| کد خبر: 232758 |

حضور بیش از ۳۰۰ بانوی ایرانی در صنعت دریانوردی

افسر دوم دریانوردی گفت: عشق به دریانوردی و علاقه به حضور در کشتی‌های تجاری و اقیانوس پیما سبب شد تا من به عرصه دریانوردی وارد شوم.

تین نیوز

افسر دوم دریانوردی گفت: عشق به دریانوردی و علاقه به حضور در کشتی‌های تجاری و اقیانوس پیما سبب شد تا من به عرصه دریانوردی وارد شوم.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روز جهانی دریانورد فرصت مناسبی برای پرداختن به شغل دریانوردی و بیان سختی‌های خاص این شغل است، همچنین این روز بهانه‌ای است تا از زاویه نگاه زنان دریانورد ایرانی که به اقتضای مسائل عرفی جامعه کمتر فرصت حضور در این عرصه را یافتند و کمتر هم دیده‌ شده‌اند، به این شغل نگاه کنیم.

در همین رابطه زهرا اکبری افسر دوم دریانوردی با بیان اینکه طبق آمار سازمان بنادر و دریا نوردی تعدادی از بانوان به این بخش ورود کرده‌اند، اظهار کرد: متاسفانه از این تعداد کمتر از ۵۰ نفر توانسته‌اند دوره‌های افسری را بگذراند.

او با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ بانوی ایرانی مشغول به کار هستند، افزود: من در بخش تناژ زیر ۵۰۰ مشغول به کار هستم و از شهریور سال ۹۶ دوره‌های خود را در بخش دریانوردی آغاز کرده‌ام و پس از گذراندن دوره‌های ملوانی در شهریور سال ۹۹ رتبه افسر دومی خود را گرفتم.

همچنین زهرا سادات طباطبایی افسر دوم در بخش کشتی‌های ۳ هزار تن هم گفت: من از سن ۳۸ سالگی تصمیم گرفتم تحولی در زندگی شغلی خود ایجاد کنم و هم اکنون که ۴۲ سال سن دارم، پس از گذراندن دوره‌های ملوانی و جانبی در بهمن ماه سال گذشته در کشتی‌های زیر ۳ هزار تن مشغول به کار هستم.

به گفته بانوان شاغل در حوزه دریانوردی مراقبت برای تخلیه و بارگیری و مدت زمان حضور طولانی در کشتی‌های تجاری از جمله سختی‌های این شغل به شمار می‌روند.

مه‌کیا صادقی منفرد اولین بانوی ملوان ایرانی با بیان اینکه ۲۱ اردیبهشت امسال حضور رسمی خود را در عرصه دریانوردی از بندر فریدون‌کنار و روی یک کشتی تجاری آغاز کرده‌ام، گفت: من اولین بانوی ملوان ایرانی هستم که در کشتی تجاری و اقیانوس پیمای بین المللی فعالیت می‌کنم که پس از چندین سال گذراندن دوره‌های دشوار دریانوردی در اردیبهشت ماه امسال قرارداد خود به عنوان اولین بانوی دریانوردی ایرانی منعقد کردم.

او ادامه داد: در طول سه سال در این حوزه اقدام به بررسی و تحقیقات بین المللی از کل جهان کردم و پس از گذراندن دوره‌های مختلف در نهایت توانستم وارد این عرصه شوم.

اولین بانوی ملوان ایرانی با بیان اینکه در دوران کنکور برخی از استادان به حضور در رشته دریانوردی اشاره کردند و من با توجه به مردانه دانستن این شغل تصور می‌کردم حضور در این عرصه برایم تقریبا دست‌نیافتنی خواهد بود با این حال موضوع را با خانواده‌ام مطرح کردم و در نهایت در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر برای تحصیل در رشته مدیریت دریا پذیرفته شدم.

صادقی منفرد افزود: در ذهن من کم‌کم این شکل گرفته بود که یک دریانورد واقعی شوم و مانند دریانورد‌های حرفه‌ای در مسیر‌های طولانی بین‌المللی زندگی و کار روی کشتی را تجربه کنم.

صادقی منفرد اظهار کرد: متاسفانه رشته‌های دانشگاهی مرتبط با دریا مانند گمرک و مدیریت دریا نمی‌توانند خانم‌ها را به دریا برسانند. به همین دلیل ترم دوم که تمام شد، تصمیم گرفتم مرخصی بگیرم و به جای ترم سوم و چهارم در بوشهر دوره‌های آموزشی ملوانی و دریانوردی را بگذرانم و پس از پایان دوره هم از دانشگاه انصراف دادم. در نهایت بهمن ۱۳۹۸ شناسنامه دریانوردی‌ام را دریافت کردم و پیگیر ورود جدی به صنعت دریانوردی شدم.

اولین بانوی ملوان ایرانی تصریح کرد: بعد از پایان دوره، پیگیری‌هایی برای فرستادن مدرک به شرکت‌های خارجی داشتم تا بتوانم در دوره افسری کشتی‌های اقیانوس‌پیما شرکت کنم. از چند کاپیتان خارجی هم به واسطه اینترنت مشورت گرفتم. در نهایت اتفاق جالبی افتاد و رزومه و درخواست همکاری من توسط یکی از شرکت‌های خارجی به یک شرکت ایرانی ارائه شد و من به این شرکت معرفی شدم و از ۲۱ اردیبهشت به عنوان یکی از اعضای کادر دریانوردی این کشتی در آب‌های خزر کارم را آغاز کردم.

او یادآور شد: پنج تن از دختران کشورمان مشغول گذراندن دوره افسری کشتی‌های تناژ نامحدود و اقیانوس‌پیما هستند که چهار نفر آنها  از  خرداد امسال در هرمزگان دوره تخصصی دریانوردی کشتی‌های اقیانوس‌پیما را آغاز کردند.

بیش از ۳۰۰ بانوی ایرانی در حال حاضر در صنعت دریانوردی حضور دارند

صادقی منفرد تاکید کرد: بیش از ۳۰۰ بانوی ایرانی در حال حاضر در صنعت دریانوردی حضور دارند که بیشتر آنها  در بخش شناور‌های مسافری آب‌های جنوب فعالیت می‌کنند. تعدادی از این افراد مدرک دریانوردی برای کشتی‌های زیر ۵۰۰ تن و زیر سه هزار تن هم دارند، اما معمولا سکان کشتی‌ها به خانم‌ها سپرده نمی‌شود. به همین دلیل حضور بانوان را در عرصه دریانوردی به ویژه برای کار در کشتی‌های تجاری کمرنگ می‌بینیم.

اولین بانوی ملوان ایرانی بیان کرد: ممنوعیتی برای حضور بانوان در این دوره‌ها و کار آن‌ها روی کشتی وجود ندارد، ولی من بیشترین مشکل خود در این عرصه در خشکی می‌بینم، چرا که در کلاس‌های ملوانی بخشی از انرژی و تمرکزم صرف این می‌شد که در مقابل نگاه‌های بالا به پایین اثبات کنم ما خانم‌ها هم می‌توانیم دریانورد باشیم و تفاوتی با مردان نداریم. البته عده‌ای هم حمایت و تشویقم کردند.

صادقی منفرد تصریح کرد: بسیاری از بانوان دریانورد با اینکه مدرک افسری کشتی زیر ۵۰۰ تن و حتی زیر سه هزار تن دارند، فعالیت‌شان را به حضور روزانه در شناور‌های مسافربری محدود می‌کنند. البته محدودیت‌های ناشی از مسئولیت زنان در خانه هم در این انتخاب دخیل است، چراکه می‌توانند روز روی دریا کار کنند و شب را در خانه خودشان باشند.

او با بیان اینکه کار دریانوردی روی کشتی‌های تجاری و در مسیر‌های بین‌المللی و طولانی بسیار متفاوت است، گفت: اولین سفر دریایی من ۳۴ روز طول کشید که از سواحل مازندران تا بندر آکتائو قزاقستان رفتم.

سه سفر بین المللی انجام داده‌ام

اولین بانوی دریانوردی ایرانی گفت: تا کنون سه سفر انجام داده‌ام که ۲ سفر آن بین المللی بوده و از بندر فریدون کنار به آکتائو بوده و یک سفر هم از بندر امیر آباد به انزلی بوده است.

صادقی منفرد با اشاره به اینکه تازه‌کار هستم و با نظر مدیران شرکت به عنوان «کدت Cadet» یا کارآموز افسری در کشتی حضور دارم و بخشی از کار‌های روتین روزمره مانند سندینگ، لنگراندازی، نگهداری و بررسی‌های روزانه را انجام می‌دهم، افزود: در حال حاضر کاپیتان مسئولیت مانورینگ را برای به چالش کشیدن فعالیت‌ها به بنده سپرده که این خود برای من همچنان هیجان انگیز است.

او افزود: قرارداد فعالیت ما در این بخش به این صورت است که ۳۵ روز فعالیت دارم و ۲ و نیم روز استراحت می‌کنم که البته در حال حاضر در دوره استراحت هستم و کشتی هم در حوضچه خشک قرار دارد تا یک سری کار‌های تعمیر و نگهداری بر روی آن انجام شود.

صادقی منفرد با بیان اینکه بانوان زیادی در دنیا دریانورد هستند و زندگی شخصی‌شان را هم دارند، افزود: دریانوردی شغلی با شرایط خاص خودش است و کسی که وارد آن می‌شود به تمامی مشکلات این بخش  فکر کرده است.  دریانوردی را در کشور‌های دیگر می‌شناسم که زندگی روتین خودشان را هم دارند.

اولین بانوی دریانوردی ایرانی در پایان درباره دستمزد این شغل و اینکه آیا بالا بودن دستمزد می‌تواند انگیزه‌ای برای حضور افراد باشد، گفت: به هیچ عنوان این شغل دستمزد بالایی ندارد و حتی بسیاری از کاپیتان‌های کشتی‌های تجاری از دستمزد پایین خود گله‌مند هستند، اما من تنها انگیزه ام برای حضور در این عرصه علاقه شدیدم به این شغل بوده است.

گفتنی است، کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، گواهینامه و نگهبانی دریانوردی که از آن با نام مخفف کنوانسیون « اس تی سی دبلیو STCW » یاد می‌شود، از سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفت ۲۵ ژوئن هر سال مقارن با چهارم تیر را به پاس قدردانی از زحمات و تلاش‌های دریانوردان به عنوان یکی از مهم‌ترین بازوهای تجارت جهانی، روز جهانی دریانورد نام‌گذاری کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.