| کد خبر: 192154 |

وزیر اقتصاد:

اخذ مالیات از سکه قانونی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه این وزارتخانه در موضوع اخذ مالیات از سکه، قانون را اجرا می‌کند، گفت: بر این اساس اخذ مالیات از سکه قانونی است.

تین نیوز

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه این وزارتخانه در موضوع اخذ مالیات از سکه، قانون را اجرا می‌کند، گفت: بر این اساس اخذ مالیات از سکه قانونی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم،  فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مطرح بودن طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: مقرر شده وزارت امور اقتصادی و دارایی نقطه‌نظرات تکمیلی خود درباره این طرح را به نمایندگان ارائه دهد، اما بحث دیگر موضوع مالیات بر عملکرد و مالیات مستقیم است که در این راستا قرار شده که در این حوزه تجدید‌نظر صورت گرفته و برخی از معافیت‌ها اصلاح شود.

وی با بیان اینکه شاید در بُرهه‌ای از تاریخ اِعمال برخی از معافیت‌ها ضروری بود، افزود: در حال حاضر برخی از این معافیت‌ها ضرورت خود را از دست داده که باید اصلاح شود، اما در برخی دیگر از بخش‌ها باید قانونی همانند مالیات بر عواید سرمایه یا مالیات بر فعالیت‌های اختلال‌زا وضع شود، بنابراین وزارت امور اقتصادی و دارایی از دو طرف پایه‌های مالیاتی را اصلاح و افزایش می‌دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در بحث مالیات تأکید بنده این است که از ورود به مصادیق خودداری کنم، ادامه داد: ورود به مصادیق آثار خوبی در اقتصاد ندارد، چراکه ممکن است وزارت اقتصاد پیشنهادی را مطرح کند که  در دولت و مجلس تغییر کند، بنابراین این موضوع که از زمان پیشنهاد تا تصویب یک دوره زمانی طول می‌کشد، لذا دلیلی ندارد در این دوره زمانی اختلال یا نااطمینانی در اقتصاد کشور ایجاد شود، اما آنچه که مسلم است، عزم و اراده جدی  برای سامان دادن بحث مالیات وجود دارد.

دژپسند با بیان اینکه مالیات بر عملکرد از گذشته اخذ می‌شده است، تأکید کرد: قانون به  ما اجازه داده است که 5 تا 10 سال به گذشته رجوع کرده و پرونده‌ها را نیز بررسی کنیم که بر این اساس، همکاران ما مالیات بر سکه را براساس قانون دریافت کرده و با استناد تکالیف قانونی مالیات اخذ می‌کنند و نمی‌توانند بدون قانون مالیات اخذ کنندو اخذ مالیات از سکه قانونی است.

وی افزود: یکی از مواردی که در قانون اساسی ذکر و تصریح شده که وضع و معافیت آن باید با مصوبه مجلس انجام شود، موضوع مالیات است، یعنی اگر وزارت اقتصاد بخواهد مالیات وضع کرده و یا معافیت ایجاد کند، باید بر مبنای قانون باشد و در این زمینه دولت هیچ اختیار خاصی ندارد.

وزیر اقتصاد که با خبرگزاری خانه ملت گفت‌وگو کرده است، درباره شکایت برخی افرادی که سکه پیش خرید کرده‌اند، به دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه چرا باید پس از 2 سال مالیات پرداخت کنند، در حالی که در قرارداد اخذ مالیات ذکر نشده است، ادامه داد: دیوان عدالت اداری می‌تواند بررسی خود را درباره مالیات بر سکه انجام دهد، چرا که بخشی از مجرای قانونی است و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در برابر قانون تسلیم است، اما آنچه که در حال حاضر وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام می‌دهد، براساس تکالیف قانونی است.

دژپسند با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال تدوین لایحه مالیات بردرآمد فعالیت‌های اختلال‌زا است، تصریح کرد:  منظور از فعالیت‌های اختلال‌زا این است که در بُرهه‌ای از زمان، بخشی از نقدینگی برای خرید کالایی کوچ و تقاضای مصنوعی ایجاد می‌کند که بازار آن کالا نیز دچار اختلال می‌شود که این موضوع طبیعی نیست و درآمدهای بادآورده ایجاد می‌کند که این درآمدها نیز مشمول مالیات می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان خاطرنشان کرد: ساز و کار اخذ مالیات بر درآمد فعالیت‌های اختلال‌زا در لایحه تنظیم شده است و این لایحه باید ابتدا در دولت بررسی و  سپس به مجلس ارسال شود، البته ما به دنبال این هستیم که ابتدا دستگاه‌های اجرایی در این باره مشارکت کرده و نظر بدهند و سپس در دولت تصویب شده و به مجلس ارسال شود که هدف اصلی لایحه این بوده که درآمدهای نجومی بادآورده که از طریق این نوع فعالیت ایجاد شده مشمول مالیات شوند و از این نوع فعالیت ها جلوگیری شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 1

    تیری تو تاریکی زدین ببینید چی میشه...نه فقط غیرقانونی بلکه غیر شرعی هست...کجای دنیا به تورم مالیات میخوره....

  • ناشناس 2 0

    نمیدونم چرا رئیس جمهور های محترم در دور دومشون این همه بلا سرمون نازل میکنند؟!!!!

  • ناشناس 0 0

    اینطور یادمه که خود مسئولان گفتند کسانی که نگران ارزش پولشونن بیان قانونی به هر مقدار که خواستند سکه بخرن.
    -. تو این‌طرح کسانیکه زودتر خریدن دلال بودن .اوناییکه یک ساله و بلتد مدت خریدن فقط برا نگه داشتن ارزش پولشون بوده چطوری میخواستن بفروشن وقتی ۲سال طول میکشه تا یا یه سال تا سکه وهاشون بدن‌. اینکار میکنید مردم از فردا همه چیشون‌قایم‌میکنن.واقعا متا سفم.

  • ناشناس 0 1

    قرآن کریم ، قدرتمندان و حکومتدارانی که اموال مردم را به ناحق ضبط می کنند را عامل خروج مردم از راه خدا میداند و می فرماید: إِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ : بسیاری از علماء و راهبان (یهود و نصاری) اموال مردم را به باطل طعمه خود می‌کنند و (خلق را) از راه خدا منع می‌کنند سوره توبه آیه 34

    • ناشناس 0 0

      تقاضا برای ارز وسکه خودش یک دلیل تورم هست. حتی بانک مرکزی آمریکا هم نمی‌تونه در مقابل چنین موجی مقاومت کنه و باید به هر طریقی جذابیت سکه و ارز و تشنج آفرینی دارندگان اون گرفته بشه همچنین متقاضیان دیگر ارز مثل مسافران و متقاضیان کالای خارجی و این حق مردم هست چون آسیبش به همه‌ی مردم میرسه

  • ناشناس 0 0

    نکته قابل توجه اینکه با بررسی فضای مجازی میتوانید نظرات دولتمردان و مجلسی ها وبقیه اصحاب قدرت رو دید.اگر میخوایم پای صندوق رای برویم اینو در نظر بگیرید.چون قانون مالیات بر سکه غیر قانونی و غیر شرعی هست ما به راحتی میتونیم افرادی که نه به شرع و نه قانون اعتقادی ندارند رو بشناسیم و برعکس .انتخابات مجلس نزدیکه...حتما به افراد قانونمند وباشرع رای بدید نه کسانی که سفسطه و مغالطه میکنند و حیله گر و وابسته به امیال نا صواب هستند.

  • ناشناس 0 0

    دولت از تورمی که خودش بوجود آورده میخواهد مالیات بگیرد....ارزم خودش گرون کرد....و کلی زد به جیب و ۳۰۰ درصد برای خودش کاسبی کرد...وحدود 15درصد حقوقا رو برد بالا...اینجا در واقع 285 درصد از مردمش مالیات گرفته و اصلا تورم کار دولته...منبع درآمدش تورمه...چه پول چاپ کنه و چه عرضه ارز رو محدود کنه و چه ریخت و پاش و حقوق و پاداش برای خودیا ....همه و همه باعث تورم میشه... کار دولتمون خدمت به مردم نیست و کارش شده ایجاد تورم....

  • ناشناس 0 0

    خود دولت و بانک مرکزی دلار و وسکه رو گرون کردن و در واقع باعث گرانی کل اجناس و خدمات و مسکن و ماشین خود دولت و بانک مرکزی بوده و با گرون کردن دست تو جیب مردم کردن و به طور غیر مستقیم ارزش ریال رو به یک سوم کاهش دادن.حالا میخوان به صورت مستقیم از جیب مردم بزنن.وقتی دولت و بانک مرکزی و و بانک ها که بالاترین دارائی سکه و طلا و ارز رو دارن و قیمت اونو ۴ برابر گرونتر دارن به مردمشون میفروشن و بعد میان مالیات هم میخوان این دقیقا تروریسم اقتصادی علیه مردمشونه....چوب خدا صدانداره....یاحق
    -.اگر سکه رو ۵میلیون فروختیم و شما تورم رو کاهش دادید و قدرت خرید مردم رو بالا بردید و قیمت سکه رو رسوندید به قیمت گذشته بعد ادعای مالیات بر درآمد بکنید

  • ناشناس 0 0

    این آیه شریفه قرآن را دقت کنید:
    وفای به عهد « … وَ أَوفُوا بِالعَهدِ إنَّ العَهدَ كانَ مَسئُولـاً » (سوره‌ مباركه‌ إسراء آیه 34)
    ترجمه آیه:( و به پیمان (خود) وفا كنید، كه قطعا از پیمان سؤال میشود

  • ناشناس 0 0

    در کشور هند مردمشون پولشونو میزارن زیر بالششون..ما هم باید همین کار رو بکنیم

  • ناشناس 2 0

    پر کردن اظهارنامه کار درستی نیست چون به نوعی به این کار غیرقانونی و دزدی آشکار مشروعیت میبخشه.متاسفم که با شمشیر بی عدالتی و شمشیر جریمه میخوان پول ناحق بگیرن.ببینم اگر تبصره های این چند بخشنامه اداره مالیات نبود اصلا لابی های قدرت اجازه میدادن چنین چیزی بیرون بیاد.

  • ناشناس 2 0

    ما طرف حسابمون بانک مرکزی هم هست.ما سکه رو از اونا خریدیم...پیشنهادم اینه که علاوه بر شکایت از اداره مالیات از بانک مرکزی نیز شکایت شود. اداره مالیات هم اگر پولی میخواد بزنه به زخمش بهتره از بانک مرکزی بگیره...البته امیدوارم انقدر بهش فشار نیاره که مجبور به چاپ پول بشه!!!!!!
    -.اداره مالیات فقط یه سوال و جواب بده
    دقیقا چی عایدمون شده که میخواد بر اساس اون ازمون مالیات بگیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس 2 0

    این پول ها خوردن نداره و به قول معروف خیر و برکت نداره....آخر و عقبت هم نداره...امیدوارم کتاب مقدس و الهی قرآن رو حتی شده یکبار خونده باشید که در جایی خداوند بزرگ و مهربان فرمودند عبرت های بیشماری هست اما برای افراد عبرت بین...پس به خودتون بیاید....
    -دولت تدبیر و امیدمون میخواد ابرو اقتصادشو رو درست کنه میزنه چشمشم کور میکنه.

  • ناشناس 2 0

    سکه ها بدون مالیات پیش فروش شده و مشتری بر این اساس پول داده
    کسی که میخواست دلالی کنه که از راه قانونی و بانک مرکزی وبانک ملی که نماد اعتماد است خرید نمیکرد.تو این مملکت قانونی کار کنی باید جریمه بدی؟
    -.دولت باید خودش رو جریمه کنه نه مردم رو...ریال رو بی ارزش کردند و حالا جریمشو ما باید بدیم.کمی از ریخت و پاش و حقوقای آنچنانیتون کم کنید.کمی از پاداش نوشتن برای همو و مسافرت رفتناتون کم کنید.کمی از مساعده هاتون کم کنید..میدونم سخته براتون به خوردن این پولا عادت کردید.... بیخیال فقط کمی خجالت بکشید....به همین راضی هستیم...از ما نه از خدای خودتون خجالت بکشید ....الهی به فریادمان برس