| کد خبر: 255298 |

◄ هزینه‌ قطعی و درآمد غیرقطعی برای راه‌ آهن سریع‌ السیر تهران- مشهد

یکی از حرکت های خوب در سال های اخیر افزایش توجه به حمل و نقل ریلی است که مکررا مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته اما غفلت و بی دقتی در بررسی اولیه مهندسی طرح های ریلی سبب وارد شدن ضربه به این صنعت شده و برای مشهد نمونه های فراوانی سبب کاهش کارآمدی این زیرساخت حیاتی و راهبردی شده است.

تین نیوز

 رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال 1402 و پس از هدفگذاری «مهار تورم و رشد تولید» در پیام نوروزی برای امسال در فرمایشات حرم مطهر امام رضا (ع) چنین فرمودند: آنچه بنده از کلمه تحول به عنوان تحول اراده می کنم، عبارت است از تغییر بخش ها و نقاط معیوب؛ چه در نظام اسلامی، چه در جامعه ایرانی. ما نقاط معیوب داریم، بخش های ضعیف داریم، ضعف هایی داریم؛ این ضعف ها را باید شناسایی کنیم... . و در بخش دیگری فرمودند: بعضی هستند دلسوز نظام، علاقه مند به نظام اسلامی و به انقلاب اما گاهی غفلت می کنند، برای اینکه یک حرکت خوب را، حرکت اصلاحی را انجام بدهند، بی دقتی می کنند و به نقاط قوّت ضربه وارد می کنند. باید ملاحظه کرد که به نقاط قوّت ضربه وارد نشود. خب این نکته را در نظر داشته باشید،. ... حالا که بحمدالله دوقوه با هم کار می کنند و به هم نزدیکند از جمله همین دوره کنونی، این شِکوه وجود دارد که گاهی در قانون بودجه سالانه در مجلس، هزینه های قطعی تصویب می شود و درآمدهای غیر قطعی در مقابل آن قرار داده می شود؛ که این منجر می شود به کسری بودجه؛ کسری بودجه هم همچنان که گفتیم، یکی از بلاهای بزرگ اقتصادی است؛ ...

یکی از حرکت های خوب در سال های اخیر افزایش توجه به حمل و نقل ریلی است که مکررا مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته اما غفلت و بی دقتی در بررسی اولیه مهندسی طرح های ریلی سبب وارد شدن ضربه به این صنعت شده و برای مشهد نمونه های فراوانی سبب کاهش کارآمدی این زیرساخت حیاتی و راهبردی شده است. (تین/ کد خبر 252959، 240747، 153203)

  • در گزارش مشترک راه آهن و شرکت ساخت با موضوع برنامه جهشی ترانزیت کشور در حوزه ریلی با هدف تحقق 156 میلیون تن بار و 37 میلیون نفر مسافر (برای دستیابی به 30 درصد بار و 20 درصد مسافر) چهار پروژه سریع السیر مشهد، 550 لکوموتیو باری و مسافری، 5 طرح ریلی (2664 کیلومتر) و خطوط دوم و رفع گلوگاه (1516 کیلومتر) پیشنهاد شده است (تین / کد خبر 252959).
  • در پروژه قطار سریع السیر تهران - مشهد، ارزش سرمایه گذاری 21 میلیارد دلار اعلام شده درحالی که با برآورد خوشبینانه در مدت بیش از 15 سال ولی پروژه برقی با سرعت 250 (شروع با سرعت 160 و 200 با زمان سیر 7 و 6 و نهایتا 4 ساعت) فقط سه سال با هزینه کمتر از یک میلیارد دلار یا کمتر از 5 درصد پروژه فوق و با خودکفایی بسیار بالا به طول خواهد انجامید. در اسناد مناقصه برقی 1386 احداث خط جدید سریع السیر با سرعت 350 در چند فاز مانند پاریس- لیون پیش بینی شده بود. (تین / کد خبر 246343 و 251677)
  • با نگاهی به گزارش بررسی و ارزیابی راه آهن سریع السیر تهران - قم- اصفهان که از سوی کمیته ریلی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تهیه شده به ویژه با نمودار تاریخچه طرح در صفحه 11 و توجه به افتتاح فاز یک تا محمدیه (قم) در سال 1378 تا حدودی می توان به عوامل تاخیر این پروژه بیش از 30 ساله و علل درخواست مجلس برای توقف آن پی برد. (تین  /کد خبر 221209)
  • اشاره رهبر انقلاب به قانون بودجه سالانه و موضوع کسری بودجه به عنوان یکی از بلاهای بزرگ اقتصادی در فرمایشات اول فروردین و ریشه یابی آن در تصویب هزینه های قطعی در مقابل درآمدهای غیرقطعی، نشان از یک رفتار غلط رواج یافته در بین برخی نمایندگان دارد که خسارت آن را در افت ارزش پول ملی، مردم به ویژه اقشار ضعیف متحمل می شوند که باید اصلاح گردد.
  • اشاره رئیس سازمان برنامه و بودجه به درآمد نفتی معادل 603 همت و وجود سه هزار همت پروژه نیمه تمام (ایمنا دوم بهمن 1401) و اینکه کسری بودجه نخواهیم داشت در کنار بیان اقدام برخی وزارتخانه ها به فروش ارز 4200 تومانی به قیمت 27000 تومان در بازار موید نگرانی رهبر انقلاب از کسری بودجه و تحلیل اشاره شده در خرداد 1400 دارد (تین / کد خبر 232374).
  • به گزارش تسنیم در 24 اسفند سال 1401 وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی قطار سریع السیر تهران- مشهد خبر داد که با قرائن موجود به نظر می رسد منظور ایشان برقی کردن راه آهن تهران - مشهد باشد چراکه در غیر این صورت این نظر نه با رویکرد دولت و رئیس جمهور برای اتمام پروژه های نیمه تمام انطباق خواهد داشت، نه با قانون بودجه و نه با تجربه جهانی.
  • امید است آقای وزیر با عنایت به رهنمودهای اقتصادی رهبر انقلاب و تجربه ریاست دیوان محاسبات کشور، ضمن آسیب شناسی و توجه به افزایش بهره وری برای ایجاد تحول در حمل و نقل ریلی از حرف های سست ریلی تبعیت ننمایند (تین / کد خبر252959).

 * کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.