بازدید سایت : ۱۸۵۰۰
| کد خبر ۳۰۲۹۶۸
کپی شد

◄ اقتصاد شرکت‌ های ریلی زیربار مالیات ارزش افزوده/ خلق بدهی 700 میلیارد تومانی برای شرکت‌ های ریلی/ انجمن پیگیر رفع مشکل است

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ‌حمل‌ونقل ریلی با تشریح ابعاد معضل مالیات ارزش افزوده برای شرکت‌های ریلی و ایجاد بدهی سنگین 700 میلیارد تومانی برای ‌آن‌ها، از رایزنی‌های انجمن با مراجع قانونی کشور برای رفع این مشکل خبر داد.

اقتصاد شرکت‌ های ریلی زیربار مالیات ارزش افزوده/ خلق بدهی 700 میلیارد تومانی برای شرکت‌ های ریلی/ انجمن پیگیر رفع مشکل است
تین نیوز |

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ‌حمل‌ونقل ریلی با تشریح ابعاد معضل مالیات ارزش افزوده برای شرکت‌های ریلی و ایجاد بدهی سنگین 700 میلیارد تومانی برای ‌آن‌ها، از رایزنی‌های انجمن با مراجع قانونی کشور برای رفع این مشکل خبر داد.

به گزارش تین نیوز، سیدعلیرضا سیدوکیلی در گفتکو با خبرنگار تین نیوز مشکل مالیات ارزش افزوده را یکی از چالش های مهم شرکت های بخش خصوصی ریلی برشمرد و در این باره توضیح داد: این معضل از سال 1402 ایجاد شده و ابعاد و دامنه آن همچنان گریبان گیر بخش خصوصی و مشکلات آن رو به گسترش است. سابقه موضوع به این بازمی گردد که قانون گذار در برنامه ششم توسعه، در راستای حمایت از صنعت ریلی مصوب می کند که بخش ریلی از شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف است و ارزش افزوده این بخش به نرخ صفر محاسبه می شود.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی افزود: این مصوبه اتفاق مثبتی بوده است چرا که وقتی شرکت های ریلی می خواستند برای صاحب کالا صورتحساب صادر کنند ارزش افزوده آن را فاکتور نمی کردند و از سوی دیگر، هنگام تامین نهاده های خود از قبیل تعمیر واگن و لوکوموتیو نیز نرخ ارزش افزوده را صفر لحاظ می کردند و به این ترتیب به اقتصاد شرکت های ریلی کمک می شد.

سیدعلیرضا سید وکیلی

وی تصریح کرد: در سال 1402 در پی یک شکایت به دیوان عدالت اداری و دفاع ضعیف راه آهن، دیوان رای صادر می کند که ارزش افزوده شرکت های ریلی با نرخ صفر نیست و این شرکت ها صرفا از مالیات بر ارزش افزوده معافند. این بدان معنی است که کاربران حمل ونقل ریلی اعم از صاحبان کالا یا مسافران از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده ولی نهاده های شرکت های ریلی از جمله هزینه های تعمیرات و تامین قطعات، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شوند.

سیدوکیلی یادآور شد: پیش از رای دیوان، روال عادی این بود که شرکت ها 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده را به صورتحساب صاحبان بار می افزودند و این مبلغ را از آن ها اخذ و به دارایی پرداخت می کردند. از طرفی شرکت ها در هنگام پرداخت صورتحساب تامین کنندگان خود اعم از تعمیرات و قطعات مبالغی مالیات بر ارزش افزوده پراخت کرده بودند. طبق قانون، شرکت ها مبالغ پرداختی از محل مالیات بر ارزش افزوده را از مقادیر دریافتی از این محل کسر می کردند و الباقی آن را هر سه ماه یک بار به حساب دارایی واریز می کردند.

وی ادامه داد: با لغو صفر شدن مالیات ارزش افزوده شرکت ها و باقی ماندن معافیت کاربران این شرکت ها از این مالیات توسط دیوان، اکنون شرکت ها از محل مالیات بر ارزش افزوده، هیچ دریافتی ندارند ولی پرداختی آن ها همچنان برجای خود باقی است. نتیجه این است که پرداختی های مذکور بابت مالیات بر ارزش افزوده در قیمت تمام شده خدمات شرکت ها خود را نشان می دهد و حاشیه سود آن ها را - که بدون این هزینه هم وضعیت مساعدی ندارد – نامطلوب تر می کند.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی با بیان این که مجموع بدهی خلق شده برای شرکت ها به دلیل این معضل بالغ بر 700 تا 800 میلیارد تومان است، تصریح کرد: در شرایطی که شرکت های ریلی با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و اقتصاد آن ها تحت فشار است، مصوبه ای که فلسفه آن تقویت اقتصاد آن ها بوده به این شکل نقض غرض شده و با این بدهی کمرشکن، مشکلی مزید بر مشکلات دیگر شده است. از طرفی، بند قانونی مذکور در برنامه ششم طی بازنگری قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 از قانون برنامه ششم به قانون ارزش افزوده منتقل شده و در واقع جایگاه قانونی این مصوبه برنامه ششم، در قانون مالیات بر ارزش افزوده، به روز رسانی و تثبیت شده است.

سیدوکیلی در پاسخ به این پرسش که انجمن برای رفع این معضل چه اقداماتی انجام داده و آیا می توان به حل این مشکل امیدوار بود، گفت: انجمن مکاتبات و مذاکرات فراوانی با مجلس و سازمان امور مالیاتی داشته است و در پی حل معضل است. در نظر داشته باشید که ماموریت سازمان امور مالیاتی وصول مالیات است و با وجود آن که منطق موضوع توسط مسئولان این سازمان درک می شود، حل این معضل از طریق سازمانی که فلسفه وجودی اش وصول مالیات است، امکان پذیر به نظر نمی رسد و راهکار اصلی برای رفع مشکل ما، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده است. این راهکار نیز توسط انجمن با جدیت در حال پیگیری است ولی اصلاح یک قانون فرآیند پیچیده و زمان بری دارد که امیدواریم این کار را در 6 ماه آینده به سرانجام برسانیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.