| کد خبر: 174418 |

◄ امضای تفاهم‌نامه جایزه ملی لجستیک و زنجیره تأمین

باید به لجستیک و زنجیره تأمین هم در سطح ملی و بنگاهی و هم منطقه‌ای و بین‌المللی توجه ویژه‌ای شود. محمد شریعتمداری، وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت بابیان این مطلب گفت: نقش و هزینه لجستیک در کشور چند برابر کشورهای پیشرفته دنیاست

تین نیوز

باید به لجستیک و زنجیره تأمین هم در سطح ملی و بنگاهی و هم منطقه‌ای و بین‌المللی توجه ویژه‌ای شود. محمد شریعتمداری، وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت بابیان این مطلب گفت: نقش و هزینه لجستیک در کشور چند برابر کشورهای پیشرفته دنیاست

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از شاتا، شریعتمداری در مراسم امضای تفاهم‌نامه جایزه ملی لجستیک و زنجیره تأمین با همکاری دانشگاه امیرکبیر گفت: هم در سطح خرد و هم در سطح کشور بنگاه‌ها گران اداره می‌شود، این درحالی است که سعی شده این حوزه را از سطح آموزشی و پژوهشی صرف خارج و در ستاد وزارت صمت، هماهنگی برای تحقق این هدف ایجاد شود و بدین منظور 12 راهبرد ابلاغ شد که یکی از این‌ها توجه به تجارت الکترونیک و استفاده از این امکان ارزشمند در مجموعه لجستیک تجاری و زنجیره تأمین کشور بود.

او با اشاره به راه‌اندازی سامانه مقررات و قوانین و سیستم حاکم بر امر صادرات و واردات افزود: این سامانه شفافیت در فرایند تجاری کشور ایجاد و زمینه از بین رفتن رانت را فراهم می‌کند.

وزیر صمت با اشاره به بهره‌مندی استفاده‌کنندگان از این امکان تصریح کرد: فرایند صادرات و واردات مبتنی براین سامانه صورت می‌گیرد و به‌طور طبیعی تسهیل و سرعت در تجارت و فعالیت‌های تولید اتفاق می‌افتد که این دو بسیار به هم وابسته‌اند، از سوی دیگر 85 درصد واردات را کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای دربر می‌گیرند که طبیعتاً در خدمت توسعه کشور است و در این زمینه برای حمایت از تولید مطلوب‌تر باید فعالیت‌های لجستیک و زنجیره تأمین را تسهیل کرد.

شریعتمداری ادامه داد: در همین موضوع استفاده از هوش مصنوعی و بیگ‌دیتا برای فعالیت‌ها در حوزه زنجیره تأمین و ساماندهی لجستیک امر مهمی است و البته در شرکت مگفا کار مقدماتی در این زمینه صورت گرفته تا با حداقل اطلاعات، خدماتی را ارائه بدهند چراکه ممزوج کردن فعالیت‌های نوین و پیشرفته به‌خصوص در حوزه آی.تی و آی.سی.تی برای فعالیت‌های لجستیکی کمک‌کننده است.

توسعه زنجیره تأمین و لجستیک در سطح بین‌المللی

او با اشاره به موقعیت سوق‌الجیشی کشور برای امر لجستیک افزود: کشور به لحاظ سوق‌الجیشی در موقعیت ویژه‌ای قرار دارد و اگر این زنجیره تأمین و لجستیک را در حوزه بین‌المللی هم توسعه دهیم می‌تواند در تأمین لجستیک دنیا و خروج از سطح بنگاه‌ها و رفتن به سطح منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کند و در دولت هم باید نگاه جدی‌تری باشد و به نتیجه این موضوع توجه شود.

شریعتمداری تصریح کرد: حتماً این مهم باید به موضوع ملی تبدیل شود در این زمینه ایجاد فرهنگ و آموزش و ترویج، جنبه‌های پراهمیت‌تری دارد.

او افزود: در سطوح ملی هم تأمین لجستیک برای فعالیت‌های عمومی برای همه فعالیت‌های اقتصادی و حمل‌ونقل جاده‌ای باید توجه شود چراکه پرریسک‌ترین و گران‌ترین نوع حمل‌ونقل در دنیا مهم‌ترین راه حمل‌ونقل کالا در کشور نیز هست.

تأکید بر توجه به انرژی خورشیدی، بادی و سبز

شریعتمداری با توجه دادن به لزوم تغییر حمل‌ونقل بار از جاده به ریل و ذخیره منابع انرژی و توجه به انرژی خورشیدی و بادی و سبز گفت: 6.5میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای حوزه فولاد نیاز هست تا بتوان 110 میلیون تن بار فولاد را از 38 میلیون تن فعلی از جاده به ریل تغییر داده و جان مردم را از حوادث جاده‌ای نجات داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یاد‌آور شد: می‌توان با همکاری با بنگاه‌های بزرگ و تأمین‌کنندگان نیازهای لجستیک ملی به توسعه و بهبود این حوزه کمک کرد یا در نحوه نگهداری بنادر و نحوه انتقال کالا از خشکی به دریا و مصرف‌کنندگان در سطوح ملی اقداماتی صورت بگیرد.

او ادامه داد: آموزش و بالا بردن مهارت‌ها و داشتن نگاه درستی به انبارداری و نقل‌وانتقال با روش‌های بهتر و هزینه‌های کمتر و صحیح‌تر موضوع اصلی بنگاه‌ها نیست و در بنگاه‌های بزرگ هم این امر جزو موضوعات کم‌اهمیت‌تر است.

شریعتمداری با تأکید بر اهمیت جذب متخصص در این حوزه گفت: بنگاه‌ها برای این دانش احساس نیاز نمی‌کنند و درصورتی‌که به‌صورت تضمینی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، بنگاه‌ها بدون دانش مناسب نمی‌توانند موفق شوند و اهداف این موضوع مهم را عملی کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.