| کد خبر: 246721 |

بازرسی از حدود ۳۰۰۰ شناور ایرانی و خارجی

اهم اقدامات و عملکرد ۳ ماهه سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه ارتقای ایمنی و امنیت دریایی و بندری و نیز حفظ محیط زیست دریایی اعلام شد.

تین نیوز

اهم اقدامات و عملکرد ۳ ماهه سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه ارتقای ایمنی و امنیت دریایی و بندری و نیز حفظ محیط زیست دریایی اعلام شد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی،  طی ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ اقدامات مختلفی در حوزه ارتقای ایمنی و امنیت دریایی و بندری و نیز حفظ محیط زیست دریایی مدنظر قرار گرفته است که در این رابطه می توان به بازرسی اولیه تعداد یک هزار و ۴۸۱ شناور ایرانی که تعداد یک هزار و ۱۶۵ شناور دارای نقص بودند و توقیف فنی ۵۱۴ شناور به دلیل دارا بودن نواقص ایمنی و فنی، اشاره کرد. علاوه بر این بازرسی اولیه و مجدد از تعداد یک هزار و ۴۸۱ شناور خارجی که تعداد ۸۱۴ شناور دارای نقص بودند و توقیف فنی تعداد ۳۱۶ شناور به دلیل دارا بودن نواقص ایمنی و فنی طی مدت مذکور مدنظر قرار گرفته است.

عملیات سازی فرآیند مکانیزه پایش کالای متروکه در بنادر شهید رجایی و خرمشهر، بازرسی متمرکز از ۵ فروند شناورهای باری موسوم به ژاپنی بر اساس الزامات بارگیری، تعادل و مهاربندی کالا و به روزرسانی و ویرایش تعداد ۵ مورد چارت دریانوردی الکترونیکی (مقیاس ساحلی یگ سلول، بندرگاهی یک سلول و دسترسی ۳ سلول) و نیز تهیه و صدور تعداد ۳ فقره پیام ایمنی دریانوردی (NAVTEX) شامل ۲ فقره آب های جنوب و یک فقره آب های شمال و ۳ فقره اعلامیه دریایی (NtM) شامل ۳ فقره آب های جنوب از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه ارتقای ایمنی و امنیت دریایی و بندری و نیز حفظ محیط زیست دریایی است.

ممیزی از مراکز کنترل و بازرسی کشتی ها در بنادر عسلویه و کیش، تهیه نقشه های توپوگرافی ۱:۵۰۰۰ نوار ساحلی استان سیستان و بلوچستان با منحنی میزان ۲,۵ متر، صدور تعداد ۸ هزار و ۹۴۱ فقره اسناد دریانوردی شامل گواهینامه شایستگی، گواهینامه مهارت و شناسنامه دریانوردی و برگزاری ۹۰۰ نفر آزمون کتبی و شفاهی سفرهای نامحدود از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

میزان لایروبی بنادر ملکی سازمان بنادر

تهیه مقدمات و ایجاد آمادگی برای اجرای ممیزی از سازمان تحت استاندارد ممیزی عضو آیمو، برگزاری نشست هفتاد و هشت کمیته محیط زیست دریایی از ۱۶ تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ و ابلاغ ۲ بخشنامه مصوبه شماره ۴۵۷۸ و ۴۵۷۹ در خصوص اصلاحات به ضمائم مارپل، بررسی  ۳ بخشنامه ارسالی سازمان بین المللی هیدروگرافی (IHO) نیز بخش دیگری از فعالیت های انجام شده است.

از دیگر اقدامات انجام شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه ارتقای ایمنی و امنیت دریایی و بندری و نیز حفظ محیط زیست دریایی انجام میزان یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۷۲۰ مترمکعب لایروبی ناخالص در بنادر ملکی سازمان، تهیه و تدوین پیش نویس سند بالادستی جستجو و نجات دریایی کشور، تهیه مستندات فنی ساخت ۲۳ فروند شناور آتشخوار چند منظوره تندرو و ۴ فروند شناور آتشخوار بزرگ و طراحی و ساخت ۴۱ خودرو آتش نشانی سبک و سنگین و نیمه سنگین و آماده تحویل به بنادر است.

انجام بازرسی های زیست محیطی

ساخت و نصب و راه اندازی ۲ رادار بصورت DOAL  در بندر بصیرا استان هرمزگان، ادامه لایروبی بندر آستارا با افزایش پیشرفت فیزیکی از ۷۵ به ۷۶ درصد، ادامه تعمیرات اساسی اسکله بندر تیاب با افزایش پیشرفت فیزیکی از ۴۱ به ۵۶ درصد، کنترل و بازرسی مستمر ایمنی شناورهای مسافری، نهایی کردن متن لایحه راهنمایی شناورها و نیز صدور و تمدید تعداد ۹ فقره موافقت اولیه یا مجوزهای ساخت و بهره برداری یا تمدید بهرهبرداری از سازه ها یا  تأسیسات دریایی از دیگر اقداماتی است که طی مدت ۳ ماهه نخست سال جاری مدنظر قرار گرفت.

بخش دیگری از اقدامات مهم سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه ارتقای ایمنی و امنیت دریایی و بندری و نیز حفظ محیط زیست دریایی  انجام ۷۴۷ مورد بازرسی زیست محیطی و دریافت به میزان ۲ هزار و ۱۰۱ مترمکعب آب خن، یک هزار و ۵۵ مترمکعب روغن سوخته و اسلاج،  یک هزار و ۳۱۵ مورد زباله و ۱۳۹ مترمکعب فاضلاب از شناورهای متردد، تهیه و ارسال پیش نویس توافقنامه مشترک فی مابین سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، برگزاری دوره آموزشی CSC کانتینرهای ایمن و نیز برگزاری دوره آموزشی HSE است.

نظارت بر ساخت و سازهای ساحلی

یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان بنادر و دریانوردی که باید به آن اشاره کرد نظارت بر ساخت و سازهای ساحلی و شناسایی ۸۹۳ سازه ساحلی شامل ۲۲۰ سازه مجاز و ۶۸۳ سازه غیرمجاز طی ۳ ماهه نخست سال جاری است.

در بخش پایانی اقدامات صورت گرفته نیز می توان به بررسی اسناد و حضور در اجلاس کمیته تسهیل ترافیک دریایی FAL ۴۶ (بررسی ۲۲ سند ماهوی اجلاس به تعداد ۴۰ نفر ساعت، ارائه ۳ بیانیه)،  بررسی اسناد و حضور در اجلاس کمیته حفاظت محیط زیست دریایی MEPC۷۸ (بررسی ۸۴ سند ماهوی اجلاس به تعداد ۱۰۰ نفر ساعت، ارائه ۵ بیانیه)، بررسی اسناد و حضور در اجلاس کمیته فرعی ناوبری، ارتباطات و تجسس و نجات دریاییNCSR۹ (بررسی ۳۰ سند ماهوی اجلاس به تعداد ۵۰ نفر ساعت، ارائه ۳ بیانیه) اشاره کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.