| کد خبر: 243239 |

◄ تنها زن اتوبوسران منطقه ترشیز خراسان رضوی

از سال ۱۳۸۵ با خودروهای نیمه سنگین رانندگی می کردم. رانندگی با تریلی را از سال ۱۳۹۵ شروع کردم و از سال ۱۳۹۷ گواهینامه اتوبوس گرفتم و تاکنون با اتوبوس رانندگی می کنم.

تین نیوز

زهرا جهان فرد تنها راننده زن ناوگان اتوبوس رانی جاده ای شهرستان خلیل آباد و حتی منطقه ترشیز است که از سال ۹۵ فعالیت رسمی خود را به عنوان راننده اتوبوس آغاز کرده و تا امروز در کنار همسرش جاده های دور و نزدیک کشور را طی کرده است. او با سرسختی خود در برابر قضاوت های سطحی انگارانه برخی از مردم تلاش کرده حضورش را در جامعه روزبه روز جدی تر کند.

به گزارش تین نیوز ، زهرا جهان فرد اولین کسی است که در خانواده اش موفق شده گواهینامه پایه یک بگیرد و خودرو سنگین براند؛ آنچه در ادامه می آید، حاصل گفت وگوی ما با این بانوی اتوبوسران است.

بانوی هنرمندی که یکه تاز جاده ها و راه هاست

تنها زن اتوبوسران منطقه ترشیز خراسان رضوی

جهان فرد که در سال ۱۳۶۶ در شهرستان تربت حیدریه متولد شده و تا مقطع دیپلم تحصیل کرده و در سال ۱۳۸۱ ازدواج کرده است و اکنون حاصل زندگی مشترکش ۲ فرزند پسر و دختر بوده و هم اکنون ساکن روستای جابوز شهرستان خلیل آباد است.

او عنوان کرد: من علاقه شدیدی به رانندگی داشتم؛ همین علاقه باعث شد از همسرم رانندگی را یاد بگیرم. او مرا همراهی می کرد تا به این مرحله رسیدم؛ در واقع مشوق من در گرفتن گواهینامه خانواده و همسرم بودند.

این راننده اتوبوس افزود: با علاقه و پشتکاری که داشتم تمرین هایم را به خوبی انجام می دادم و از سختی کار خسته نمی شدم. آزمون آیین نامه ها را همان بار اول قبول شدم؛ آزمون تپه را پس از ۲ بار و آزمون درون شهری را در همان مرحله اول قبول شدم.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۸۵ با خودروهای نیمه سنگین رانندگی می کردم. رانندگی با تریلی را از سال ۱۳۹۵ شروع کردم و از سال ۱۳۹۷ گواهینامه اتوبوس گرفتم و تاکنون با اتوبوس رانندگی می کنم.

جهان فرد بیان کرد: رانندگی خودرو زمانی برای فرد دشوار می شود که حمایتی از او صورت نگیرد؛ در گذشته مشکلاتی داشتیم به خصوص عدم اطمینان صاحبان ماشین و همچنین مسافرها که به مرور این سختی ها با آگاهی بیشتر مردم کمتر شد.

وی گفت: مردم اوایل کارم هنوز نسبت به این مساله که یک زن راننده است، ذهنیت خوبی نداشتند و واکنش های بدی نشان می دادند. این واکنش مسافران اوایل من را آزار می داد. در حال حاضر هم وقتی شروع به رانندگی می کنم، مسافران دچار ترس می شوند و این ترس مسافران را گردنه ها و قسمت های صعب العبور جاده ها بیشتر حس می کنم ولی بعد از کمترین زمان برای آن ها عادی می شود؛ به طور کلی برخوردها متفاوت است.

این راننده اتوبوس افزود: عده ای که تحصیل کرده و آگاه به مسائل روز هستند، خیلی محترمانه رفتار کرده و حتی مرا تشویق می کنند اما گاهی هم عده ای غر می زنند. البته من به این حرف ها هیچ اهمیتی نداده ام و اجازه نمی دهم این صحبت ها روی تصمیمم اثر گذارد چون معتقدم انسان چه مرد و چه زن باید همپای شرایط باشد و یقین دارم رفته رفته واکنش مردم بهتر می شود، به خصوص از وقتی که در فضای مجازی از فعالیت راننده های زن، عکس و فیلم منتشر می شود و موجب عادی شدن موضوع شده است.

او اظهار کرد: فرزندانم من را همراهی می کنند و با سختی کارم کنار آمده اند، پسرم ۱۶ سال سن دارد و دخترم ۹ سال؛ دخترم هم علاقه شدیدی به رانندگی دارد؛ همان طور که من دوست داشتم، خودم زندگی را تجربه کنم و به چیزهایی که دوست دارم برسم. معتقدم دختر من هم باید به آنچه می خواهد برسد. قطعا محاسن، معایب و مشکلات کار را به او می گویم و اگر به وقتش این علاقه پایدار بود، اجازه خواهم داد این شغل را انتخاب کند.

جهان فرد ادامه داد: همسرم نیز راننده اتوبوس است؛ اوایل با هم کار می کردیم اما از امسال از خط ما جدا شد و در جاده کرج و تهران فعال است و خودم در جاده گرگان فعالیت می کنم.

او که ترجیح می دهد برای آرامش بیشتر در شب رانندگی کند، گفت: من روی ماشین دیگری کار می کنم و با توجه به اینکه راننده وظیفه اش رانندگی است، تصمیم مسیر با صاحب ماشین است. صاحب ماشین این مسیر را انتخاب کرده و بنده با ایشان کار می کنم؛ هر چند رانندگی شبانه را هم خیلی دوست دارم. به نظرم شب جاده بسیار آرامش بخش و دوست داشتنی است و رانندگی در شب برایم خیلی راحت تر است.

وی ادامه داد: من چند سال است برای صاحب ماشین در خطوط حمل و نقل کار می کنم و اگر مسئولان وام های کم بهره برای رانندگان خودروهای سنگین دارای مدرک پیش بینی کنند تا آن ها بتوانند برای خرید و یا شراکت در خرید خودرو سنگین اقدام کنند، می توانم مالک باشم تا در سایه زحمتی که در جاده ها می کشم، درآمد بهتری داشته باشم.

جهان فرد با اشاره به اینکه اگر راننده نمی شدم، علاقه داشتم معلم می شدم، افزود: در حال حاضر هم شرایط کاری من متفاوت است و به تعداد سرویس ها بستگی دارد. هفته ای ۲ مرتبه به گرگان می روم و در زمان استراحت در خط تهران و کرج نیز رانندگی می کنم. هم چنین سفرهای متعددی به عراق داشته ام و دارای دفترچه ترانزیت هستم.

او هر چند دوستان زیادی که راننده اتوبوس باشند، دارد ولی در دیار ترشیز نیستند و در جاده های اصفهان، رشت و خمین و دیگر جاده ها فعالیت دارند و حتی با رانندگان خانم در کشورهای سوئد و مسکو در ارتباط است.

وی اظهار کرد: تاکنون اتفاق ناگواری در جاده برایم نیفتاده است. تجربه رانندگی در برف را هم دارم و در گردنه های ایلام، خوش ییلاق و آهوان در زمستان و تابستان بارها و بارها رانندگی کرده ام. علاقه شدیدم به حرفه ام اجازه نمی دهد خسته شوم. البته یک شاگرد خوبی دارم که همیشه همراه و کمک حال من در جاده هاست.

جهان فرد که خود را فرد موفقی می داند، خاطرنشان کرد: از مسافرانی که مسافرت های مختلف داشته اند و به من اعتماد کرده اند، سپاسگزارم و امیدوارم ذهنیت مردم نسبت به جایگاه زن در جامعه عوض شود تا شاهد شکوفایی استعداد زنان در عرصه های مختلف باشیم زیرا سال ها زنان برخلاف جهت آب باید حرکت کنند تا ذهنیت هایی که نسبت به آن ها وجود دارد تغییر کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.