| کد خبر: 231742 |

افزایش ایمنی دریانوری و رضایت دریانوردان با ارتقاء خدمات هواشناسی دریایی

عضو هیأت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات مهم سازمان بنادر و سازمان هواشناسی کشور در راستای ارتقا این خدمات را تشریح کرد.

تین نیوز

عضو هیأت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات مهم سازمان بنادر و سازمان هواشناسی کشور در راستای ارتقا این خدمات را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلیل اسلامی در رابطه با ارتقاء خدمات هواشناسی دریایی، اظهار داشت: در راستای اجرای قوانین ملی و بین المللی از جمله فصل پنجم کنوانسیون سولاس و با توجه به سیاست گذاری صورت گرفته در خصوص ارتقاء خدمات هواشناسی دریایی به منظور افزایش ایمنی دریانوری منطقه و افزایش رضایت دریانوردان از اطلاعات هواشناسی دریایی که به صورت روزانه و مطابق با پروتکل‌های بین المللی توسط ایستگاه‌های ساحلی مخابرات دریایی در کشور منتشر می‌شود، اقدامات مهمی در یک سال گذشته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری و استفاده از ظرفیت سازمان هواشناسی کشور انجام شد.

اقدامات مهم سازمان بنادر و سازمان هواشناسی کشور

وی افزود: تدوین سیاست کلی سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان هواشناسی کشور در خصوص نحوه ارتقاء خدمات هواشناسی دریایی در استان‌های ساحلی کشور از طریق برگزاری منظم و مدون جلسات مدیریتی در سازمان از جمله اقدامات صورت گرفته بود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهارداشت: از دیگر اقدامات صورت گرفته می‌توان به احصاء نیازهای بنادر تابعه و دریانوردان در زمینه اطلاعات کاربردی هواشناسی دریایی ضمن سهولت در دسترسی به اطلاعات مذکور در دو بخش ساده (مورد نیاز شناورهای غیرکنوانسیونی و سنتی) و پیشرفته (مورد نیاز شناورهای کنوانسیونی در مناطق دریایی پر خطر)، اشاره کرد.

وی تصریح کرد: فعال کردن کمیته‌های هواشناسی دریایی در استان‌های ساحلی کشور با حضور نمایندگان ادارات کل هواشناسی استان و برخی ذی نفعان دریایی با هدف ارتقاء کیفیت خدمات مذکور در بنادر تابعه، سنجش میزان رضایت دریانوردان از خدمات ارائه شده و همچنین تبادل دانش متخصصان هر دو سازمان در جهت بهره‌برداری از آخرین روش‌ها و تکنولوژی‌های بروز هواشناسی دریایی، از دیگر مواردی است که طی یکسال گذشته محقق شد.

تدوین پیش‌نویس دستورالعمل توسعه هواشناسی کاربردی

اسلامی ادامه داد: علاوه بر این، پیش‌نویس دستورالعمل توسعه هواشناسی کاربردی (تهک دریایی) با هدف یکپارچه سازی صدور هشدارها و توصیه‌های دریایی متناسب شریط خاص هر بندر با در نظر گرفتن نوع شناورها متردد به بنادر و آبراه‌های حساس که نیاز به پیش‌بینی دقیق اطلاعات هواشناسی دریایی را دارند، تدوین شد.

وی با اشاره به بازبینی فرمت ارسال پیام های هواشناسی دریایی در قالب فرمت کاربردی و مورد نیاز دریانوردان و ذی نفعان دریایی، خاطرنشان کرد: احصاء مناطق دریایی که نیاز به پیش بینی اطلاعات هواشناسی دریایی به صورت نقطه ای دارند در قالب زون بندی های مشخص به تفکیک مناطق نزدیک به ساحل و دور از ساحل از دیگر موارد صورت گرفته است.

بارگذاری اطلاعات هواشناسی دریایی در سامانه جامع دریایی

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: بارگذاری اطلاعات هواشناسی دریایی در سامانه جامع دریایی به جهت سهولت و دسترسی سریع بنادر به این نوع پیام‌ها و انتشار نقشه‌های پیش‌بینی روزانه مدل عددی، پارامتر، ارتفاع و جهت موج به صورت انیمیشن در بازه‌های زمانی شش ساعته در منطقه خلیج فارس و دریای خزر (خروجی مدل SWAN) با هدف سهولت در تشخیص وضعیت جوی دریایی توسط دریانوردان و مدیران ذی‌ربط، دیگر مسائلی است که مورد توجه قرار گرفته است.

اسلامی با بیان اینکه قابلیت بهره برداری سامانه‌های نظارت الکترونیکی سازمان به دریافت برخط و آنلاین اطلاعات هواشناسی دریایی با کاربرد آن در عملیات‌های جستجو و نجات دریایی (شبیه سازی و پیدا کردن مسیر حرکت و موقعیت افرادی که در سوانح دریایی مفقود می‌شوند) ایجاد شده است، اظهار داشت: بهره‌برداری در عملیات‌های مقابله با آلودگی از طریق شبیه سازی حرکت آلودگی‌های زیست محیطی در دریا و اقدام به موقع عوامل ذی‌ربط بنادر در جهت پاکسازی آن مدنظر قرار گرفت.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی افزود: بهره‌برداری از شناورهای دیده‌بان هواشناسی یا VOS امکان ارسال برخط و آنلاین اطلاعات هواشناسی مسیر حرکت کشتی‌ها به مراکز تحلیل و پردازش اطلاعات سازمان هواشناسی را فراهم می‌آورد و می‌توان با اقدام به موقع و صدور توصیه‌های لازم، دریانوردان در مسیر حرکت را از طوفان و یا تغییر وضعیت جوی دریایی مطلع کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.