| کد خبر ۳۰۶۵۸۱
کپی شد

آغاز فاز مدل سازی کلان ترافیکی تبریز؛ گامی علمی برای بازطراحی شبکه حمل ونقل شهری

مدیرکل دفتر فنی، حمل ونقل و ترافیک استانداری آذربایجان شرقی از تصویب مرحله دوم مطالعات طرح جامع حمل ونقل و ترافیک کلان شهر تبریز و حومه خبر داد.

تین نیوز |

 مدیرکل دفتر فنی، حمل ونقل و ترافیک استانداری آذربایجان شرقی از تصویب مرحله دوم مطالعات طرح جامع حمل ونقل و ترافیک کلان شهر تبریز و حومه خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بابک رضی منش  در جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان اظهار کرد: طرح جامع حمل ونقل تبریز یکی از پروژه های راهبردی مدیریت شهری است که با هدف تحلیل وضعیت موجود، پیش بینی تقاضای سفر و تدوین چشم انداز ترافیکی شهر در افق های مختلف برنامه ریزی در حال اجراست.

وی افزود: این مطالعات در قالب قرارداد میان شهرداری تبریز و دانشگاه تربیت مدرس تهران انجام می شود و تاکنون دو فصل نخست آن شامل گردآوری داده های پایه، بررسی اطلاعات فرادست و اجرای آماربرداری های مبدا ـ مقصد، شمارش حجم ترافیک، سرنشین سنجی و پایش عملکرد حمل ونقل همگانی به پایان رسیده است.

مدیرکل دفتر فنی، حمل ونقل و ترافیک استانداری آذربایجان شرقی تشریح کرد: بطور متوسط هر شهروند تبریزی ۱/۹۲ سفر در روز دارد که بخش قابل توجهی از سفرهای درون شهری خودرومحور بوده و نتایج اولیه مطالعات نشان می دهد سهم سواری شخصی بیشترین سهم از سفرهای شهری در تبریز است، به طوری که سواری های شخصی ۵۶ درصد بصورت تک سرنشین، ۳۲ درصد دو سرنشین و ۱۲ درصد سه نشین یا بیشتر تردد می کنند.

رضی منش ادامه داد: با تأیید مرحله دوم مطالعات از سوی شورای هماهنگی ترافیک استان، وارد مرحله سوم طرح یعنی فاز مدل سازی کلان ترافیکی و انتخاب نرم افزار شبیه سازی شده ایم.

وی گفت: در این مرحله، داده های میدانی شامل ماتریس های مبدا–مقصد، اهداف سفر و الگوهای انتخاب وسیله نقلیه و مسیرهای حرکتی شهروندان در نرم افزارهای تخصصی مدل سازی از جمله VISUM وارد می شود تا جریان واقعی ترافیک در شبکه معابر شبیه سازی شود.

مدیرکل دفتر فنی، حمل ونقل و ترافیک استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به دستاوردهای فاز مدل سازی گفت: با اجرای مدل پایه، شاخص های کلیدی از جمله حجم عبور، تاخیر مسیر و تقاطع، سرعت متوسط شبکه و میزان مصرف سوخت در سطح شهر تحلیل می شود که این داده ها مبنای شناسایی گلوگاه ها و نارسایی های عملکردی سیستم حمل ونقل خواهد بود.

وی افزود: همچنین نتایج مدل، امکان ارزیابی سناریوهای مختلف توسعه حمل ونقل عمومی و اصلاح هندسی معابر را در افق های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت فراهم می کند.

رضی منش در پایان با اشاره به برنامه زمان بندی اجرای طرح گفت: در فصول بعدی، تحلیل دقیق مشکلات شبکه ترافیکی و در فصل پنجم، ارائه مجموعه ای از راهکارها و گزینه های اجرایی برای بهبود شرایط ترافیک، ارتقای سهم حمل ونقل همگانی و کاهش وابستگی به خودروی شخصی انجام خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: نتایج این مطالعات به عنوان پشتوانه ای علمی و تصمیم ساز، مبنای برنامه ریزی های مدیریت شهری در مسیر حل چالش های ترافیکی و افزایش رضایتمندی شهروندان تبریزی قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.