| کد خبر: 159837 |

◄ تعیین‌تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک با موافقت وزیر صنعت

خودروهایی که در زمان بسته شدن سایت ثبت سفارش در گمرک‌ها دپو شده بودند به پیشنهاد مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت و با موافقت محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌زودی تعیین تکلیف و ترخیص خواهند شد.

تین نیوز

خودروهایی که در زمان بسته شدن سایت ثبت سفارش در گمرک‌ها دپو شده بودند به پیشنهاد مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت و با موافقت محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌زودی تعیین تکلیف و ترخیص خواهند شد.

دولت در تیرماه سال جاری به دلایل نامشخص سایت ثبت سفارش واردات خودرو را مسدود کرد. واردکنندگان با این تفکر که این سایت به‌سرعت بازخواهد شد و به دلیل عدم اطلاع‌رسانی صحیح وزارت صنعت هزاران خودرو را به گمرک‌ها وارد کردند تا با باز شدن این سایت اقدام به واردات این خودروها کنند؛ اما این 6 ماه زمان برد تا وزارت صنعت با ابلاغ قانون جدید واردات خودرو اقدام به بازگشایی این سایت کند.

خودروهای موردنظر اما به چهار دسته متفاوت تقسیم می‌شوند؛ «خودروهای باارزش ۴۰ هزار دلار و کمتر»، «خودروهای باارزش بالای ۴۰ هزار دلار»، «خودروهای با مدل ۲۰۱۵» و «خودروهای با مدل ۲۰۱۶». ازآنجاکه ضوابط جدید واردات خودرو، ممنوعیت و محدودیت‌هایی برای خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار و دارای حجم موتور بالا و همچنین متعلق به سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ ایجاد کرده بود، درنهایت سازمان توسعه تجارت وارد عمل شد تا شرایط ترخیص آن‌ها را از گمرک فراهم کند. بر این اساس، خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت، در نامه‌ای به شریعتمداری وزیر صنعت پیشنهاد داد تا خودروهای مانده در گمرک به‌نوعی از قوانین جدید واردات مستثنا و اجازه ترخیص یابند. در این نامه، ابتدا به خودروهای موجود در گمرک باارزش ۴۰ هزار دلار و کمتر اشاره و گفته‌شده که آن‌ها در حال حاضر یا فاقد ثبت‌سفارش هستند یا ثبت‌سفارش‌شان منقضی شده است. سازمان توسعه تجارت البته تأکید کرده که خودروهای موردنظر در زمان ورود، دارای شرایط آیین‌نامه ضوابط فنی واردات بوده‌اند، اما ضوابط و شرایط فعلی را ندارند. رئیس سازمان توسعه تجارت اما در بخشی دیگر از نامه خود به وزیر صنعت، به خودروهای باارزش بالای ۴۰ هزار دلار نیز اشاره و تأکید کرده که برخی از آن‌ها، در زمان ورود دارای شرایط آیین‌نامه ضوابط فنی واردات بوده‌اند، بااین‌حال هم‌اکنون امکان ترخیص ندارند.

در دلایل رخ دادن این اتفاق اما دو دلیل کلی ذکرشده است. دلیل اول این بوده که خودروهای موردنظر، یا ثبت‌سفارش انجام نداده‌اند یا ثبت‌سفارش‌شان منقضی شده است. در مورد دلیل دوم نیز این‌گونه مطرح‌شده که نمایندگی‌های واردکننده خودروهای موردنظر، در زمان ورود آن‌ها به گمرک، اطلاعی از تصمیمات اخذشده کنونی (ضوابط جدید واردات خودرو) نداشته‌اند. این بخش از نامه رئیس سازمان توسعه تجارت اما خالی از ابهام نیست، چه آنکه در ضوابط جدید واردات خودرو، ورود محصولات بالای ۴۰ هزار دلار، ممنوع و بنابراین تعرفه‌ای برای آن‌ها لحاظ نشده است. در این شرایط، این پرسش پیش می‌آید که ترخیص خودروهای بالای ۴۰ دلار از گمرک، با چه تعرفه‌ای انجام خواهد شد؟ البته به‌نظر می‌رسد با توجه به لوکس بودن این خودروها (ازنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت)، بالاترین حد تعرفه موجود (۱۳۰ درصد) برای ترخیص خودروهای موردنظر لحاظ شود؛ اما در بخش دیگری از نامه خسروتاج به شریعتمداری به خودروهای دارای مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نیز اشاره‌شده است. دراین‌بین، رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرده که خودروهای مدل ۲۰۱۵ در آخرین روزهای سال ۲۰۱۶ میلادی وارد گمرکات کشور شده و با توجه به محدودیت‌های رخ‌داده طی زمستان سال گذشته، امکان ثبت‌سفارش آن‌ها طی روزهای بعد (اواخر ۲۰۱۶) فراهم نیامده است. همچنین در مورد خودروهای مدل ۲۰۱۶ نیز عنوان‌شده که با توجه به مصوبه جدید دولت در مورد واردات خودرو، تنها یک روز مهلت ثبت‌سفارش برای آن‌ها وجود داشته و بنابراین برخی از این خودروها امکان ثبت نداشته‌اند.

درنهایت اما رئیس سازمان توسعه تجارت به وزیر صنعت پیشنهاد داده که «برای کلیه خودروهای موجود در گمرک (خودروهایی که شرح آن‌ها رفت)، با امکان ثبت‌سفارش و رعایت حقوق ورودی جدید، مجوز ترخیص صادر شود.» البته در نامه خسروتاج به شریعتمداری، همچنین به چالش ایجادشده برای برخی نمایندگی‌های واردکننده نیز اشاره و گفته‌شده که آن‌ها پیش‌تر دارای نمایندگی بوده‌اند و در حال حاضر تقاضای تمدید ثبت‌سفارش محصولات خود (محصولاتی که در زمان ثبت‌سفارش، شرایط آیین‌نامه ضوابط فنی واردات را احراز می‌کرده‌اند) رادارند. در ادامه این موضوع آمده که نمایندگی‌های موردنظر، در آن زمان امکان ثبت‌سفارش خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار را داشته و حسب قوانین وقت، اقدام به سفارش گذاری کرده‌اند، اما خودروهای موردنظر وارد کشور نشده‌اند. در این مورد نیز رئیس سازمان توسعه تجارت پیشنهاد داده که با توجه به ثبت‌سفارش قبلی و همچنین وجود تأییدیه‌های لازم، اجازه تمدید ثبت‌سفارش و واردات خودروهای موردنظر البته با رعایت حقوق ورودی جدید صادر شود.  پیشنهادهای رئیس سازمان توسعه تجارت به وزیر صنعت اما درنهایت با موافقت شریعتمداری مواجه شده و وی طی نامه‌ای به وزارت امور اقتصادی و دارایی، مراتب را به اطلاع مسعود کرباسیان (وزیر اقتصاد) رسانده است. درواقع وزیر صنعت از همتای خود در وزارت اقتصاد خواسته تا پیشنهادهای رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی‌بر ترخیص خودروهای مانده در گمرک و همچنین تمدید ثبت‌سفارش برای برخی نمایندگی‌ها را به اطلاع گمرکات کشور برساند.  با این حساب، به‌احتمال فراوان تا چندی دیگر تمامی خودروهای مانده در گمرک ترخیص خواهند شد و باید منتظر ماند و دید این موضوع چه تأثیری در بازار و همچنین نمودار قیمت خودروهای وارداتی می‌گذارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.