◄ ردپای گازوئیل ارزان در معادله رقابت جاده و ریل
رایگان بودن نرخ سوخت، قطعا بهرهوری ناوگان جادهای را هم کاهش میدهد و رانندهای که سوخت رایگان دریافت میکند بهدنبال بار در جادهها حتی شده خالی میچرخد.
یک کارشناس حملونقل ریلی در مورد نقش قیمت سوخت در حل مشکلات بخش حملونقل گفت: جدا از اینکه ارزان بودن سوخت تبعات منفی زیادی نظیر قاچاق سوخت و مصرف برای کشور بهدنبال داشته، مسایل بخش حملونقل را میتوان در سه دسته مهم جا داد که در تمامی آنها ردپای نرخ سوخت یارانهای کاملاً مشهود است.
بیشتر بخوانید:
مجید بابایی در شبکههای اجتماعی با بیان این مطلب، افزود: دسته اول، سهم پایین ریل از مجموع حملونقل کشوراست، نرخ پائین گازوئیل که اینک با نرخ 300 تومان تقریبا رایگان شده است و حتی هزینه حمل یک لیتر سوخت به جایگاهها برابر یا بیشتر از نرخ رسمی آن است همواره عامل ضدرقابتی بین جاده و ریل بوده که یک هفتم جاده مصرف سوخت دارد.
وی تاکید کرد: رایگان بودن نرخ سوخت، قطعا بهرهوری ناوگان جادهای را هم کاهش میدهد و رانندهای که سوخت رایگان دریافت میکند بهدنبال بار در جادهها حتی شده خالی میچرخد و دولت هم از جیب ملت جادهها را برایش آماده میکند.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته اظهار کرد: در بخش مسافری هم سوخت ارزان (بنزین) عاملی شده است که استفاده از خودرو شخصی به ارزانترین مد سفر تبدیل شود. طی دهه اخیر 300 میلیون سفر به وسائط نقلیه شخصی اضافه شده در حالیکه وسائط نقلیه عمومی جادهای و ریلی روی مدار کاهشی هستند.
بابایی گفت: دسته دوم، اثرات زیست محیطی نرخ پایین سوخت است بهطوریکه هم در بخش شهری و هم برونشهری سوخت ارزان و برجسته شدن خودرو محوری، تبعات زیست محیطی بسیاری بهدنبال داشته است.
به گفته او، 20 درصد از انتشار آلایندگی بر اساس ترازنامه انرژی سال 94 مربوط به بخش حملونقل و 84 درصد آن مختص حمل جادهای است و فقط یک درصد مختص بخش ریلی است. سوخت ارزان مصرف بیشتر را تحریک میکند و خود عامل آلایندگی بیشتر میشود.
این کارشناس ریلی افزود: دسته سوم مشکلات، سوانح جادهای است. هر چقدر میل به استفاده از خودرو سبک و سنگین در جادههای کشور افزایش یابد، باید انتظار سوانح و کشتار بیشتری را داشت. قیمتگذاری از مهمترین ابزارهای سیاستگذار برای مدیریت تقاضای بخش حملونقل است.
به گزارش تیننیوز، وی تاکید کرد: سوخت ارزان کادویی است که به صاحب کالا برای فراموش کردن مسئولیتهای اجتماعی و فقط به قیمت تمام شده محصول فکر کردن، داده میشود.
بابایی خاطرنشان کرد: جادههای کشور طی دهه آینده توان پذیرش حجم بالاتری از تقاضا را ندارد در حالیکه برنامههای توسعه معادن و طرح جامع فولاد خبر از رشد تقاضای حمل میدهد.
وی گفت: اگر نرخ سوخت واقعی نشود و منابع حاصلش برای توسعه شبکه و ناوگان ریلی صرف نگردد حتما سونامی سوانح جادهای را در پیش داریم.
به گفته او، اینکه طرح نظاممند کردن یارانهها پس از سال 89 دچار انحراف جدی شد نمیتواند بر درست بودن سیاست یارانهزدایی از حاملهای انرژی خدشه وارد کند. امروز هر جایی که الگوی مصرف غلط داریم در آب، انرژی و ... دلیل عمدهاش همین مماشات و نادیده گرفتن سیاستهای درست قیمتگذاری است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.