سرنوشت بخشنامه ابلاغی وزیر راه و شهرسازی چه شد؟/ چهار دلیل مخالفان بخشنامه مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد
نحوه اجرای بخشنامه ابلاغی وزیر راه و شهرسازی در خصوص مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری در راه های کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در جلسه شصت و یکم کمیته راهبری حمل و نقل جاده ای در بخش کالا، نحوه اجرای بخشنامه ابلاغی وزیر راه و شهرسازی در خصوص مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری در راه های کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش تین نیوز ، در این جلسه درباره نحوه اجرای بخشنامه مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری و موضوع اضافه تناژ حمل ناوگان گزارشی از سوی نماینده دفتر ایمنی و ترافیک ارایه و نظرات نمایندگان صنوف مطرح و پیشنهاداتی ارایه شد.
مخالفان این بخشنامه به عنوان دلیل مخالفت خود موارد زیر را بیان کردند:
- به خطر افتادن ایمنی تانکرها و ناوگان حامل گاز و فرآورده های نفتی و شیمیایی در صورت عدم استفاده کامل از ظرفیت بارگیر
- صدور کارت های ناوگان از سوی فراجا برای کاربری های مشترک با ظرفیت های مختلف از جمله ناوگان 38، 40، 42 و 44 تن
- اعلام بار صاحبان کالا در بازارگاه های محصولات کشاورزی و نهاده های دامی با تناژ بیش از ظرفیت اعلامی
-ایجاد نارضایتی برخی از رانندگان و مالکان ناوگان که از چند سال قبل نسبت به تغییر وضعیت بارگیر اقدام نموده و متحمل هزینه های اضافی شده اند.
در ادامه موافقان اجرای این بخشنامه دلایل خود را به شرح زی عنوان کردند:
- ایجاد وحدت رویه در برخورد با ناوگان از سوی پلیس و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای
- افزایش به کارگیری ناوگان در حمل محمولات با توجه به کاهش تناژ حمل برای هر ناوگان و ناترازی موجود در تعداد ناوگان
- ارتقای سطح ایمنی ناوگان به ویژه در پیچ های جاده و افزایش کنترل ناوگان توسط راننده
- کاهش میزان خسارت وارده به جاده های کشور
به گزارش تین نیوز، در نهایت نیز مقرر شد دفتر ایمنی و ترافیک نسبت به تشکیل کمیته کارشناسی و فنی با حضور نمایندگان دفاتر حمل و نقل کالا، حقوقی، فناوری اطلاعات و سامامه های هوشمند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، نمایندگان صنوف کشوری، نماینده پلیس راهور، نماینده وزارت صمت و نماینده شرکت های خودروساز اقدام نماید تا موضوعاتی همچون نحوه و زمان بندی و مراحل اجرا، اولویت بندی ناوگان مشمول طرح، استاندارد سازی و ... بررسی و تصمیم لازم اتخاذ شود.
در این جلسه، کانون انجمن صنفی موسسات و شرکت های حمل و نقل داخلی کالای کشور، کانون انجمن صنفی رانندگان حمل کالای سراسر کشور، کانون انجمن صنفی کامیونداران کشور، اتحادیه شرکت های تعاونی کامیونداران حمل کالای سراسر کشور، کانون انجمن های صنفی رانندگان کامیون های یخچالدار، کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان ناوگان حمل فرآورده های نفتی کشور، کانون انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل فرآورده های نفتی ایران، انجمن صنفی شرکت های سراسری حمل و نقل جاده ای داخلی کشور دعوت بودند.
ای کاش برنامه ابعاد و اوزان اجرا بشه . همه جای کشورهای جهان تریلی ۴۰تن وترکیه ۳۸تن .ففد ایران ۴۴تن
تناژ بالاتر از چهل تن تمام جاده ها پل ها را نابود کرده گردنه ها را در سراشیبی تناژ بالاتر از چهل تن آسفالت را لوله وپله پله میکند .نمازهای سلیقه ای بالاتر از چهل تن اعلام بارهای غیر واقعی را سبب میشود که فرار بار خارج از اعلام بار را دامن میزند .خطرات تصادفات همیشه با تناژ سنگین ارتباط دارد تناژ باید زیر چهل تن باشد وپلیس راه را سردرگم نکند که کدام کامیون چند تن است وضمن اینکه کامیون سازان به خاطر فروش خود به صورت غیرکارشناسی ظرفیت را چهل تن بالاتر اعلام کردن .
از مسولین میخواهیم یکم به فکر من منافع ملی باشند وکاهش تصادفات هرچه زودتر اجرا بشه
قانون به روال قبل،تریلی ۱۸چرخ ۴۰تن.دهچرخ۲۶تن.شیش چرخ ۱۹تن باشد این قانون با کشورهای،جهان یکی هست