| کد خبر: 246213 |

◄ چرا کسانی که وعده های غیرعملی می دهند، محاکمه نمی شوند؟

پارسال اقبال شاکری نماینده مجلس به رسانه ها گفت که کمیسیون عمران مجلس بعد از چند ماه مذاکره با مقامات مسئول پروژه، با نامه از وزیر خواست که طرح راه آهن تهران - اصفهان متوقف شود. ماجرا را کامل بیان کنید تا کم کاری یا مفاسد احتمالی مشخص شود

تین نیوز

در حالی که مجری طرح های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان در چند ماه گذشته وعده هایی مبنی بر تحویل پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران تا پایان دولت سیزدهم، مطرح کرده یک کارشناس معتقد است باید کسانی که وعده های غیرعملی می دهد، محاکمه شوند.
به گزارش تین نیوز، این کارشناس در بخش نظرهای کاربران نوشت: سالهاست وعده داده اند راه آهن سریع السیر تهران اصفهان به زودی افتتاح می شود و حتی 6 سال قبل پیشرفت آن را هفتاد درصد اعلام کردند.

وی افزود: رئیس جمهور قبلی هم در مراسم کلنگ زنی در سال 93 اعلام کرد اعتبار پروژه کاملا فراهم شده  اما مشخص نیست چه مشکل فنی یا حقوقی یا مالی در این پروژه وجود دارد که خبری از افتتاح آن نیست.

او عنوان کرد: وزیر راه و شهرسازی می گوید به این پروژه رسیدگی خواهد شد، ایشان یک سال است که منصوب شده در این مدت چه کرده؟ اصلا مشکل کجاست؟

این کارشناس تاکید کرد: گفته می شود هزینه تکمیل این طرح حدود هشت میلیارد دلار است ولی منبعی برای تامین مالی آن فراهم نیست و قرار است این مبلغ از خارج قرض شود.

او خاطرنشان کرد: در هر پروژه باید منافع و هزینه ها سنجیده و با گزینه های رقیب مقایسه و بهترین تصمیم گرفته شود و به خصوص در پروژه های گران قیمت باید این موضوع و ارزیابی با دقت مضاعف صورت گیرد.

وی افزود: مثلا در این پروژه تهران اصفهان که هزینه اش حدود 8 میلیارد دلار عنوان می شود باید حتما مردم توجیه شوند که این رقم هنگفت از بیت المال چرا و برای کسب کدام منافع باید اجرا شود؟ آیا بهترین گزینه و کمترین هزینه، مدنظر قرار گرفته است؟

این کارشناس ادامه داد:  به نظر می رسد قطار سریع السیر تهران اصفهان زیر بار قیمتی که چند برابر شده، بی فایده شده و حالا هیچ کس نمی داند چه اتفاقی افتاده است.

وی با اشاره به هزینه هشت میلیارد دلاری پروژه آن هم بدون ناوگان، خاطرنشان کرد: آیا در دیگر کشورها خط سریع را با این هزینه هنگفت می سازند؟ چه کسی این بذل و بخشش را کرده است؟

او عنوان کرد: پارسال اقبال شاکری نماینده مجلس به رسانه ها گفت که کمیسیون عمران مجلس بعد از چند ماه مذاکره با مقامات مسئول پروژه، با نامه از وزیر خواست که طرح راه آهن تهران - اصفهان متوقف شود. ماجرا را کامل بیان کنید تا کم کاری یا مفاسد احتمالی مشخص شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، تیر ماه امسال علیرضا صلواتی مجری طرح‌ های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان با بیان اینکه پروژه قطار سریع السیر از سال ۱۳۸۵ با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا آغاز شد، اظهار کرد: این پروژه از سال ۱۳۹۱ متوقف شد و از ابتدای سال ۱۳۹۷ مجدد با حضور 6 شرکت قرارگاه خاتم الانبیا از سر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه طول کل مسیر پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان ۴۱۰ کیلومتر و طول مسیر قم- اصفهان ۲۴۵ کیلومتر است، افزود: ایستگاه قم جمکران به ایستگاه میمه و سپس به اصفهان متصل می‌شود.

مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان با بیان اینکه با همکاری و همت چینی‌ها و قرارگاه خاتم الانبیا نقشه طراحی ۱۵۰ کیلومتر از مسیر و زیرسازی پروژه با هزینه ۱.۵ میلیارد یوآن انجام شده است، اظهار داشت: تا پایان امسال زیر سازی مسیر قم- اصفهان انجام خواهد شد.

صلواتی با بیان اینکه ۳۰ درصد پروژه قابلیت بومی سازی دارد، گفت: یک هزار و ۷۲۰ نفر در این پروژه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه کنسرسیومی از صنایع و بخش خصوصی هزینه بهره برداری را تأمین می‌کنند، ابراز داشت: پیش بینی می‌کنیم پروژه قطار سریع السیر را تا پایان دولت سیزدهم تحویل دهیم.

صلواتی با اشاره به اینکه این پروژه ۳۱۲ معارض ملکی، آب و برق داشته است، افزود: تاکنون ۲۵۴ معارض برطرف شده و کمتر از ۷۰ معارض باقی مانده؛ همچنین ۸۵ درصد مسیر تملک شده و ۱۵ درصد مابقی سمت اصفهان است که هنوز انجام نشده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    گر حکم شود که مست گیرند / در شهر هر آنکه هست گیرند .

  • ناشناس 1 0

    ای بابا، کجای کاری؟ چرا سوال بی ربط می پرسی؟
    الان روال عادی کنار زدن مدیرای کار بلد و پاک و گذاشتن اوشکولای دزده. همه جا همینطور شده. دیگه وقتی ستاد وزارتی پست میفروشن از بقیه چه انتظاریه؟ در دولت چپ و راست و احمدی نژادی و هاشمی هم همینجوری بود. روال عادی است فقط دولت به دولت ماشالله با سرعت بیشتری پیشروی میکنند.
    شما میگی مسئولین آدم های کلیدی و توانای بخش رو نمیشناسن؟ بی عملکردا را نمیشناسن؟ اگه نشناسن که واویلا، ولی میشناسن و نمی آرنشون سر کار، وا مصیبتا، بعد میخوان قطب عالمدهم بشن. اینه که وضع مردم روز به روز بدتر میشه.