| کد خبر: 161476 |

◄ اجرای بسته تدابیر سه‎گانه ارز برای مدیریت نرخ دلار

معاون ارزی بانک مرکزی در جمع مدیران بین‌الملل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از نقش پررنگ سوداگران و اخلال گران در بازار ارز سخن گفت.

تین نیوز

معاون ارزی بانک مرکزی در جمع مدیران بین‌الملل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از نقش پررنگ سوداگران و اخلال گران در بازار ارز سخن گفت.

به گزارش تین‌نیوز، سید احمد عراقچی گفت:  برنامه‌ای برای مدیریت بازار ارز در قالب بسته تدابیر سه‌گانه،  بر مبنای نظرهای کارشناسی تدوین‌شده است و از این هفته با همکاری و هماهنگی بانک‌ها عملیاتی می‌شود.

او افزود: اوراق گواهی سپرده ارزبنیان با ریال منتشر می‌شود که مبنای محاسبه قیمت، میانگین نرخ ارز در سامانه سنا طی یک‌ماهه گذشته خواهد بود و  قیمت در زمان سررسید بر اساس نرخ یک هفته پایانی سامانه سنا محاسبه و به ریال به صاحبان گواهی اوراق سپرده مبتنی بر ارز پرداخت می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، معاون ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: نرخ سود نیز برای گواهی‌های یک و دوساله به ترتیب ۴ و ۴.۵ درصد خواهد بود. تمام عملیات بانکی با ریال انجام خواهد شد ولی مبنای محاسبه قیمت ارز است که پاسخگوی نیازهای آن بخش از جامعه که نگرانی‌هایی بابت کاهش ارزش دارایی خود در قبال افزایش قیمت ارز دارند، خواهد بود. 

وی طراحی و انتشار این اوراق را ابزاری مناسب برای پوشش ریسک دارایی‌های مردم و سپرده‌گذاران در برابر ارز خارجی عنوان کرد.

عراقچی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به سمت شفافیت و کار آیی در بازار ارز حرکت کنیم باید قبل از هر اقدامی، فرهنگ‌سازی عمومی در استفاده از ابزارهای مالی جدید را در دستور کار قرار دهیم. همچنین با تنوع‌بخشی به ابزارهای ارزی و توسعه آن به سمت تشکیل بازار منسجم و متشکل ارزی حرکت خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.