| کد خبر: 268510 |

به همت جامعه مهندسان مشاور و انجمن شرکت های راهسازی

◄ نشست تخصصی چالش های حمل و نقل ریلی برگزار شد

نشست تخصصی چالش های حمل و نقل ریلی و نقش آن در رشد متوازن اقتصاد ملی عصر یکشنبه 29 بهمن ماه 1402 برگزار شد.

تین نیوز

نشست تخصصی چالش های حمل و نقل ریلی و نقش آن در رشد متوازن اقتصاد ملی عصر یکشنبه 29 بهمن ماه 1402 برگزار شد.

اقبال شاکری نماینده مردم تهران دراین نشست بیان کرد: در حمل و نقل ریلی باید فرصت­ های مشترک با کشورهای همسایه را در ایجاد این کریدورهای استراتژیک و محرک پیشرفت متوازن اقتصادی به خوبی تحلیل و پیگیری نماییم. حمل هر ۱۰۰ تن بار ۱۰ شغل مستقیم و حدود ۵۰ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند و این امر موجب افزایش درآمد و کاهش مشکلات اجتماعی در کشورهای این مسیر خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر کشور متخاصم آمریکا و رژیم منحوس اسرائیل از تحقق این امور و تقویت قدرت و جایگاه ایران در مبادلات اقتصادی جدید جهانی که حتما متاثر از این ارتباطات اقتصادی بین کشورهای دیگر و بخصوص ایران، چین، روسیه و پاکستان و هند خواهد شد، نگرانند و همانطور که می دانید به روشهای مختلف و حتی دادن امتیاز به کشورهای دیگر بدنبال ایجاد مسیر های جایگزین برای این راه های اقتصادی و بهینه می باشند. از جمله تفاهماتی که برای ایجاد کریدور حمل و نقل ریلی و کشتیرانی بین کشور‌های ایالات متحده آمریکا، هند، عربستان، امارات و اتحادیه اروپا و سایر کشور‌های عضو گروه ۲۰ با عنوان دالان اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا یا کریدور آی‌مِک (IMEC) در حال انجام است که از کشورهای امارات، عربستان سعودی، اردن، سرزمین اشغالی فلسطین و  کشور یونان می‌گذرد.

شاکری افزود: البته یکی از دلایل دخالت های آمریکا در منطقه و تحریکات رژیم اشغالگر اسرائیل در سطح منطقه در راستای زمینه سازی برای شکل گیری این مسیر تجاری می‌باشد. در برنامه ریزی میان، در تنظیم و تدوین برنامه پنج ساله هفتم توسعه کشور در مجلس شوای اسلامی تلاش شد ضمن تمرکز بر موضوعات کلان و راهبردی که غفلت از آنها موجبات خسران و عدم نفع برای کشور در این برهه زمان حساس را موجب می شد، برخی چالش های کلان مرتفع گردد.

یکی از مهمترین موضوعاتی که در ماده 57 برنامه هفتم پیگیری شد، مدیریت ترانزیت و لجستیک بین المللی با هدف ایجاد پیونددهی متقابل و مستحکم اقتصادی بین کشورها از طریق ایران و حضور فعال و افزایش سهم‌بری از زنجیره های ارزش منطقه ­ای و فرامنطقه­ ای بر‌اساس مزیت‌های نسبی مناطق مختلف کشور و مزیتهای اقتصادی جدید ایران است. 

وی خاطرنشان کرد: ایجاد ستاد ملی ترانزیت به‌عنوان هماهنگ‌کننده و مسؤول این حوزه با تغییر سطح ریاست ستاد ، از وزارت راه و شهرسازی به رئیس جمهور ارتقا داده شد. همچنین، به منظور اطمینان از حرکت دولت بر اساس یک برنامه عملیاتی مشخص و الزام آور ، مقرر گردید طی مدت یکسال نسبت به تهیه و تصویب «سند برنامه ملی ترانزیت» اقدام گردد. این سند شامل طراحی ابتکار عمل های چند جانبه منطقهای و بین المللی و تعیین اولویت های توسعه راهگذرهای (کریدورهای) ترانزیتی با هدفگذاری کمی حداقل 40 میلیون تن ترانزیت سالانه کالا از ایران برای افق 5 ساله است.

تکمیل 37 طرح ریلی در کشور نیازمند 1000 میلیاد همت بودجه

 معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در  این نشست گفت: از ۵۵۰ میلیون تن بار وارده به کشور تنها ۵۰ میلیون تن آن با ریل حمل می شود و فقدان تناسب، عدم برنامه ریزی صحیح در استفاده بهینه از ریل عملا باعث شده از ریل کاربرد بهینه نداشته باشیم.

وی افزود: اگر سوبسید بنزیل و گازوییل در حمل و نقل وجود نداشته باشد بدون شک توجیه حمل و نقل جاده ای بهم خواهد خورد. ما سال ۸۵ تنها ۱۰ طرح ریلی داشتیم الان ۳۷ طرح داریم که اتمام آنها ۱۰۰۰ همت بودجه لازم دارد. چالش اصلی امروز تکمیل پروژه های ریلی تعدد طرح ها و فقدان اولویت بندی است و این شامل رفع گلو گاه های ریل های موجود کشور نمی شود.

 مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افرود:در بخش برون مرزی ما در دو سه مرز که اتصال ریلی داریم ۱۵ میلیون تن ظرفیت داریم که از آنها بهره برداری مناسبی نمی کنیم.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.