| کد خبر: 265681 |

حمل ونقل شهری تبریز به دنبال جان تازه

وضعیت حمل و نقل شهری همواره یکی از دغدغه های مردم و مدیریت شهری در تبریز بوده است.

تین نیوز

وضعیت حمل و نقل شهری همواره یکی از دغدغه های مردم و مدیریت شهری در تبریز بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، با‎ پیدایش اولین سکونتگاه و روابط بشری، نیاز به جابجایی و ارتباط گیری میان سرزمین های مختلف ضرورت یافته و حمل ونقل به طور کلی نقش بسیار مهمی در شکل گیری و به وجود آمدن تمدن ها داشته است و تاثیر زیادی در رونق، شکوفایی و رشد کشورها در زمینه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد.

انواع حمل و نقل را می توان بر اساس ارزش، حجم، اندازه و وزن کالا، امنیت، زمان، هزینه جابجایی و فورس ماژور بودن وضعیت کالا به صورت دریایی، جاده ای، ریلی، هوایی و مرکب تقسیم کرد که هر یک از این راه های جابجایی دارای ویژگی های مثبت و منفی هستند. 

حمل ونقل عمومی، سامانه ای از ترابری مسافران به صورت جمعی برای عموم جامعه در دسترس است که معمولاً بر پایه یک برنامه زمانی مشخص و در یک مسیر مشخص کار می کند که اغلب انسان ها در روابط و ارتباطات بشری درون شهری از که زیرساخت های آن عموما توسط دولت ها برای مردم تامین می شود، بهره می برند و حمل ونقل عمومی مثل قطار درون شهری(مترو)، سامانه اتوبوس تندرو(BRT)، اتوبوس های شهری، تاکسی و تراموا تاثیر بسیار مهمی در تحولات و رویدادهای بشری دارند.

حمل ونقل عمومی در کلانشهر تبریز به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت، پر تراکم و پهناور کشور یک مسئله اساسی و مهم است که در زمینه های جابجایی، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک شهری، رونق اقتصادی، کاهش زمان و هزینه دسترسی نقش بسزایی دارد و در این راستا نیز قطار شهری تبریز(مترو) دارای پنج خط که فقط یک خط فعال با ۱۸ ایستگاه و سامانه اتوبوس تندرو تبریز دارای دو خط که خط یک شامل ۲۸ ایستگاه و خط دو نیز شامل ۹ ایستگاه مسافر گیری است.

روح الله رشیدی، رییس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز در گفت وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت و برنامه های شورای اسلامی و شهرداری کلانشهر تبریز برای بهبود، نوسازی و تکمیل ناوگان حمل ونقل عمومی به اهمیت و نقش حمل ونقل در روابط انسانی تاکید کرد و افزود: از زمان پیدایش اجتماعات انسانی، جابجایی و حمل ونقل در جوامع بشری ضرورت یافته و در راستای گسترش و مرور زمان، شاهد افزایش تنوع و تعدد حمل ونقل هستیم که امروزه به عنوان پدیده ای اجتماعی و دارای هویت فرهنگی و اقتصادی نقش مهمی در ارتباطات انسان ها دارد.

وی از بی توجهی به حوزه حمل ونقل در کلانشهر تبریز ابراز گلایه مندی کرد و ادامه داد: متاسفانه بیش از یک دهه به مسئله نوسازی و تکمیل حمل ونقل رسیدگی نشده بود و شاهد بحران در برخی از عرصه ها به ویژه در اتوبوس رانی که ظرفیت ۷۰۰ دستگاهی اتوبوس به کمتر از ۲۵۰ دستگاه در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته بود و در راستای حل این مشکل شهری، شورای اسلامی اهتمام ویژه ای برای جبران این عقب ماندگی انجام داد.

وی، حمل ونقل عمومی را نماد مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: شورای اسلامی کلانشهر تبریز برای نوسازی ناوگان اتوبوس رانی با وجود محدودیت های مالی و تولید توانست در سال ۱۴۰۱، قرارداد خرید ۲۳۴ عدد اتوبوس را منعقد کند که تعداد ۱۲۸ اتوبوس تحویل سیستم ناوگان حمل ونقل عمومی شده است.

رشیدی تصریح کرد: امسال نیز قرارداد خرید ۱۵۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده که امیدواریم به تدریج وارد چرخه حمل ونقل عمومی شهر شوند ولی هنوز با نقطه مطلوب در این زمینه فاصله زیادی داریم.

وی از جابجایی روزانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر از طریق حمل ونقل عمومی اتوبوس خبر داد و افزود: حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح کلانشهر تبریز خدمت رسانی می کنند که نزدیک به ۵۵ دستگاه متعلق به BRT است که روزانه ۷۰ هزار نفر از این طریق جابجا شده و ۲۳۰ هزار نفر نیز از بقیه اتوبوس های حمل ونقلی استفاده می کنند.

وی به قطار شهری تبریز نیز اشاره کرد و ادامه داد: عدم شفافیت و رکود موجب عقب ماندگی در پیشرفت خط یک مترو شده بود که شورای اسلامی با تلاش های خود توانست که بعد از ۲۲ سال، مردم کلانشهر تبریز را از نعمت قطار شهری بهره مند سازد ولی برخی از نواقصات از جمله سیستم های سیگنالینگ، تهویه و اطفای حریق فاز سه موجب بهره مندی کامل مردم نشده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر محقق شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز از فعالیت حدود ۱۱ هزار تاکسی در سطح شهر خبر داد و افزود: نیمی از دستگاه های خودرو تاکسی در تبریز فرسوده هستند که شورای اسلامی در راستای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، تسهیلاتی را به رانندگان تاکسی در نظر گرفت که در سال گذشته تعداد ۱۱۰۰ دستگاه و امسال نیز حدود ۵۰۰ دستگاه خودرو به متقاضیان اعطا گردید و این فرآیند با سرعت مناسبی در حال اجرا است.

روزانه حدود ۵۰ هزار نفر از طریق مترو جابجا می شوند

یعقوب وحیدکیا، مدیرعامل سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری نیز در گفت وگو با ایسنا از افزایش ۳۰ هزار نفری در جابجایی روزانه از طریق قطار شهری خبر داد و افزود: روزانه حدود ۵۰ هزار نفر از طریق مترو جابجا می شوند که نسبت به سال قبل حدود ۱.۵ برابر رشد یافته است.

وی از تکمیل نواقصات خط یک قطار شهری تا پایان سال خبر داد و گفت: با تلاش شبانه روزی همکاران، نواقصات سه ایستگاه فاز سه طی شش ماه به پایان رسید و برخی از مشکلات از جمله سیستم های تهویه، اطفای حریق و سیگنالینگ تا پایان سال جاری رفع خواهند شد و هم چنین در بعضی از ایستگاه ها تنها یک ورودی مسافرگیری داریم که با توجه به افزایش ظرفیت مسافر ورودی های جدید نیز مورد بهره برداری خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: مشکل سیستم سیگنالینگ فاز سه خط یک به دلیل تحریم های خارجی با مشکلاتی همراه بوده ولی با همکاری شرکت های داخلی درصدد حل این مانع هستیم و هم چنین در راستای خدمت رسانی به مردم و پرحجم بودن مسافر در ایستگاه های نور، چهارراه لاله، گازران و قونقا با ایجاد پروتکل های جایگزین به صورت کامل در جابجایی همشهریان فعالیت می کند.

وحیدکیا از اختصاص ۲۴۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمرانی به خط دو قطار شهری خبر داد و افزود: احداث خط دو قطار شهری کلانشهر تبریز از مهم ترین برنامه ها است که از ۳۴۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومان به خط دو مترو اختصاص دارد و در این راستا نیز طبق برنامه ریزی هشت ایستگاه از استانداری تا قراملک در سال ۱۴۰۴ مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و امیدواریم با تامین منابع مالی با سرعت بیشتری عملیات احداث انجام پذیرد.

مدیرعامل سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری ادامه داد: برای اولین بار در تبریز، کلاس های آموزش مهارت های لازم با مجوز وزارت کشور برگزار شد تا با ورود واگن های جدید برای کاهش فاصله زمانی انتظار مسافرها و اضافه شدن به خط دو مترو ایفای نقش کنند.

شایان به ذکر است که محمد رضا روشنی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کلانشهر تبریز در راستای تهیه این گزارش با وجود تماس های مکرر حاضر به پاسخگویی سوالات نبوده است.

گفتنی است؛ با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و الزام تامین زیرساخت ها جهت بهبود وضعیت حمل و نقل در شهر تبریز، امیدواریم مجموعه شهرداری بتواند هرچه زودتر برنامه های تکمیل ناوگان حمل و نقل عمومی را عملیاتی کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.