| کد خبر: 238391 |

◄ به عملکرد اپراتور هندی در بندر چابهار نقد داریم

بندر موندرا در اختیار یک شرکت بخش خصوصی است و بعضاً تحت تاثیر فشارهای آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد که البته این محدودیت هم رفع شده است.

تین نیوز

 رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مشکل کشتی‌های ایران در هند درباره بندر موندرا بوده و ناواشیوا یک بندر دولتی محسوب می‌شود، توضیح داد: بندر موندرا در اختیار یک شرکت بخش خصوصی است و بعضاً تحت تاثیر فشارهای آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد که البته این محدودیت هم رفع شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، علی‌اکبر صفایی در نشست خبری امروز که حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد، اظهار کرد: سالیانه 50 هزار فروند کشتی بزرگ وارد آبهای جمهوری اسلامی ایران و آبهای سرزمینی داخلی و در نهایت وارد بنادر کشورمان می‌شوند و علاوه بر این 50 هزار فروند کشتی، باید شناورهای سنتی که در آبهای ما تردد می‌کنند را هدایت و نظارت کنیم.

وی با بیان اینکه 90 درصد تجارت خارجی ایران از طریق دریا انجام می‌شود، گفت: اغلب کالاهای مورد مصرفی از طریق دریا به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه چرا اپراتور هندی در بندر چابهار به دنبال تعیین دادگاه بین‌المللی است و به همین دلیل 6 جرثقیل وارد شده به این بندر را مورد استفاده قرار نمی‌دهند، تاکید کرد: چابهار یکی از بنادر اصلی ما در شرق کشور است و تنها بندر اقیانوسی کشورمان محسوب می‌شود. فعالیت‌های خوبی در این بندر انجام شده و در حال حاضر ظرفیت این بندر به 12.5 میلیون تن افزایش یافته که عملکرد این بندر 2.6 میلیون تن است و رشد قابل توجهی نسبت به گذشته داشته است.

صفایی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه علت کاهش فعالیت‌های کانتینری در بندر چابهار چیست، اذعان داشت: حجم زیادی از محموله‌های هند به سمت افغانستان گندم اهدایی بوده که این محموله متوقف شده است و به همین دلیل فعالیت‌های کانتینری در این بندر کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا جریان تجاری کالا را از بندر چابهار ادامه دهیم، توضیح داد: بندر چابهار ظرفیت خوبی دارد و به دنبال افزایش ترافیک در این بندر هستیم و قرار است به طور مجدد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سرویس‌هایش را در این بندر مجددا از سر بگیرد.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور با تاکید بر اینکه ما منتظر قرارداد بلندمدت با اپراتور هندی نمی‌مانیم، هرچند که این قرارداد در حال مسیر قانونی است، اذعان کرد: هرچند هندی‌ها تلاش خود را انجام می‌دهند اما ما نسبت به عملکرد آنها نقد داریم و باید جریان‌سازی کالا در بندر چابهار از ایران که مسیر ترانزیتی ارزان و کوتاه‌تر انجام شود و رونق بگیرد.

صفایی ادامه داد: در تلاش هستیم با اتمام پروژه ریلی چابهار تا زاهدان و از زاهدان تا میلک با مجموع کشورهای خلیج فارس، هند و عمان ارتباط کالایی به سمت ازبکستان و کشورهای CIS صورت بگیرد و مذاکراتی در این زمینه انجام شده است.

وی با اشاره به ایجاد محدودیت‌هایی برای پذیرش کشتی‌های ایرانی در بنادر هند و چین اظهار کرد: کشورهای هند و چین از دوستان جمهوری اسلامی ایران هستند و در روزهای سخت با ما همکاری کردند و همکاری چین بیشتر بود و این موضوعات ممکن است پیش بیاید اما با ارتباط دوجانبه، مسائل حل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حال حاضر تردد کشتی‌ها به بندر ناواشیوا هند در حال انجام است.

صفایی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه ناواشیوا بندر دولت هند است، آیا تردد کشتی‌ها به بندر موندرا هند به حالت طبیعی برگشته است، ادامه داد: بندر موندرا در اختیار بخش خصوصی است و بعضاً تحت تاثیر فشارهای آمریکا قرار می‌گیرد اما این محدودیت حل شده است.

وی همچنین با اشاره به جلسه با اپراتور هندی برای رفع موضوعات گفته شده، گفت: در آینده‌ای نزدیک با طرف هندی مذاکراتی خواهیم داشت تا موضوعات حل و فصل شوند. مجموعه هند در بندر چابهار تلاش خود را می‌کند که افزایش ترافیک در چابهار داشته باشیم.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه چرا هنوز 6 چرثقیل وارداتی از هند در این بندر مورد استفاده قرار نگرفته، افزود: این تجهیزات مربوط به قرارداد بلندمدت با اپراتور هندی است اما اگر جریان ترافیک در بندر چابهار افزایش یابد از این تجهیزات هم استفاده خواهیم کرد.

صفایی با بیان اینکه مجموعه حمل و نقل دریایی خوشبختانه از تحریم‌ها یک قدم جلوتر بوده است، خاطرنشان ساخت: از دهه 80 تا به امروز 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بنادر کشور انجام شده است که در صورت رفع تحریم‌ها می‌توانیم این سرمایه‌گذاری انجام شده در 20 سال گذشته را در مدت کوتاهی در بنادر کشورمان انجام دهیم.

وی همچنین درباره تجارت دریایی خزر اذعان کرد: تجارت در دریای خزر از طریق شرق به غرب است و بنادر ایران در جنوب دریای خزر قرار دارند بنابراین از ترافیک بالای شرق به غرب برخوردار نیستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اولویت ما در دریای خزر توسعه ناوگان و ورود شناورهای رورو است، ادامه داد: سن ناوگان دریای خزر بالا است و قطعا این یک شکست‌پذیری در دریای خزر رقم می‌زند و ما به دنبال این هستیم تا از محل وجوه اداره شده تسهیلاتی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم تا ناوگان رورو برای دریای خزر تهیه شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.