| کد خبر: 201101 |

رمزگشایی از دلیل افزایش نرخ دلار در روزهای گذشته

رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان ضمن اعلام اینکه سقف فروش ارز در صرافی‌ها برداشته می‌شود، افزایش اخیر قیمت ارز را ناشی از هیجانات روانی و افزایش تقاضا در نیمه دوم سال دانست و گفت: مقاومت نگهداری ارزهای خانگی با تداوم ثبات قیمت ارز شکسته شده و این ارزها به بازار برمی‌گردد.

تین نیوز

رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان ضمن اعلام اینکه سقف فروش ارز در صرافی‌ها برداشته می‌شود، افزایش اخیر قیمت ارز را ناشی از هیجانات روانی و افزایش تقاضا در نیمه دوم سال دانست و گفت: مقاومت نگهداری ارزهای خانگی با تداوم ثبات قیمت ارز شکسته شده و این ارزها به بازار برمی‌گردد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، کامران سلطانی‌زاده صبح امروز ( چهارشنبه) در نشستی خبری با بیان اینکه تمامی نیازهای واقعی واردکنندگان پس از تایید وزارت صمت در سامانه نیما تامین می‌شود، اظهار کرد: برخی کالاهای لوکسی که قبلا وارد می‌شده شاید اکنون وارد نشود، اما تمامی کالاهای اساسی مورد نیاز کشور می‌توانند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی همچنین در خصوص نوسانات اخیر نرخ ارز، گفت: همیشه نرخ ارز متاثر از فضای روانی بوده و هر استرسی که به بازار وارد می‌شود، روی نرخ ارز تاثیر می‌گذارد.

رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان افزود: در روزهای اخیر قیمت ارز بین چهار تا پنج درصد افزایش یافته که ناشی از جنبه روانی است، اما اثر منفی جدی قیمت بنزین را بر نرخ ارز نمی‌بینیم و می‌تواند قیمت ارز به قیمت‌های قبلی برگردد.

بدون نیاز به بازار ارز نیایید؛ ضرر می‌کنید

به گفته سلطانی‌زاده، افزایش نرخ ارز بیشتر به دلیل افزایش تقاضا در نیمه دوم سال بوده است.

وی تاکید کرد: تجربه نشان داده زمان‌هایی که ارز در نوسان است، کسانی که وارد خرید و فروش بدون نیاز بازار ارز می‌شوند، متضرر خواهند بود.

سلطانی‌زاده در ادامه درخصوص عملکرد بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز، اظهار کرد: در دو سال گذشته هر زمانی که قول دادند عمل کردند، ما چندین مرحله استرس و نوسانات شدید داشتیم، اما تاثیر زیادی بر قیمت ارز نگذاشته، چراکه منابعی که ما داریم بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی منابع خوبی است و عرضه ارز در سامانه نیما و صرافی‌ها به اندازه است.

رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان درخصوص پیش‌بینی نرخ ارز در آینده نیز، تصریح کرد: معمولا در پیش‌بینی ورود نمی‌کنیم، چراکه پیش‌بینی کار کارشناسان اقتصادی و سیاست‌گذاری آن مربوط به بانک مرکزی است و ما بیشتر وظیفه عرضه ارز مورد نیاز مردم را داریم.

سلطانی‌زاده در پاسخ به این موضوع که وزیر اقتصاد عنوان کرد قیمت ارز در سال آینده تغییر چندانی نخواهد کرد، نیز گفت: اگر صحبتی در این زمینه شده بر پایه کارهای کارشناسی بوده و قابل استناد است.

مقاومت نگهداری ارزهای خانگی شکسته شده است

وی همچنین در خصوص آمار ارزهای خانگی تصریح کرد: ارز خانگی در سال‌های گذشته بیشتر از کانال‌های غیر رسمی خریداری شده و آمار دقیقی داریم، اما با توجه به اینکه بازار ارز نوسان ندارد، به تدریج مقاومت در نگهداری آن شکسته شده و به بازار برمی‌گردد.

رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان نوسانات در بازار ارز را طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: این نوسانات نگران کننده نیست؛ نوسان دو - سه درصدی در بازار طبیعی است و نوسان‌گیران خیلی نمی‌توانند از آن سودی ببرند. از سوی دیگر رسوب ارز در سامانه نیما سبب می‌شود که مدیریت ارز به راحتی نوسان را کنترل کند.

سلطانی‌زاده درباره احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اساس نیازهای کالاهای اساسی و مدیریت قیمت آن عرضه می‌شود و تفکر کارشناسی پشت آن بوده و پیش‌بینی درباره آن قطعا انجام شده اما با مدیریت خوب اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه پیدا کند و به دست مصرف‌کننده واقعی برسد می‌تواند ادامه‌دار باشد.

پیگیری قضایی برای بازبینی پرونده صرافان دستگیر شده

وی بخش دیگری از این نشست درباره احکام صادره برای برخی از صرافان در راستای نوسانات سال گذشته، اظهار کرد: به دلیل اتفاقاتی که در سال گذشته افتاد، برخی از همکاران ما در این زمینه دستگیر شدند و احکام آن‌ها هم صادر شد. اما طی نامه‌ای از حجت‌الاسلام و المسلمین رییسی، رییس قوه قضاییه درخواست کارشناسی کردیم که ایشان نیز با نظر مثبت به آن نگاه کردند که اگر کار کارشناسی انجام شود، به بازبینی پرونده این صرافان کمک بسیاری می‌شود، چون به نظر می‌رسد که از سوی آن‌ها اخلال عمده در بازار ایجاد نشده است.

همچنین در این نشست، شهاب قربانی - دبیر کل کانون صرافان ایرانیان - نیز درباره افزایش سقف فروش ارز توسط صرافی‌ها، تصریح کرد: در این زمینه قول‌هایی به ما دادند که این سقف باز شود. اما چون شرایط به گونه‌ای است که نمودارهای مدنظر باید به آن خواسته موردنظر برسد، پس از آن سقف باز خواهد شد. با این حال بسیاری از مردم حتی سقف خود را نیز نمی‌خرند.

نوسانات ارز کم شد؛ دلال‌ها از بازار خارج شدند

وی همچنین با بیان اینکه دلال‌ها با توجه به کاهش نوسانات از بازار خارج شدند، گفت: اگر کسی هنوز در این زمینه فعالیت می‌کند، جز ایجاد دردسر برای خودش به چیزی نمی‌رسد.

دبیر کانون صرافان ایرانیان تاکید کرد: نگرانی در مورد خرید ارز از صرافی‌ها در مورد اسکناس‌های جعلی وجود ندارد و از طریق دستگاه‌های شناسایی اصالت، اسکناس بررسی می‌شود.

 در حال حاضر سقف خرید ارز برای هر کد ملی در سال فقط یک بار و تا سقف ۲۲۰۰ دلار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.