| کد خبر: 262441 |

درخواست انجمن شرکت‌ های راه سازی ایران برای حذف دلالان بورسی سیمان و فولاد

انجمن «شرکت های راه سازی ایران» در نامه ای به وزارت راه و شهرسازی خواستار آن شد که مصالح مورد نیاز برای پروژه های راه و مسکن از بورس کالا خارج شود و بتوانند به طور مستقیم و بدون واسطه آن را از شرکت های تولید کننده خریداری کنند.

تین نیوز

انجمن «شرکت های راه سازی ایران» در نامه ای به وزارت راه و شهرسازی خواستار آن شد که مصالح مورد نیاز برای پروژه های راه و مسکن از بورس کالا خارج شود و بتوانند به طور مستقیم و بدون واسطه آن را از شرکت های تولید کننده خریداری کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، انجمن شرکت های راه سازی ایران در نامه ای به وزارت راه و شهرسازی با انتقاد از سازوکار عرضه مصالح ساختمانی و راه سازی در بورس کالا، خواستار طراحی روشی شد که پیمانکاران و فعالان حوزه راه و شهرسازی بتوانند با قیمت مصوب مصالح لازم را خود را از کارخانه و بدون واسطه تهیه کنند.

در این نامه آمده است که فروش مصالح ساختمانی مانند فولاد، سیمان و قیر در بورس کالا باعث افزایش قیمت این کالاها شده است و کارگزاران بورسی در این رابطه نقش دلالان را ایفا می کنند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر بذرپاش

وزیر محترم راه و شهرسازی

موضوع: مشکلات خرید مصالح پروژه های عمرانی از بورس کالا

با سلام و احترام

ضمن آرزوی موفقیت های بیشتر جنابعالی در خدمت به آبادانی و توسعه ایران عزیز، در مورد تهیه مصالح پروژه های عمرانی که تحت نظر دولت محترم و برای توسعه و آبادانی کشور انجام می شود، موارد زیر به استحضار می رسد:

۱- طی سال های سال با روشی مرضیه و پسندیده که در کشور معمول بوده و سهولت تهیه مصالح را برای انجام پروژه های عمرانی که تحت هدایت و نظارت دولت ها را تأمین می کرد بدین منوال بود که کارفرمای هر پروژه اجرائی براساس مقادیر قرارداد و تأیید مهندسین مشاور و کارفرما، حواله خرید به عنوان کارخانه تولید کننده مصالح صادر و پیمانکار در ازاء پرداخت وجه مستقیماً و براساس نرخ دولتی مصالحی، چون سیمان، میلگرد، آهن آلات و ... را برای کاربرد در پروژه های عمرانی خریداری می نمود.

۲ ـ متأسفانه مدتی است علیرغم مخالفت مجریان محترم، مقرر شده این مصالح از بورس کالا خریداری گردد که مشکلاتی به شرح زیر به همراه دارد:

الف: با شروع این روش مدام شاهد گران شدن زیاد از حد نرخ فولاد و سیمان و قیر هستیم.

ب: کارگزاران بورس به عنوان دلال معاملات وارد عمل شده و میدان داری می کنند.

ج: پیمانکاران طرح های عمرانی باید نرخ مورد نظر و مقدار مصالح لازم خود را به کارگزار اطلاع دهند و ممکن است در زمان مورد نظر، نرخ اعلامی پیمانکار برای خرید در بورس کالا پذیرفته نشود.

د: امکان خرید مقدار مورد نیاز راساً از بورس کالا وجود ندارد و دلالان و مافیای سرمایه و قدرت گردش عملیات از نظر نرخ، مقدار و عرضه و ... را در اختیار دارند و عاملی هستند برای بالا بردن نرخ کالا، زیرا در یک نوبت و عرضه زیاد آن را با قیمت بالاتری می خرند و پیمانکاران ناچار می شوند بعداً در حد احتیاج از آن ها با قیمت بالاتری ابتیاع کنند و همین امر موجب میشود در نوبت بعدی عرضه، دیگران ناچاراً از ارائه قیمت بالاتری شوند.

هـ: قیمت کالا در بورس برای مناطق مختلف و کارخانه های آن ها یکسان نیست، بطوریکه دیده شده قیمت سیمان در کارخانه سیمان خاش دو برابر قیمت سیمان کارخانه سیمان تیس چابهار بوده و این موضوع مشکلاتی برای سازمان برنامه و بودجه در محاسبات تعدیل فراهم می آورد که ضروریست سازمان محترم برنامه و بودجه نیز مطابق پیشنهاداتی که از طرف این انجمن به آن ها ارائه شده بر اساس فاکتور رسمی کارخانه ها ما به التفاوت سیمان و آهن آلات را همانند قیر محاسبه و پرداخت نمایند.

پیشنهاد:

با یادآوری این ضرب المثل قدیمی (سری که درد نمی کند احتیاج به بستن دستمال ندارد)

واقعا چه مشکلی وجود داشت که بورس کالا درست کردند؟ جز اینکه دست های پنهان برای خاطر ثروت اندوزی بیشتر به گران شدن نرخ مصالح اقدام می نمایند؛ لذا پیشنهاد می شود: برای پروژه های عمرانی دولت محترم همان روش پسندیده و بدون اشکال را به شرح زیر اجرایی نماید

الف: متناسب با قرارداد و برنامه پیشرفت کار حواله از طرف کارفرمای محترم به عنوان کارخانه تولید کننده صادر شود.

ب: پیمانکار با قیمت کارخانه (که مصوب دولت محترم است) مصالح لازم را مستقیما از کارخانه در مقابل پرداخت وجه خریداری و در پروژه های عمرانی مورد قرارداد به کار ببرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟