| کد خبر: 240942 |

◄ راهنمای مسافران و گردشگران دریایی

موارد مهمی که مسافران یا گردشگران دریایی لازم است تا پیش از سوار شدن بر انواع شناور مسافربری موجود در ایران بدانند.

تین نیوز

اگر قصد سفر با شناورهای مسافربری از بندرعباس، بندر لنگه، بندر چارک، بندر آفتاب و ....  به جزایر کیش، قشم، خارک، هرمز و دیگر جزایر ایرانی واقع در خلیج فارس و بالعکس را دارید این چند صفحه مطلب را تا پیش از سوار شدن بر شناور با دقت مطالعه و در صورت نیاز به توضیحات و راهنمایی های بیشتر از مسئولان مرتبط در بنادر و ترمینال های مسافربری و نیز فرمانده شناور سوال کنید. (برای دریافت فایل روی عبارت دانلود فایل در پایین صفحه یا اینجا کلیک کنید).

طبق مقررات ملی و بین‌ المللی، سازمان بنادر و دریانوردی مسئولیت حفظ جان افراد در دریا و ایمنی تردد شناور‌ها را بر عهده دارد.

- شناورهای ایمن، استاندارد و مورد تایید سازمان بنادر و دریانوردی را برای سفرهای دریایی خود انتخاب کنید.

- از ترمینال ها و اسکله های مسافری مجاز و مورد تایید سازمان بنادر و دریانوردی جهت سوار و پیاده شدن به/از شناور استفاده نمائید.   

- به هشدارهای نهادهای مسئول و معتبر در خصوص پیش بینی وضعیت آب و هوا توجه ویژه ای داشته باشید. اگر نهادهای مسئول اعلام کردند که شرایط دریا برای مسافرت دریایی مساعد نیست، اصراری بر ادامه سفر با شناور نداشته باشید. صبر کنید تا شرایط اعلامی مطلوب و مناسب تشخیص داده شود. 

- رعایت تمامى دستورالعمل های صادره از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا برای خدمه و مسافران شناور الزامی است. نظارت بر اجرای صحیح این دستور العمل ها در طول سفر به عهده فرمانده شناور و در کنار اسکله و داخل ترمینال ها به ترتیب بر عهده افسران کنترل و بازرسی بنادر و مسئولان ترمینال ها است.

- در طول سفر دریایی، تردد در محل های پر ریسک شناور (روی عرشه، در پل فرماندهی، روی پله ها، در آشپزخانه، در راهروها یا در موتورخانه) برای مسافران ممنوع است. 

- اگر در طول سفر دریایی نیاز به سرویس بهداشتی داشتید حتما به مهماندار یا خدمه شناور اطلاع دهید تا آنها مسیر را به شما نشان دهند.

- سالن مسافران باید دارای سیستم و تجهیزات تهویه مناسب و نور کافی باشد.

- لطفا از ریختن زباله به دریا جدا پرهیز نمایید. 

- کشیدن سیگار در تمامی فضاهای شناور ممنوع است. همراه داشتن هر گونه مواد آتش زا و محترقه، مواد منفجره و اسیدی و نیز سلاح گرم و سرد در داخل شناور ممنوع است.

- همراه داشتن هرگونه حیوان اهلی یا وحشی در داخل شناور مسافربری ممنوع است.

- اگر بیماری یا مشکل پزشکی دارید، تا پیش از سوار شدن بر کشتی به همسفرهای خود و نیز فرمانده شناور اطلاع دهید و در صورت موافقت فرمانده کشتی به سوار شدن مسافر، اطمینان حاصل کنید که دارو‌های مورد نیاز را همراه خود دارید. در ضمن شناور دارای جعبه و وسایل مناسب کمک های اولیه می باشد.

- نقشه یا طرح ایمنی و کنترل حریق شناور با نشان مهر موسسه رده بندی و کلمه APPROVED بر روی آن – این نقشه باید در قسمت های مختلف شناور برای خدمه و مسافران قابل مشاهده باشد.

- تا پیش از شروع سفر دریایی، فرمانده شناور یا خدمه مورد تائید او باید آموزش های سمعی و بصری مرتبط با تجهیزات ایمنی و نجات و اقدامات لازم در مواقع اضطرار را به مسافران آموزش دهند.

- به منظور حفظ امنیت مسافران در شناورهای مسافربری، نصب و بهره برداری از دوربین های مدار بسته الزامی است. راستی آزمایی عملکرد این دوربین ها به عهده فرمانده شناور و افسران کنترل و بازرسی بنادر است.

- سیستم های الکتریکی شناور باید به گونه ای باشند که حداقل خطر آتش سوزی را داشته باشند، برای مسافران و خدمه خطری ایجاد ننمایند و به طور مناسب و محکم در جای خود نصب شده  باشند. شناور باید دارای یک منبع تغذیه اصلی برق و یک منبع تغذیه اضطراری برق باشد. راستی آزمایی عملکرد این منابع به عهده فرمانده شناور و افسران کنترل و بازرسی بنادر است.

- تابلو برق ها و کلیه تجهیزات الکترونیکی باید به گونه ای نصب و جانمایی شود که از تماس با گرما، روغن، آب و سوخت محافظت شوند.  

- تعداد و اعتبار گواهینامه های رده بندی و قانونی شناور باید مطابق با نیازمندی های اعلامی سازمان بنادر و دریانوردی و موسسه رده بندی کننده شناور باشد. اصل این گواهینامه ها باید روی شناور موجود باشد.  

- شناور باید دارای بیمه نامه های معتبر باشد (بیمه نامه مسئولیت مالک شناور در برابر اشخاص ثالث و بیمه نامه بدنه و ماشین آلات شناور)

- شناور برای رسیدن به مقصد باید در مسیرهای امن و مشخصی که توسط سازمان بنادر و دریانوردی به فرمانده شناور اعلام می گردد حرکت نماید.

- در زمان سوار یا پیاده شدن به/از شناور تا نشستن بر روی صندلی خود یا استقرار بر روی اسکله، مراقب کودکان و سالمندان عزیز باشید. در طول سفر دریایی، مراقب کودکان باشید تا صندلی خود را ترک ننمایند.

- در مسیرهای فرار امن شناور که در طرح ایمنی و کنترل حریق شناور مشخص گردیده است، از قراردادن هرگونه اسباب و چمدان یا هر وسیله دیگری جدا پرهیز نمایید. راستی آزمایی این مهم در طول سفر به عهده فرمانده شناور است.   

- شناور باید محلی به عنوان محل تجمع اضطراری داشته باشد. سالن های مسافری باید حداقل دارای دو راه خروجی باشند.

- جلیقه های نجات، حلقه های نجات، قایق های نجات و جان پناه های دریایی از منظر تعداد، نوع و محل قرارگیری آنها باید مطابق با طرح ایمنی و کنترل حریق شناور  باشد. در ضمن سلامت و کارایی آنها باید مورد تائید فرمانده شناور و افسران کنترل و بازرسی بنادر باشد.

- دستگاه تنفسی فرار اضطراری، لباس ضد حریق، تجهیزات و سیستم خاموش کننده حریق و نیز سیستم اعلان یا هشدار دهنده حریق از منظر تعداد، نوع و محل قرارگیری آنها باید مطابق با طرح ایمنی و کنترل حریق شناور باشد. در ضمن سلامت و کارایی آنها باید مورد تایید فرمانده شناور و افسران کنترل و بازرسی بنادر باشد.

- خدمه شناورها باید دارای گواهینامه های معتبر شایستگی، سلامت، مهارت و جانبی باشند (افسران و ملوانان) و نیز حداقل خدمه مورد نیاز بر روی شناور باید مطابق با گواهینامه مربوطه باشد. این گواهینامه ها توسط سازمان بنادر و دریانوردی یا به نیابت از سازمان بنادر توسط موسسه های رده بندی صادر و اصل آنها باید روی شناور موجود باشد.

- شناور باید دارای حفاظ های مناسب و استاندارد (نرده یا دیواره با استحکام کافی با حداقل ارتفاع یک متر) در اطراف عرشه های آزاد باشد. در ضمن راه پله ها باید مجهز به نرده های محافظتی استاندارد باشند. راستی آزمایی رعایت این استانداردها بر عهده افسران کنترل و بازرسی بنادر و فرمانده شناور است.

- تجهیزات و علائم کمک ناوبری، ارتباطی یا مخابراتی شناور از منظر تعداد و نوع باید مطابق با گواهینامه مربوطه باشد. این گواهینامه توسط سازمان بنادر و دریانوردی صادر و اصل آن باید روی شناور موجود باشد. در ضمن سلامت و کارایی آنها باید مورد تایید فرمانده شناور و افسران کنترل و بازرسی بنادر باشد.

- دیوارها، پنجره ها، سقف ها و درهای فضاهای شناور باید در برابر آب و آتش نفوذ ناپذیر باشند. در خصوص نفوذ ناپذیری المان های ذکر شده بالا در برابر آتش درجه بندی هایی وجود دارد که در طرح ایمنی و کنترل حریق شناور به آنها پرداخته شده است. سلامت و کارایی آنها باید مورد تائید فرمانده شناور و افسران کنترل بنادر باشد.

- هر شناور مجاز به حمل مقدار معینی بار و تعداد مشخصی مسافر است. اطلاعات مرتبط با این مهم در اسناد و مدارک شناور ذکر گردیده است. این مدارک توسط سازمان بنادر و دریانوردی یا از جانب آن توسط موسسه رده بندی صادر و اصل آن باید بر روی شناور موجود باشد.

- پس از سوار شدن به شناور و مستقر شدن در صندلی خود، لطفا به نکات ایمنی که مسئولان مربوطه در کشتی به شما می گویند با دقت گوش کنید. در طول سفر دریایی از تردد غیر ضرور در تمامی مکان های شناور به ویژه سالن مسافران و عرشه های کشتی جدا پرهیز نمایید.

- مسیرهای دسترسی به قسمت های مختلف شناور از جمله سوار و پیاده شدن به/از شناور و نیز راهروها و پله های داخل شناور باید امن و استاندارد باشند. راستی آزمایی رعایت این استانداردها بر عهده افسران کنترل و بازرسی بنادر و فرمانده شناور است.

- در مواقع اضطراری، خونسردی خود را حفظ نمایید و به دستورات فرمانده شناور یا جانشین او با دقت گوش فرا دهید و عمل نمایید. مراکز جستجو و نجات دریایی در طول 24 ساعت شبانه روز آمادگی دارند تا در صورت نیاز، به کمک حادثه دیدگان بشتابند.

سفری امن و خوشی را برای شما آرزومندم.

*کارشناس ایمنی و حریق کشتی

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.