| کد خبر: 222166 |

گفت و گو با محمدقلی یوسفی، کارشناس اقتصادی

◄ حمل و نقل شاهرگ توسعه اقتصادی

محمدقلی یوسفی: صنعت حمل و نقل مانند رگ های خونی در بدن نقش خون رسانی را برعهده دارد. اگر شبکه ریلی و حمل و نقل گسترش پیدا کنند، باعث شکوفایی اقتصاد در هر کشوری می شود.

تین نیوز

حمل و نقل یکی از اجزای مهم و تاثیرگذار در توسعه و اقتصاد هر کشور و منطقه است. درواقع حمل و نقل در توزیع درآمدها و کاهش نابرابری های اقتصادی و اجتماعی و کاهش آثار فقر و اختلاف درآمد روستانشینان و شهرنشینان نقشی موثر دارد. با این حال این بخش در کشور ما فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. در همین رابطه محمدقلی یوسفی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفت و گو با «تین نیوز» به ابعاد مهم و تاثیرگذار این صنعت و مشکلات اقتصادی کشور پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

*رشد اقتصاد در گرو توسعه حمل و نقل

محمدقلی یوسفی با تاکید بر اهمیت بخش حمل و نقل در توسعه کشور، گفت: صنعت حمل و نقل مانند رگ های خونی در بدن نقش خون رسانی را برعهده دارد. یعنی اگر شبکه ریلی و حمل و نقل عمومی و سایر حوزه های این صنعت گسترش پیدا کنند، می توانند باعث شکوفایی اقتصاد در هر کشوری شوند. ضمن اینکه منجر به ایجاد اشتغال، انتقال تکنولوژی و فرهنگ می شود. همچنین توسعه حمل و نقل در هر کشوری به رونق کشاورزی و مشاغل خورد کمک قابل توجهی خواهد کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: توسعه و رشد اقتصادی بسته به توسعه بخش حمل ونقل است و فعالیتهـای حمل و نقل از جمله فعالیت های اساسی و زیربنایی برای رشد و اقتصادی تحول به حساب می آید. بنابراین کشور ایران با توجه به نقش جغرافیایی و سوق الجیشی خود که به عنوان رابط  میان اروپا و آسیا عمل می کند، باید توجه ویژه ای به این بخش داشته باشد. چرا که گسترش صنعت حمل و نقل می تواند به سیستم واردات و صادرات و همچنین حضور گردشگران  و انتقال تکنولوژی کمک کند.

یوسفی خاطرنشان کرد: صنت گردشگری در سال های اخیر یکی از مهم ترین و درآمدزاترین حوزه ها در دنیا محسوب می شود پس برای دستیابی و توسعه این بخش در کشور ما نیز باید در وهله نخست صنعت حمل و نقل توسعه و گسترش یابد و با سیستم های بروز دنیا پیش برویم. چرا که جذب گردشگران رونق اقتصادی را به دنبال خود خواهد داشت. اما تحقق چنین امری یک حمل و  نقل ثبات و پایداری را می طلبد که در کشور ما باید به طور جدی به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه تکنولوژی منطقه ای نیست، گفت: پس برای توسعه تلنولوژی که در ادامه رونق قتصادی را به دنبال دارد باید شبکه حمل و نقل گسترش یابد. امری که با توجه به موقعیت کنونی کشور ما یکی از حوزه های مورد توجه و ضروری برای رسیدن به توسعه پایدار محسوب می شود.

*قوانین اقتصادی باید اصلاح شود

این استاد دانشگاه در ادامه گفت و گو با اشاره به اقتصاد دولتی کشور و کوچک شدن دولت در بخش اقتصادی و حضور بخش خصوصی دراین بخش، گفت: ایران یک کشور توسعه نیافته است که اقتصادش و وابسته به نفت است. دولت یک شرع لازم برای برقرار نظام و قانون و امنیت است و نقش داوری دارد، نه اینکه در اقتصاد مداخله کند و به جای بخش خصوصی تصمیم بگیرد. بنابراین باید تلاش کنیم که دولت بیشتر از حق قانونی خودش در حوزه های مختلف دخالت نکند.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید اقتصاد کشور را به دست گیرد، گفت: به عقیده من هر حوزه و بخشی که دولت دخالت و حضور بیشتری داشته است. همان حوزه عملکرد غیرقابل قبولی داشته است. کار دولت مداخله در اقتصاد نیست و باید اقتصاد کشور به مردم و بخش خصوصی واگذار شود. چون اقتصاد کشور ماوابسته به نفت و درآمدهای نفتی است شاهد گسترش هر روزه دولت و دخالت آن در اقتصاد و در ادامه رشد وزارت خانه ها و مراکز دولتی هستیم. حتی در قانون اساسی ما به دخالت دولت رسمیت داده شده است. اما دیگر زمان آن رسیده است که اصلاحاتی در قوانین و مصوبات رخ بدهد. چرا که اولویت باید به مردم داده شود و اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی و قرار گیرد.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: در کشور ایران چون دولت دارای اختیارات زیادی است که بواسطه آن قدرت کسب کرده است ما شاهد کوچک شدن بخش خصوصی در حوزه اقتصادی هستیم. اینکه گفته می شود متخصصان و کارشناسان اقتصادی در دولت جایگاهی ندارند حرف کاملا غلطی است. چرا که دولت معمولا به سراغ متخصصین و تکنوکرات ها برای کمک گرفتن از آنها می رود. بنابراین مشکل ما این نیست که متخصصین جایگاهی در تصمیم گیری های دولت ندارند بلکه معتقدیم دخالت دولت در اقتصاد از اساس غلط است. به عقیده من کارشناسان و متخصصانی که در بدنه دولت به کار گرفته می شوند دیگر اقتصاددان نیستند بلکه آنها سیاستمدارانی هستند که همسو با سیاست های دولت پیش می روند.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس 0 0

    بعنوان کسی که سه مدرک دکتری در برنامه ریزی حمل و نقل ،ساخت و اقتصاد حمل و نقل دارم و سی و دو سال در صنعت فعال بوده ام ،100% نقطه نظرات جناب دکتر یوسفی را برای نجات کشور تایید و تمجید می نمایم.