اجرای پروژه تونل پاتاق شتاب گرفت/ ایمن سازی بزرگراه کربلا با هدف توسعه ترانزیت غرب کشور
فاز اجرایی پروژه عمرانی تونل پاتاق در مسیر سرپل ذهاب به قصرشیرین به عنوان یکی از مهم ترین طرح های زیربنایی غرب کشور آغاز شده است؛ طرحی که با احداث ۲ دهنه تونل ۸۰۰ متری و بهسازی ۶ کیلومتر از مسیر، قرار است ایمنی و روانی تردد در شاهراه صادراتی ایران به عراق را متحول کند. این مسیر روزانه میزبان بیش از ۲ هزار کامیون و هزاران زائر اربعین حسینی است.
فاز اجرایی پروژه عمرانی تونل پاتاق در مسیر سرپل ذهاب به قصرشیرین به عنوان یکی از مهم ترین طرح های زیربنایی غرب کشور آغاز شده است؛ طرحی که با احداث ۲ دهنه تونل ۸۰۰ متری و بهسازی ۶ کیلومتر از مسیر، قرار است ایمنی و روانی تردد در شاهراه صادراتی ایران به عراق را متحول کند. این مسیر روزانه میزبان بیش از ۲ هزار کامیون و هزاران زائر اربعین حسینی است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، گردنه پاتاق در محور سرپل ذهاب به قصرشیرین که در مسیر بزرگراه کربلا واقع شده، سال ها به عنوان یکی از نقاط حادثه خیز و پرخطر غرب استان کرمانشاه مطرح بوده است. این محور علاوه بر نقش حیاتی در ترانزیت کالاهای صادراتی به عراق، مسیر اصلی زائران اربعین حسینی نیز به شمار می رود و از این رو ایمن سازی آن یکی از مطالبات جدی مردم منطقه و رانندگان کامیون های صادراتی بوده است.
پروژه احداث تونل پاتاق که پس از ۱۵ سال انتظار و رفع موانع امنیتی وارد فاز اجرایی شده، با برآورد هزینه ای حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال در حال اجراست. این طرح شامل احداث ۲ دهنه تونل هرکدام به طول ۸۰۰ متر، بازسازی ۶ کیلومتر از مسیر و بهسازی شیب های خطرناک گردنه است. بر اساس برنامه زمان بندی، این پروژه طی ۱۸ ماه تکمیل خواهد شد.
بازدید میدانی مسوولان و تأکید بر تسریع در اجرا
روز پنجشنبه نماینده مردم غرب کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و جمعی از مدیران اجرایی از روند اجرای این پروژه بازدید کردند. آنان ضمن تقدیر از تلاش عوامل اجرایی، بر شتاب بخشی به روند عملیات تأکید کردند و احداث تونل پاتاق را گامی بزرگ در توسعه زیرساخت های مرزی و اقتصادی منطقه دانستند.
به گفته مسوولان حاضر، با بهره برداری از این پروژه، مسیر پرحادثه پاتاق به یکی از ایمن ترین محورهای ترانزیتی کشور تبدیل می شود و نقش مؤثری در تسهیل تردد کامیون های حامل کالاهای صادراتی و تانکرهای سوخت به مقصد عراق خواهد داشت.
پیشرفت ۶۰ درصدی عملیات خاکبرداری در پروژه تونل پاتاق
پیمانکار پروژه عمرانی تونل پاتاق در بازدید مسوولان از روند اجرای این طرح اعلام کرد که در خصوص پیشرفت فنی، حجم کل عملیات خاکبرداری یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب است که تاکنون ۶۰۰ هزار متر مکعب آن با موفقیت انجام شده است.
کوخایی افزود: در تونل شماره ۲ به طول ۴۶۰ متر، ۸۴ متر پیشروی داشته ایم و تمامی جبهه های کاری با قدرت کامل، بدون هیچ توقفی فعال هستند.
وی اظهار کرد: چالش های پیش رو شامل تأمین مواد انفجاری به دلیل شرایط جنگی و محدودیت های ترافیکی اربعین بود که حدود ۲ ماه تأخیر ایجاد کرد اما در شرایط عادی، هر روز در میان چهار متر پیشروی می کنیم.
وی ادامه داد: اولویت اصلی، تکمیل ادامه تونل شماره ۲ به طول یک هزار و ۵۰۰ متر است تا زیر ترافیک قرار گیرد و بهره برداری شود، ۲ تونل دیگر نیز تا نیمه اول ۱۴۰۵، به طور خاص اواسط سال آینده، آماده خواهند بود.
پیمانکار این پروژه همچنین گفت: از نظر مالی، دریافتی ما ۴۰ میلیارد تومان بوده، در حالی که ۲۲۰ میلیارد تومان مطالبه داریم، بیش از ۲هزار تن آهن آلات و مصالح به ارزش ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان خریداری شده و ۳۰ درصد آن وارد کارگاه شده است.
وی گفت: دغدغه اصلی، تزریق نقدینگی برای تأمین مصالح پیش از تورم است تا پروژه بدون وقفه ادامه یابد.
کوخایی با قدردانی از مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه و حمایت های مسوولان افزود: این پروژه از درجه امنیت بالایی برخوردار است و مقامات دولتی با رویکرد مردمی در آن مشارکت دارند که به امید خدا و با پیگیری های اخیر، عملیات به نحو احسن و در کوتاه ترین زمان ممکن به پایان خواهد رسید.
پیشرفت چشمگیر ایمن سازی پروژه و احداث تونل پاتاق
نماینده مردم شهرستان های گیلان غرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی نیز از پیگیری های مستمر استاندار کرمانشاه و مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه قدردانی کرد و گفت: این پروژه حیاتی ۱.۵ کیلومتری با موفقیت به نتیجه رسیده و تا پایان دی ماه تکمیل خواهد شد تا رفاه مردم منطقه تضمین شود.
فتح الله حسینی ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل اختلالات موقت، بر لزوم نصب علائم اطلاع رسانی، چراغ های راهنما و تابلوهای هشدار در مسیر تأکید کرد و گفت: شب ها تیم های اجرایی اینجا کار می کنند و برای ایمنی، نیاز به اطلاع رسانی بهتر داریم تا مردم بدون نگرانی عبور کنند.
وی افزود: درخواست ما این است که پروژه تا دی ماه تمام شود، زیرا با نزدیک شدن به اسفند، تردد افزایش می یابد.
نماینده مردم غرب کرمانشاه همچنین با قدردانی از حضور مردم در بازدید این پروژه به همراه مسوولان تأکید کرد: این حضور نشان دهنده همراهی ملت است و ما هم بودجه را پیگیری خواهیم کرد.
نماینده مردم غرب کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در خصوص ماده ۵۶ قانون، از موافقت اولیه وزیر اقتصاد با ۸۰۰ میلیارد تومان برای پاتاق و ۶۰۰ میلیارد تومان برای سومار گیلان غرب خبر داد و گفت: فرایندها توسط مدیرکل راه وشهرسازی استان کرمانشاه پیگیری می شود و تمرکز روی منابع دیگر برای جلوگیری از توقف کار ضروری است.
او همچنین از وزیر راه و شهرسازی قدردانی کرد که مرتب روند اجرایی پروژه رابررسی می کند و حساسیت بالایی نسبت به آن دارد.
وی خطاب به تیم اجرایی گفت: این پیشرفت، نمادی از همت مسوولان و مردم برای توسعه زیرساخت های منطقه است و امید است با حمایت های ملی، پروژه های مشابه شتاب بیشتری بگیرد.
محور پاتاق در بزرگراه کربلا یکی از حادثه خیزترین نقاط است که روزانه بیش از ۲ هزار کامیون کالاهای صادراتی و تانکرهای سوخت از این مسیر ترانزیتی تردد می کنند و بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق از این مسیر می گذرد.
بزرگراه کربلا از سمت استان همدان و شهرستان کنگاور آغاز می شود و پس از عبور از شهرهای کنگاور و صحنه به شهر بیستون و از طریق کنارگذر شرقی کرمانشاه، وارد محور کرمانشاه- اسلام آبادغرب می شود.
این بزرگراه بعد از شهرهای اسلام آباد غرب، کرند غرب، سرپل ذهاب، قصرشیرین و در نهایت شهر خسروی به کشور عراق متصل می شود.
مرحله اول طی سالیان گذشته تا شهر اسلام آباد غرب تکمیل و بهره برداری رسیده و فاز دوم در دست احداث سالیان اخیر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است.
عملیات اجرایی بزرگراه کربلا در حد فاصل اسلام آباد غرب تا مرز خسروی به طول ۱۲۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تاکنون حدود ۹۰ کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده است که این مسیر به ۱۰ خط تقسیم و کل قطعات جز قطعه ۹ و ۱۰ الف، مابقی تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
قطعه ۹ این بزرگراه به طول ۱۶ کیلومتر و قطعه ۱۰ بزرگراه کربلا به طول پنج کیلومتر است.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۲۵ هزار ۴۵ کیلومتر مربع، یک و نیم درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان دارای هشت هزار و ۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراهی است که از این تعداد ۴۶۷ کیلومتر آن بزرگراه، ۴۷۳ کیلومتر راه اصلی، هزار و ۸۹۱ کیومتر راه فرعی و پنج هزار و ۲۲۰ کیومتر راه روستایی است.
همچنین ۹۲ درصد حمل و نقل در استان کرمانشاه از طریق جاده، پنج درصد هواپیما و سه درصد با قطار صورت می گیرد.