قطعه هفتم آزادراه شیراز–اصفهان فردا افتتاح می شود
قطعه هفتم آزادراه شیراز–اصفهان فردا با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.

این پروژه به عنوان بخشی کلیدی از راهگذر شمال–جنوب، نقشی مؤثر در توسعه شبکه حمل ونقل کشور و افزایش سهم ایران در ترانزیت منطقه ای ایفا خواهد کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور معاون ساخت و توسعه آزادراه ها، با اشاره به اهمیت استراتژیک این طرح گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز خود در تقاطع راهگذر بین المللی شرق–غرب و شمال–جنوب قرار دارد. ازاین رو، توسعه شبکه آزادراهی کشور نه تنها ضرورتی حمل ونقلی، بلکه یک اولویت ملی برای افزایش سهم ایران در تجارت و ترانزیت کالا و مسافر است.
وی افزود: آزادراه شیراز–اصفهان به عنوان حلقه ای حیاتی از کریدور شمال–جنوب، مسیر دریای خزر را به خلیج فارس متصل می کند و بهره برداری از آن یکی از گام های بزرگ در تکمیل این شریان اقتصادی به شمار می رود.
معاون ساخت و توسعه آزادراه ها با تشریح مسیر این کریدور گفت: این محور از بندر انزلی آغاز می شود و پس از عبور از رشت، قزوین، تهران و اصفهان به شیراز و در نهایت بندربوشهر می رسد.
آزادراه شیراز–اصفهان میان بری مستقیم میان دو مرکز مهم استانی ایجاد می کند که ضمن تسهیل ترانزیت، موجب کاهش چشمگیر طول مسیر، زمان سفر و هزینه های حمل ونقل خواهد شد.
به گفته وی، بهره برداری از این آزادراه فاصله میان شیراز و اصفهان را ۱۳۴ کیلومتر و زمان سفر را حدود دو ساعت کاهش می دهد. این اقدام، تنها در سال نخست، موجب صرفه جویی ۱۳۶ میلیون لیتر سوخت و ده ها هزار میلیارد ریال در هزینه های ملی خواهد شد.
دوستی با اشاره به آثار ایمنی پروژه افزود:بهره برداری از آزادراه، کاهش چشمگیر تصادفات را به همراه دارد و برآورد می شود سالانه از جان بیش از ۵۵۰ نفر محافظت شود. همچنین با جلوگیری از خسارات ناشی از سوانح رانندگی، بیش از ۳,۱۲۰ میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی محقق خواهد شد.
وی در ادامه تأکید کرد:صرفه جویی سالانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال در اقتصاد ملی، تنها یکی از دستاوردهای بهره برداری از این مسیر است.
دوستی، پروژه را از نظر اجرایی یکی از دشوارترین طرح های زیرساختی کشور دانست و گفت: عبور مسیر از رشته کوه های زاگرس، این پروژه را به یکی از پیچیده ترین طرح های عمرانی کشور تبدیل کرده است. با وجود این، ملاحظات زیست محیطی نیز به صورت کامل رعایت شده و در همین راستا، کاشت ۱۰۰ هزار اصله نهال در حریم مسیر اجرا شده است.
وی همچنین با اشاره به موقعیت گردشگری این محور خاطرنشان کرد: اتصال دو قطب گردشگری مهم کشور یعنی اصفهان و شیراز، ظرفیت های تازه ای برای رونق گردشگری داخلی فراهم می کند و مناظر طبیعی مسیر در شمال غرب استان فارس، خود به جاذبه ای جدید برای مسافران تبدیل خواهد شد.
دوستی در پایان گفت: افتتاح قطعه هفتم آزادراه شیراز–اصفهان نقطه عطفی در مسیر تکمیل کریدور شمال–جنوب و نمادی از توان مهندسی و ظرفیت بالای کشور در اجرای پروژه های بزرگ ملی است؛ پروژه ای که با بهره برداری از آن، گامی مؤثر در توسعه پایدار و ارتقای جایگاه ایران در شبکه ترانزیت منطقه ای برداشته می شود.
گفتنی است: آزادراه شیراز–اصفهان در مجموع ۳۷۰ کیلومتر طول دارد و قطعه هفتم آن با طول ۱۲/۵ کیلومتر فردا افتتاح می شود. این قطعه شامل دو باند رفت و برگشت با شش خط عبوری است و برای اجرای آن ۹ هزار میلیارد ریال هزینه شده که ارزش روز آن بیش از ۲۲/۵ هزار میلیارد ریال برآورد می شود.