| کد خبر: 243400 |

تولید سوخت کم سولفور با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان

سوخت کم سولفور در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود و استقرار فنّاوری تولید سوخت کم سولفور به طور مرتب در حال انجام است.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت سوخت‌رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم از تولید سوخت کم سولفور داخلی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: سوخت کم سولفور در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود و استقرار فنّاوری تولید سوخت کم سولفور به طور مرتب در حال انجام است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محسن فاخری با بیان اینکه پروزه سوخت رسانی(بانکرینگ) بندر سلخ قشم، با صدور تصویب‌نامه خاص هیات وزیران به مرحله اجرا درآمده است، افزود: این پروژه در ۵ کیلومتری بندر صیادی سلخ واقع در جزیره قشم و با موقعیت مناسب و فاصله ۵ مایلی با خلیج‌فارس احداث شده و به‌صورت ویژه برای سوخت‌رسانی به شناورهای ناوگان در نظر گرفته شده است.

وی از تولید سوخت کم سولفور داخلی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شده با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، اقدام به تولید سوخت کم سولفور داخلی برای تامین نیاز شناورهای ناوگان کند. این مجموعه اقدامات باهدف ایجاد و استقرار فنّاوری تولید سوخت کم سولفور مستمراً در حال انجام است که پیشرفت‌های خوبی نیز حاصل شده است.  

مدیرعامل شرکت سوخت‌رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم خاطرنشان کرد: میزان سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در پروژه سوخت‌رسانی (بانکرینگ) بندر سلخ قشم تا این مرحله بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد ریال بوده است و هم اکنون نیز علاوه بر احداث زیرساخت‌ها، نسبت به اخذ مجوزها و گواهینامه‌های بین‌المللی مربوطه نیز اقدام شده است.

فاخری افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با درک ضرورت ورود ایران به صنعت بانکرینگ، سهام شرکت «تاپیکو» را خریداری کرد و هم اکنون ۶۰ درصد سهام و حق مدیریت پروژه را در اختیار دارد؛ همچنین شرکت ملی نفتکش ایران با ۱۵ درصد و منطقه آزاد قشم نیز با ۲۵ درصد سهم در پروژه سوخت‌رسانی سلخ قشم مشارکت دارند.

مدیرعامل شرکت سوخت‌رسانی و خدمات بندری ستاره قشم گفت: مطالعات اولیه و امکان‌سنجی طرح به لحاظ اقتصادی و فنی از ابتدا باهدف ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تولید، بارگیری و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی و تأمین ترابری دریایی با ظرفیت ۴ میلیون تن، در دو بخش ساحلی (پالایشگاه و سایت ذخیره‌سازی) و فراساحلی (بندر و اسکله) بـه انجـام رسـیده بود.

وب تصریح کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی ده سال گذشته با تامین سرمایه موردنیاز جهت پیشبرد و تکمیل و اتمام پروژه در هر دو بخش خشکی و دریا نسبت به احداث زیر ساخت‌های لازم برای این طرح اقدام کرد.  

به گفته فاخری بخش ساحلی طرح سوخت‌رسانی در زمینی به مساحت بیش از ۱۲ هکتار (شامل ۱۰ مخزن نگهداری فرآورده‌های نفتی به حجم ۵۲۶۰۰ مترمکعب، بیش از ۱۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت، پمپ خانه، تأسیسات دوش‌های تخلیه تانکرهای حامل سوخت سنگین و گازوئیل، تأسیسات بلندینگ و بویلر روغن داغ و...) ایجاد و در انتهای سال ۱۳۹۵ تکمیل شده است.

وی اضافه کرد: بخش فراساحل این طرح با هدف احداث اسکله و موج‌شکن در مجاورت سایت خشکی و مخازن و در جهت تکمیل مسیر انتقال سوخت و پهلوگیری ایمن شناورها، دارای حوضچه آرامشی به مساحت بیش از ۶۰ هکتار شامل دو شاخه موج‌شکن (موج شکن اصلی به طول ۱۶۰۰ متر و موج‌شکن فرعی با ۷۰۰ متر طول) است.

به گفته فاخری هم اکنون یک پست اسکله برای پهلوگیری شناورها با ظرفیت بار ۱۰ هزار تن (DWT) طراحی و اجرا شده است که با عمق آبخور ۸.۵ متـر بـدون نیـاز بـه لایروبـی، قابلیت پهلودهی شناورهای سوخت‌رسان (با کمک ۴ دلفین و ۸ بولارد) را دارد.

فاخری یکی از مشکلات پیش روی پروژه سوخت‌رسانی (یانکرینگ) بندر سلخ قشم را عدم ایجاد پالایشگاه تولید سوخت که از اهداف اصلی طرح از ابتدا بود اعلام کرد و ادامه داد: در کنار این مهم، الزامات بین‌المللی ۲۰۲۰ سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در خصوص سوخت کم سولفور نیم درصد به مانعی برای راه‌اندازی کامل این پروژه بدل شده است.

وی علت این امر را فقدان زیر ساخت‌های لازم برای تولید انبوه سوخت کم سولفور دانست و گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تولید سوخت کم سولفور، نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین مجدد به همراه انتقال فنّاوری و تجهیزات است که در شرایط و محدودیت‌های فعلی، دستیابی به آن زمان بر است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.