه مسافری وارد کشور شدند، افزود: در جابه جایی این مسافران سهم اتوبوس 45 درصد، مینی بوس 6 درصد و سواری 49 درصد است.

همچنین تعداد 103 هزار نفر توسط 10 هزار دستگاه وسیله نقلیه مسافری از کشور خارج شدند که سهم اتوبوس 58 درصد، مینی بوس 2 درصد و سواری 40 درصد بوده است.

مداح درخصوص آمار تردد وسایل نقلیه مسافری در مرزهای کشور گفت: در مدت مذکور، بیشترین تردد وسایل نقلیه مسافری در مرزهای دوغارون با 31 درصد و بیله سوار با 18 درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع مسافران وارد شده به کشور 31 هزار نفر مسافر خارجی و 27 هزار نفر مسافر ایرانی بوده و از مجموع مسافران خارج شده از کشور 40 هزار نفر مسافر خارجی و  63 هزار نفر مسافر ایرانی از مرزهای جاده ای کشور خارج شدند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.