| کد خبر: 269604 |

◄ وزارت راه و شهرسازی حامی آزادراه سازی نیست

به گفته دبیر کمیته شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها یکی از مهم ترین دلایل کاهش تلفات حوادث جاده ای ساخت و توسعه آزادراه ها و بزرگراه هاست و در شرایط کنونی سرمایه گذاری در احداث آزادراه ها حامی جدی ندارد.

تین نیوز

اگر قصد سفر نوروزی با ناوگان حمل ونقل را دارید حالا دیگر دیر شده؛ با نگاهی به سایت های فروش بلیت اینترنتی خواهید دید که دیگر خبری از بلیت نیست؛ نه بلیت هواپیما یافت می شود نه بلیت اتوبوس و قطار و تنها گزینه ای که برای انتخاب می ماند سفر با خودروی شخصی است که متاسفانه چند سالی است در پی رشد تردد در جاده ها آمار وحشتناکی از تلفات جاده ای را در نخستین روزهای سال رقم زده است.

جاده ها در نوروز 1402 پرتلفات تر از سال های پیش بود

به گزارش تین نیوز، بررسی آمارهای پنج سال اخیر از حوادث رانندگی در ایام نوروز نشان می دهد در حوادث رانندگی ایام نوروز در طول پنج سال اخیر چهار هزار و ۸۹۱ نفر در حوادث رانندگی جان باختند که سه هزار و ۴۰۸ نفر از آن ها در مسیرهای برون شهری جان خود را از دست داده اند.

بیشترین تعداد تلفات جاده ای در نوروز سال ۱۴۰۲ با یکهزار و ۲۱۷ کشته به ثبت رسیده است که متاسفانه این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶.۲ درصد افزایش یافته است.

نگاهی به این آمار قابل توجه از تلفات جاده ای در شرایطی که برخی جاده ها و محورهای مواصلاتی کشور در ایام نوروز توان بر دوش کشیدن حجم زیاد سفرهای نوروزی را ندارند؛ احداث و توسعه راه های مواصلاتی اعم از آزادراه ها و بزرگراه ها از ضروریات اجتناب ناپذیر است.

خبر پربازدید و مرتبط امروز را بخوانید:

واهمه از آمار احتمالی بالای تصادفات رانندگی در نوروز 1403

کاهش تلفات جاده ای با ساخت و توسعه آزادراه ها و بزرگراه ها

خاشع
خدایار خاشع

خدایار خاشع، دبیر کمیته شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها در این رابطه به تین نیوز گفت: حمل ونقل جاده ای بیش از ۸۰ درصد حمل ونقل کشور را به خود اختصاص داده  است و این در شرایطی است که سهم حمل ونقل هوایی، ریلی و دریایی کمتر از ۲۰ درصد است. در این میان آزادراه ها به عنوان شریان اصلی در شبکه حمل ونقل زمینی نه تنها ضروری بلکه لازمه حیات مابقی شبکه راه های کشور است که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای ارتباطی داخلی کشور می تواند در رشد حمل ونقل و ترانزیت کشور نقش موثری داشته باشد.

تردیدی نیست که ساخت و توسعه آزادراه ها و بزرگراه ها یکی از مهم ترین دلایل کاهش تلفات حوادث جاده ای طی سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ از حدود ۳۰ هزارنفر به کمتر از ۱۶هزار نفر به رغم افزایش قابل توجه تعداد خودرو و رشد میزان تردد بوده و عدم توجه جدی به این امر بعد از سال ۱۳۹۵ سبب افزایش آن به بیش از ۲۰هزار نفر تا سال گذشته شده که جای نگرانی جدی دارد و باید چاره ای اندیشیده شود.

لزوم حمایت جدی از سرمایه گذاری در احداث آزادراه ها

خاشع در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی نیاز جدی به توسعه زیرساخت های حمل ونقل جاده ای که فعلا با توجه به صرفه جویی و بازگشتی که دارد آزادراه ها در راس آن است احساس می شود بنابراین اگر نهاد متولی برای توسعه سرمایه گذاری در زیرساخت ایجاد شود امکان ساخت ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر آزادراه در سال با چشم انداز نیاز ۱۵هزار کیلومتری آزادراه در کشور وجود دارد در صورتی که متوسط احداث آزادراه در ۶۰ سال سابقه آزاد راه سازی کشور متوسط سالانه ۵۰ کیلومتر و از زمان شروع احداث آزادراه های مشارکتی ۸۰کیلومتر در سال بوده است.

دبیر کمیته شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها تاکید داشت: اکنون سرمایه گذاری در احداث آزادراه ها حامی جدی ندارد و حتی وزارت راه و شهرسازی که نهاد متولی این امر است خود به اشکال گوناگون از جمله عدم اجرای قوانین، دستورالعمل ها و آیین نامه های مصوب نظیر تاخیر در ابلاغ نرخ عوارض عبور سالانه آزادراه ها و آزادراه های جدید، ترک فعل در اجرای تبصره 5 قانون مشارکت و مانند آن سبب دلسردی سرمایه گذاران می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ظفرعظیمی مهر 0 0

    آزاد راه یعنی توبان تهران کرج اتوبان تهران قم واتوبان زنجان قزوین منظور از آزاد راه یعنی سه لاین و یک نصف لاین به عنوان حاشیه بزرگراه داشته باشد در واقع چهار لاین را باید آزادراه یا بزرگراه باشد که هم ترافیک وهم حادثه را کاهش دهند اینکه ساوه همدان و شیراز اصفهان را ساخته اند فقط راه دوبانده یک طرفه است که باعث حوادث خطرناکی هم میشود وقتی یک تریلی بخواهد از تریلی دیگری سبقت بگیرد عملا راه را مسدود میکند واتوبوس یا سواری از پشت به تریلی برخورد کند چه کسانی مسول هستند .آزاد را باید تحت هرشرایطی یک لاین باز داشته باشد .

  • کوروش 0 0

    کسانی که مخالف ساخت آزاد راه و بزرگراه هستند بند ناف آنها در خارج است و وابسته به بیگانه هستند و باید هرچه سریعتر از مسندبیرون گذاشته شود ما در ایران کم خائن نداریم .