| کد خبر: 245800 |

عملیات کانتینری تمام بنادر ایران به اندازه بندر ام‌القصر عراق رسید

در عراق توسعه بنادر ام‌القصر و فاو در حال انجام است و تنها عملیات کانتینری بندر ام القصر در سال گذشته یک میلیون و 800 تی ئی یو بوده یعنی معادل عملکرد کانتینری تمام بنادر جمهوری اسلامی ایران در بندر ام القصر انجام شده است.

تین نیوز

 مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه عراق با توجه به توسعه بنادر فاو و ام‌القصر توسط چینی‌ها و ایتالیایی‌ها تمایلی به لایروبی اروند ندارد، گفت: در عراق توسعه بنادر ام‌القصر و فاو در حال انجام است و تنها عملیات کانتینری بندر ام القصر در سال گذشته یک میلیون و 800 تی ئی یو بوده یعنی معادل عملکرد کانتینری تمام بنادر جمهوری اسلامی ایران در بندر ام القصر انجام شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، برای انجام لایروبی اروند رود توافقی بین بالاترین مقامات دو کشور ایران و عراق شد و براساس توافقات انجام شده بین رییس جمهوری ایران و نخست وزیری عراق در اردیبهشت ماه سال 98 قرار بر این بود که لایروبی اروند و آزادسازی مغروقه‌ها بعد از پایان ماه رمضان همان سال آغاز شود. لازمه انجام توافق بین دو کشور برای لایروبی اروند در قالب پروتکل 1975 الجزایر، بازگشایی دفتر همکارهای مشترک بود و قرار بر این شد که بلافاصله بعد از بازگشایی دفتر مشترک، عملیات لایروبی شروع شود اما این توافقات تا به امروز بر زمین مانده و به اجرا نرسیده‌است.

طبق گزارش‌ رسمی سازمان بنادر و دریانوردی بعد از جنگ تحمیلی تاکنون ۱۸۰ فروند شناور مغروقه شناورسازی شده و ۲۰ فروند دیگر باقی مانده که ۱۱ فروند سمت ایران و ۹ فروند سمت عراق است و تا عراق نسبت به خارج سازی این مغروقه‌ها اقدام نکند، امکان لایروبی و افزایش عمق آبخور این بندر نیست.

طبق گفته مسئولان با لایروبی اروند، امکان تردد و پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت 12 هزار تن ایجاد می‌شود اما در حال حاضر شناورهایی با ظرفیت کمتر از 5 هزار تن در اروند رود تردد می‌کنند.   

«بهروز آقایی» مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا عراق به توافقات انجام شده برای لایروبی اروندرود پایبند نیست، اظهار داشت: در عراق توسعه بنادر ام‌القصر و فاو در حال انجام است و تنها عملیات کانتینری بندر ام القصر در سال گذشته یک میلیون و 800 تی ئی یو بوده یعنی معادل عملکرد کانتینری تمام بنادر جمهوری اسلامی ایران در بندر ام القصر  انجام شده است.

وی ادامه داد: در بندر فاو هم  بندر نفتی بزرگی در حال توسعه و تکمیل است و لایروبی گسترده‌ای در این بنادر انجام شده و به طوری که عمق آبخور آن به 10 متر رسیده که به دو برابر عمق آبخور بنادر خرمشهر و آبادان رسیده‌است.

این مقام مسئول تاکید کرد: بنابراین در این شرایط عراق راغب به لایروبی بندر اروند نیست. ضمن اینکه عراق برنامه سدسازی بر روی اروند را دنبال می‌کند تا با سدسازی در بالادست اروند، از منابع آبی برای کشاورزی استفاده کند مانند اتفاقی که برای هیرمند افتاده است.

آقایی با بیان اینکه با توسعه بنادر ام القصر و فاو عراق تمایلی برای لایروبی اروند ندارد، گفت: همانطور که چینی‌ها وارد بندر گوادر شدند و در حال توسعه بندر گوادر هستند، بنادر فاو و ام القصر عراق هم توسط چینی‌ها و ایتالیایی‌ها در حال توسعه و تکمیل است که نتیجه توسعه بنادر عراق این بوده که به اندازه کل حجم کانتینری تمام بنادر ایران، کانینتر وارد بندر ام القصر عراق شده و معلوم است عراق با داشتن بنادری که آبخور آن دو و چند برابر بنادر خوزستان است، خود را درگیر لایروبی اروندرود نمی‌کند و اساسا بر روی اروند برای اقدامات تجاری حساب باز نمی‌کند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه ایران لایروبی اروند رود را ادامه می‌دهد اما اقدامات انجام شده منجر به این نخواهد شد که اروند رود توان ظرفیت تجاری و پذریش کشتی‌های تجاری را داشته باشد، ادامه داد: هر لایروبی که در اروند رود انجام شود نمی‌تواند عمق آبخور آن را به 9 متر برساند چراکه این مسیر رژیم رسوبی بالایی دارد و رودخانه از هر دو طرف ریزش دارد که رسوب را بالا می‌برد بنابراین ظرفیت اروند رود را باید در حد یک رودخانه دید و نه یک بندر تجاری.  

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر آبخور بنادر تجاری دنیا برای کشتی‌های کانتینری به بالای 17 متر و برای تانکر به 25 متر رسیده از این رو در آبراه‌هایی مانند اروند با این عمق آبخور باید کشتیرانی ساحلی و محلی دنبال شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.