| کد خبر ۲۶۷۴۴۵
کپی شد

◄ راه آهن مرند–چشمه ثریا؛ پل راهبردی ایران برای اتصال چین به اروپا

پروژه راه آهن مرند–چشمه ثریا به عنوان بخشی از استراتژی ایران برای اتصال چین به اروپا از طریق ترکیه، با هدف کاهش گلوگاه های لجستیکی و مدرن سازی مرزها طراحی شده است. این مسیر ایران را به یک هاب استراتژیک در اوراسیا بدل می کند.

راه آهن مرند–چشمه ثریا؛ پل راهبردی ایران برای اتصال چین به اروپا
تین نیوز |

به گزارش SpecialEurasia، خط ریلی مرند–چشمه ثریا ایران را مستقیماً به ترکیه متصل می کند و یک مسیر پیوسته برای حمل بار بین چین و اروپا فراهم می سازد. این پروژه همسو با ابتکار کمربند و جاده چین (BRI) بوده و کاهش هزینه های لجستیکی و زمان ترانزیت را هدف قرار داده است.

به گزارش تین نیوز، وزیر حمل ونقل ایران در نشست دوم China–Europe Rail Connectivity Forum در پکن - در تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۲5 (۲۷ آبان ۱۴۰۴) در شهر شی‌آن- این خط را جزء اصلی استراتژی ترانزیت ایران معرفی کرد و تأکید داشت که موقعیت جغرافیایی ایران، زیرساخت های موجود و سرمایه انسانی، کشور را به یک پل حیاتی شرق و غرب تبدیل کرده است.

کریدور ریلی ایران به آسیای مرکزی؛ شاهراه استراتژیک اوراسیا در سال ۲۰۲۵

پروژه های توسعه ای:

  • ارتقاء زیرساخت ها : سرمایه گذاری در خطوط ریلی، پایانه های مرزی و ناوگان لکوموتیوها
  • برق رسانی مسیر سراکس–چشمه ثریا : آغاز مذاکرات برای راه اندازی خط ریلی برقی
  • افزایش ظرفیت ناوگان : توسعه لکوموتیوها و واگن ها برای رفع مشکلات ظرفیت

چالش ها و ریسک ها:

  • تحریم های غربی : محدودیت های مالی و فنی در اجرای پروژه
  • تنش های منطقه ای : افزایش ریسک ژئوپلیتیکی به ویژه درگیری های اخیر ایران و اسرائیل
  • کمبود تجهیزات : تأخیر در تأمین قطار و تکمیل پروژه ها

چشم انداز آینده:

اگر پروژه طبق برنامه پیش برود، راه آهن مرند–چشمه ثریا می تواند ایران را به دروازه اصلی ترانزیت اوراسیا تبدیل کند. این مسیر با کاهش هزینه ها، افزایش ظرفیت و همکاری های منطقه ای، تجارت پایدار و رقابت پذیری اقتصادی را در سطح منطقه تقویت خواهد کرد.

در انتها می توان گفت: راه آهن مرند–چشمه ثریا نه تنها یک پروژه زیرساختی، بلکه بخشی از استراتژی کلان ایران در ترانزیت بین المللی است. این خط می تواند جایگاه ایران را در شبکه حمل ونقل جهانی ارتقا دهد و آن را به یکی از شاهراه های حیاتی تجارت چین–اروپا بدل سازد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ناشناس پاسخ

    خدا قوت دکتر صالحی هرروز یک دستاورد انشالله پیروزید

  • دادخواه پاسخ

    ارتباط با ترکیه از هفتاد سال پیش تا کنون در بخش جاده ای،هوائی و ریلی وجود داشته است که چیز جدیدی نیست ، ولی همواره بدلیل کارشکنی های داخلی و ترکیه مسیر ریلی از ایران به اروپا از طریق ترکیه سامان نگرفته که دلایل فنی،حقوقی و البته عدم حضور ایران در سامانه بانکی جهانی هم دارد. در هر حال ، بجای کریدور شمال جنوب ، مسیر ترکیه بالقوه گزینه ثانویه مطلوبی محسوب می شود ، بشرطیکه شرائط مهیا باشند که نیستند و دول روسیه و امریکا قطعا کارشکنی خواهند نمود!

  • ناشناس پاسخ

    اتصال راه‌آهن ایران به ترکیه از زمان محمدرضا شاه برقرار بوده، اما ترکیه علاقه‌ای به رونق گرفتن آن ندارد. ترکیه می‌خواهد به نخجوان و کوریدور زنگه‌زور وصل شود و اگر اتصال جدیدی هم در آن مکان در چشمه ثریا برقرار شود، علاقه‌ای به رونق گرفتن آن مسیر باری به ایران ندارد

  • منصور پاسخ

    یک خط ریلی سال های سال است که بین ایران و ترکیه وجود دارد و قطار ارتباطی اکو نیز از در این مسیر تعریف شده است و در ایران نیز مسیر های ریلی تهران تا وان ترکیه نیز گاه و بیگاه در این مسیر کار میکند. لطفا توضیح دهید که با وجود این خط، کاربرد راه آهن چشمه ثریا چیست؟ آیا افزایش ظرفیت است و یا چیز دیگری است؟
    اینگونه که خبر نوشته شده است، به خواننده به غلط القاء میکند که ظاهرا هیچ ارتباط ریلی میان ایران و ترکیه وجود ندارد.