| کد خبر: 241197 |

هند و روسیه در جستجوی راهی برای تداوم تجارت

هندوستان به عنوان یک شریک تجاری بزرگ روسیه، در بحبوحه اعمال انواع تحریم های بین المللی بر علیه مسکو، تلاش می کند به فعالیت های تجاری خود با روس ها از طریق روش های جایگزین ادامه دهد.

تین نیوز

هندوستان به عنوان یک شریک تجاری بزرگ روسیه، در بحبوحه اعمال انواع تحریم های بین المللی بر علیه مسکو، تلاش می کند به فعالیت های تجاری خود با روس ها از طریق روش های جایگزین ادامه دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، از آنجایی که خطوط کشتیرانی بزرگ جهانی عمدتا متعلق به شرکت های غربی هستند و تردد کشتی هایشان به بنادر روسیه را به حالت تعلیق درآورده‌ اند و عملا پذیرش حمل هرگونه محموله صادراتی و وارداتی جدید از مبدا یا به مقصد روسیه متوقف شده، دولت هند کمیته‌ ای را برای کمک به بازرگانان هندی تشکیل داده‌ تا راهی برای تداوم تجارت با روسیه پیدا کند.

در تاریخ ۷ مارس (دوشنبه ۱۶ اسفند)، رئیس اداره کل کشتیرانی هند اطلاعیه ای را در مورد تشکیل این کمیته چهار نفره به ریاست آنیل دیولی، مدیر اجرایی انجمن ملی مالکان کشتی هند، نمایندگان شرکت کشتیرانی هند، انجمن اپراتورهای حمل و نقل چندوجهی هند و فدراسیون انجمن های حمل و نقل کالا در هند صادر کرد.

در این اطلاعیه ذکر شده که این کمیته در پی بحران روسیه و اوکراین و الزام کشتی‌ها برای پرهیز از تردد و خدمات رسانی در بنادر روسیه تشکیل شده و قرار است تا این کمیته با صادرکنندگان و فرستندگان کالاها تعامل داشته باشد و روشهای مناسب برای ادامه تجارت با روسیه را پیدا کند.

هند ناوگان ملکی بسیار کوچکی دارد که ظرفیت آن مجموعا هشت دهم درصد تناژ حمل جهانی است و همچنین هیچ سرویس حمل کانتینر متناسب با استانداردهای بین المللی لاینری ندارد.

از سوی دیگر، کشتی‌ های تجاری روسی به دلیل تحریم‌های شدید امکان چندانی برای انجام سفرهای دریایی ندارند.

بسیاری از بنادر جهانی به کشتی‌ های تجاری روسی اجازه ورود نمی‌ دهند و خیلی از کشتی‌ ها با پرچم روسیه نیز در نقاط مختلف از جمله دریای سیاه و دریای آزوف گرفتار شده اند.

هند سالانه ۸ میلیارد دلار تجارت با روسیه دارد که سهم واردات آن حدود ۵/۵ میلیارد دلار می باشد که بخش اعظم آن را نفت و الماس تشکیل می دهد. عمده صادرات هند به روسیه نیز مواد دارویی و ماشین آلات میباشد.

در این میان، نرخ کرایه حمل دریایی از هند نوسان دارد و صادرکنندگان و واردکنندگان نگران هستند که در صورت طولانی شدن جنگ و تحریم‌ها، این کرایه ها افزایش بیشتری هم پیدا کنند.

به همین دلیل، کمیته تصمیم گرفته که هفته ای سه بار برای یافتن راه هایی برای حل بحران کشتی ها تشکیل جلسه دهد.

علاوه بر این، هند و روسیه در حال مذاکره بر سر راه‌اندازی یک سیستم پرداخت جایگزین برای شبکه جهانی سوئیفت هستند که انتقال وجه از طریق بسیاری از بانک‌های روسی را متوقف کرده است.

طبق این طرح، بانک‌های دو کشور روپیه و روبل را بر اساس نرخ ارز روزانه خود معامله خواهند کرد.

دو بانک روسی Sberbank و VTB  توسط دولت و بانک مرکزی هند شناسایی شده اند که از طریق آنها معاملات تجاری انجام می شود.

این بانک ها روپیه و روبل را به روپیه هند تبدیل و کل پول به حساب بانکی هند واریز می شود که از طریق آن کل معاملات دوجانبه انجام می شود.

با این حال، تصمیم نهایی برای عملیاتی کردن این مکانیزم جدید مالی اکنون در انتظار تایید دولت هند است.

لازم به ذکر است که یکی از راه های اتصال تجارت هند و روسیه، استفاده از کریدور جنوب - شمال (نوستراک) محسوب می شود که از قلمرو ایران می گذرد ولی تاکنون دهلی نو و مسکو اشاره ای به امکان استفاده از این دالان ترانزیتی برای خروج از بحران اخیری که در حوزه حمل و نقل دریایی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین ایجاد شده، نداشته اند. هندوستان از سال ۲۰۱۹ راهبری بندر شهید بهشتی چابهار را نیز به عنوان بندری مهم در کریدور جنوب - شمال برعهده دارد اما هرگز از آن برای مبادله کالا با کشور روسیه استفاده نکرده است.

چندی پیش، بنگلادش هم مشکل تجارت خود با روسیه را عدم دسترسی به سرویس خطوط کشتیرانی جهت ارسال کالا از بندر چیتاگونگ به سنت پترزبورگ اعلام کرده بود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.