جزییات عملیات جست و جو و نجات دریایی در سال ۹۹
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بفعالیتهای صورت گرفته در حوزه عملیات جست و جو و نجات دریایی در سال ۹۹ را تشریح کرد.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بفعالیتهای صورت گرفته در حوزه عملیات جست و جو و نجات دریایی در سال ۹۹ را تشریح کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نادر پسنده در آستانه روز بزرگداشت خلیج فارس با اشاره به اینکه کشتیرانی و دریانوردی به عنوان یکی از اقتصادیترین و پاکترین شیوههای حمل و نقل شناخته میشود، اظهار داشت: امکان حمل حجم بزرگی از بار و کالا روی شناورهای عظیمالجثه کنونی وجود دارد و کشتیها کمترین میزان آلودگی هوا را در میان شیوههای مختلف ترابری ایجاد میکنند که این خود بر اهمیت حیاتی کشتیرانی تاکید می کند.
وی ادامه داد: به منظور تضمین ایمنی فعالیت کشتیها و جلوگیری از بروز سوانح دریایی و نیز تسهیل فرایند ناوبری و هدایت شناورها در آبهای پهناور جهان، شبکههای ارتباطی گسترده و توانمند به ارائه انواع اطلاعات رادیویی، ماهوارهای، جغرافیایی و هواشناسی میپردازند تا با تکیه بر آن ها، فرماندهان و خدمه شناورها بتوانند مسیر خود را تعیین و برنامهریزی کنند و هر گونه شرایط اضطراری و چالش برانگیز را به اطلاع مراکز موجود در خشکی برسانند.
توسعه شبکههای رادیویی استان های ساحلی
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ به منظور ارتقاء ایستگاه های ساحلی مخابرات دریایی و تکمیل پوشش و ارائه خدمات به روز رادیوئی در آبهای تحت حاکمیت و صلاحیت کشور، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان مسئول این امر شبکههای رادیویی استان های ساحلی از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، و مازندران را توسعه داد، گفت: هدف این بود که از این طریق نسبت به ارائه خدمات هر چه سریع تر به شناورهای مضطر و دریافت به موقع درخواست امداد شناورهای متردد در منطقه اقدام و از این طریق امکان ارتقاء ایمنی دریانوردی را برای کشتی های در حال عبور از آب های خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر فراهم کند.
تعامل سازمان بنادر و سازمان هواشناسی
پسنده با تاکید بر اینکه یکی از ضروریترین اطلاعات مورد نیاز فعالیتهای دریایی، اطلاعات هواشناسی دریایی است که به تضمین ایمنی دریانوردی و تسهیل اجرای فعالیت های صنعت دریایی کشور کمک میکند، عنوان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از طریق تعامل با سازمان هواشناسی کشور ضمن ارتقاء کیفیت گزارشات مربوطه و مکانیزه کردن تبادل پیام های هواشناسی با ایجاد تهک دریایی (توسعه هواشناسی کاربردی) و همچنین تدوین فرمت جدید پیامهای هواشناسی متناسب با نیاز و شرایط بنادر و راهاندازی شناورهای دیدهبان هواشناسی VOS، دسترسی و ارائه اطلاعات هواشناسی را برای کاربران دریایی تسهیل کرده است.
وی ادامه داد: نظارت بر فعالیت و تردد شناورها در آبراههای تحت حاکمیت و صلاحیت کشور، یکی از وظایف سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور محسوب میشود و به همین دلیل این سازمان با بهرهبرداری از سامانه های نظارتی توانسته است با شبکه ای کردن تجهیزات نظارتی ایستگاه های ساحلی، بستر استفاده از سامانه های مونیتورینگ شناورها همچون AIS-LRIT ایجاد کند.
کنترل و نظارت بر فعالیتهای دریایی با حداکثر اثربخشی
به گفته مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با افزودن نقشههای دریایی، ایجاد قابلیت هشدار در منطقه پرتردد و یا پر ریسک، مانیتورینگ شناورها، جانمایی مناطق خاص دریایی، شناسایی اتوماتیک شناورهای نزدیک شناور مضطر، تبیین آب های سرزمینی و داخلی در قالب پیاده سازی روی نقشههای دریایی، سازمان بنادر توانسته است کنترل و نظارت خود بر فعالیتهای دریایی را با حداکثر اثربخشی ممکن اجرا کند.
پسنده با اشاره به اینکه بروز سوانح دریایی و شرایط اضطرار در دریا امری اجتنابناپذیر است، گفت: مراجع دریایی در کشورهای ساحلی جهان با ایجاد مراکز هماهنگی نجات دریایی (MRCC) در بنادر خود، آمادگی و ظرفیت ارائه خدمات جست و جو و نجات دریایی را برای خود فراهم کرده اند.
وی ادامه داد: این مراکز با استفاده از تجهیزات پیشرفته، شناورهای مخصوص جست و جو و نجات دریایی و پرسنل مجرب، پیامهای اضطرار دریایی را از شناورهای دچار اضطرار دریافت می کنند و به جستجو و نجات واحدها و افراد دچار سانحه میپردازند، بیان کرد: هم اکنون مراکز اصلی هماهنگی نجات دریایی در ۷ بندر بزرگ تجاری کشور و مراکز فرعی نجات دریایی در بنادر کوچکتر در استانهای ساحلی شمال و جنوب کشور، پاسخگوی شرایط اضطراری در آبهای دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان هستند.
ارتقاء خدمات جست و جو و نجات دریایی در دستورکار
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه ارائه خدمات اثربخش جستجو و نجات دریایی تنها در سایه همکاری ارگانهای ذیربط و هماهنگی کشورهای حاشیه دریاها امکانپذیر است، گفت: به این منظور و در راستای ارتقاء خدمات جست و جو و نجات دریایی، سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۳۹۹ تفاهمنامههای استفاده از خدمات واحدهای پروازی را با ارگانهای ذیربط مختلف به امضا رساند و قرارداد راهبری، تعمیر و نگهداری شناورهای جست و جو و نجات را در راستای ارائه خدمات بهتر به روزرسانی و نشستهایی را با کشورهای حاشیه دریای خزر در خصوص همکاریهای جستجو و نجات برگزار کرد.
پسنده ادامه داد: با هدف تثبیت بستر قانونی اقدامات مرتبط با ارتباطات و جست و جو و نجات دریایی، سازمان بنادر و دریانوردی همچنین دستورالعملها و آییننامههایی از قبیل دستورالعمل اجرایی در اضطرارهای دریایی، شیوهنامه هماهنگ سازی و استاندارد کردن مراکز رادیویی و MRCC، طرح تحقیق و مطالعات در خصوص ناوبری الکترونیکی (e-Navigation) و نحوه اجرای آن در کشور را در سال گذشته در دستورکار قرار داد.
جزییات عملیات جست و جو و نجات دریایی از سوی سازمان بنادر
وی در ادامه به عملکرد جست و جو و نجات دریایی صورت گرفته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۹ اشاره و اعلام کرد: در طول سال گذشته جمعا ۵۵۱ نجات صورت گرفت و علاوه بر این ۴۱ نجات خارجی انجام شد.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در مجموع ۲۲ نفر مجروح شدند و علاوه بر این تعداد یک مجروح خارجی وجود داشت، همچنین ۲۵ مفقودی و ۲ مفقودی خارجی به جای ماند و تعداد کل تلفات ۲۴ مورد بود و یک مورد هم تلفات خارجی وجود داشت.
پسنده با اشاره به اینکه تعداد کل سوانح ۱۷۸ مورد بود و تعداد سوانح خارجی نیز به چهار مورد رسید، اظهار داشت: جمعا ۳۵ مورد غرق داشتیم و در بخش غرق خارجی موردی ثبت نشده است.
وی ادامه داد: با توجه به اقدامات و تلاشهای بخش جست و جو و نجات دریایی در بنادر کشور، سازمان بنادر و دریانوردی توانست در سال ۱۳۹۹، با ارائه خدمات موثر اضطرار دریایی، جان نزدیک به ۶۰۰ نفر را از مرگ نجات دهد و آنها را به خشکی منتقل و یا خدمات پزشکی و امدادرسانی لازم را به آنها ارائه کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.