| کد خبر: 237158 |

◄ علاقه‌مندی قرقیزستان برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی

مذاکره با ازبکستان و ترکمنستان برای تبادل تجاری از مسیر بندرعباس آغاز شده و امیدواریم این مذاکرات زودتر به نتیجه مطلوب برسد.

تین نیوز

معاون اول نخست وزیر جمهوری قرقیزستان با بیان اینکه به دنبال سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی هستیم، گفت: مذاکره با ازبکستان و ترکمنستان برای تبادل تجاری از مسیر بندرعباس آغاز شده و امیدواریم این مذاکرات زودتر به نتیجه مطلوب برسد.

به گزارش تین نیوز، دنیر امان گلدی‌یف در نشست با مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه روابط ایران با جمهوری قیرقیزستان از دیرباز تاکنون دوستانه و صمیمانه بوده است، تصریح کرد: ایران ظرفیت‌ عظیمی در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا دارد؛ این درحالی است که قیرقیزستان به دریا دسترسی ندارد اما می‌توان با استفاده از ظرفیت ترانزیت ریلی و دریایی بندرشهید رجایی و با استفاده از توافقات موجود با چین، ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه، این ظرفیت را توسعه داد.

معاون اول نخست وزیر جمهوری قرقیزستان با اشاره به عضویت قرقیزستان در اتحادیه گمرکات و منطقه مشترک اقتصادی متشکل از بلاروس، قزاقستان و روسیه، بیان داشت: این اتحادیه فرصت مناسبی است تا طرف ایرانی در راستای تعاملات تجاری خود از آن استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: درحال مذاکره با ازبکستان و ترکمنستان برای تبادل تجاری از مسیر بندرعباس هستیم و امیدواریم این مذاکرات زودتر به نتیجه برسد.

معاون اول نخست وزیر جمهوری قرقیزستان با بیان اینکه نقاط مشترک همکاری دو کشور بسیار زیاد است، افزود: پیشنهاد شده است که صندوق مشترک توسعه اقتصادی به منظور حمایت از پروژه‌های مشترک دو کشور قرقیزستان و ایران تاسیس شود.

علیرضا محمدی کرجی‌ران؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به مزیت‌های بندر شهیدرجایی که شامل ۵۳ کیلومتر شبکه ریلی، ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۱۴۰ میلیون تن کالا در سال و وجود بیش از ۵۰ محوطه خدمات کانتینر و کالا است، بیان کرد: در این بندر انواع کالاهای تجاری تخلیه و بارگیری می‌شود اما بیشترین علت شهرت این بندرتجاری به توانمندی‌های ترابری کالاهای کانتینری است.

وی با اشاره به مزایا و قابلیت‌های این بندر در پهلودهی کشتی‌ها با بالاترین آبخور نسبت به سایر بنادر کشور، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون، افزون بر ۲ میلیون و ۸۰۰ تن کالا از گمرک شهید رجایی از طریق امارات، هند، کره جنوبی و چین به قیرقیزستان ترانزیت خارجی شده که عمده این کالاها شامل دارو، لوازم یدکی و لوازم التحریر بوده است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، گفتنی است معاون اول نخست وزیر و وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری قیرقیزستان و هیات همراه از امکانات و زیرساخت‌ها و محوطه‌های بندر شهید رجایی بازدید و در نشستی جداگانه پیرامون در اختیار گذاشتن زمین برای سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی کشور قیرقیزستان در این بندر با مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان مذاکره کردند.منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با قرار‌گیری در منطقه غرب شهر بندرعباس به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر، پذیرای خیل گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف بوده است. این بندر با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با بیش از ۸۰ بندر معروف بین‌المللی جهان، یک سوم تجارت دریایی ایران را پشتیبانی می‌کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.