| کد خبر: 174907 |

امروز پرونده نقض پیمان مودت در دادگاه لاهه بررسی می‌شود

دیوان لاهه از امروز دوشنبه بار دیگر و در پرونده‌ای جدید به بررسی شکایت ایران از آمریکا در زمینه نقض پیمان مودت از طریق مصادره غیرقانونی اموال بانک مرکزی می‌پردازد.

تین نیوز

دیوان لاهه از امروز دوشنبه بار دیگر و در پرونده‌ای جدید به بررسی شکایت ایران از آمریکا در زمینه نقض پیمان مودت از طریق مصادره غیرقانونی اموال بانک مرکزی می‌پردازد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، پس از بررسی و صدور رای در مورد پرونده درخواست قرار موقت ایران در ارتباط با از سرگیری تحریم‌های آمریکا و نقض پیمان مودت سال ۱۹۵۵، دیوان بین‌المللی دادگستری (دیوان لاهه) از روز دوشنبه به مدت چهار روز جلسات استماع علنی در پرونده تصرف ۲ میلیارد دلار اموال ایران در آمریکا و نقض متعاقب پیمان مودت را در کاخ صلح لاهه هلند برگزار خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران ۲۶ خرداد ۱۳۹۵در باره اختلاف مربوط به تخلفات دولت آمریکا نسبت به پیمان مودت روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان ایران و آمریکا که در روز ۱۵ آگوست ۱۹۵۵ (۲۳ مرداد ۱۳۳۴) از سوی دو طرف امضا و در ۱۶ ژوئن ۱۹۵۷(۲۶ خرداد ۱۳۳۶) لازم‌الاجرا شده است، دادخواستی را در دفتر دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت کرد.

در دادخواست ایران به دادگاه لاهه آمده است: ایالات‌متحده با این موضع که ایران حامی تروریسم است (موضعی که ایران آن را قویا رد می‌کند) شماری اقدامات اجرایی و قانون‌گذاری اتخاد کرده است که اثر عملی آنها تاثیر بر منافع و دارایی‌های ایران و موسسات ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران و برخلاف پیمان مودت و از طریق اجرای رسیدگی‌‌هایی قضایی علیه ایران است.

به نوشته تارنمای مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری، برنامه زمان‌بندی جلسات به وقت تهران به شرح ذیل است:

دور اول دفاعیات شفاهی:

- آمریکا: دوشنبه (16 مهر) 11:30 صبح تا 2:30 بعد از ظهر و 4:30 بعداز ظهر تا 6:30 بعد از ظهر

- ایران: چهار‌شنبه (18 مهر) 11:30 صبح تا 2:30 بعدازظهر و 4:30 بعد ازظهر تا 6:30 بعد ازظهر

دور دوم دفاعیات شفاهی:

- آمریکا: پنج‌شنبه (19 مهر) 4:30 بعد از ظهر تا 7:30 بعد از ظهر

- ایران: جمعه (20 مهر) 4:30 بعد از ظهر تا 7:30 بعد از ظهر

دیوان لاهه 11 مهر نیز پس از چند هفته بررسی شکایت ایران از تحریم‌های 15 مرداد آمریکا، با تایید برخی از درخواست‌های ایران تا صدور رای نهایی، رای به تعلیق تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن در حوزه‌های دارویی، وسایل پزشکی، غذایی و هوانوردی داد.

آرای دیوان لازم الاجرا بوده و غیرقابل فرجام‌خواهی است.

وزارت امورخارجه آمریکا پس از صدور رای دیوان اعلام کرد که پیمان مودت را فسخ می‌کند. براساس بند ۳ ماده ۲۳ پیمان مودت، هر یک از طرفین می‌توانند با دادن اخطار کتبی به مدت یک سال به طرف دیگر این عهدنامه را فسخ کند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.