| کد خبر: 196684 |

جزئیات تحویل 1000 تن ریل ملی UIC60

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 1000 تن ریل UIC60 دیروز از ذوب‌آهن تحویل گرفتیم و 1700 تن دیگر هم به زودی تحویل می‌گیریم، گفت: ذوب‌‌آهن مدعی است می‌تواند 15 هزار تن ریل مورد نیاز ما را تا 2 ماه آینده تحویل دهد.

تین نیوز

 معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 1000 تن ریل UIC60 دیروز از ذوب‌آهن تحویل گرفتیم و 1700 تن دیگر هم به زودی تحویل می‌گیریم، گفت: ذوب‌‌آهن مدعی است می‌تواند 15 هزار تن ریل مورد نیاز ما را تا 2 ماه آینده تحویل دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، خیراله‌ خادمی با اشاره به تحویل اولین محموله ریل ملی UIC60 از ذوب‌آهن اصفهان در روز گذشته، اظهار داشت: یکی از آرزوهای دیرینه‌ صنعت ریلی، استفاده از ریل تولید داخل بود و در این راستا از گذشته اقداماتی برای تولید ریل در داخل کشور، انجام شده بود. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: اما در دوره‌های گذشته تولید ریل ملی به تولید انبوه نرسید ضمن آنکه ضرورت داشت سرمایه‌گذاری در خط تولید کارخانجات فولادی کشور هم در این‌باره انجام شود.

 اقدام شرکت ذوب‌آهن برای تولید ریل UIC60 و U33

وی اضافه کرد: از چند سال پیش موضوع تولید ریل ملی جدی شد و شرکت ذوب‌آهن اصفهان اعلام کرد آمادگی دارد ریل ملی تولید کند و اقدام به ایجاد خط تولید و نصب تجهیزات در این باره کرد اما این روند در اوایل کمی زما‌ن‌بر شد.

خادمی افزود: حدود یک و نیم سال پیش از خط تولید ریل ذوب‌آهن بازدیدی انجام دادیم، سرمایه‌گذاری مناسبی در آن بخش انجام شده بود اما نیاز بود اقدامات بهتری صورت گیرد تا ریل مورد نیاز کشور که اغلب ریل UIC60 است، تولید شود. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود: ریل UIC60 ‌باید استاندارد 60E1 داشته باشند که ذوب‌آهن باید ریل را با این استاندارد تحویل ما می‌داد.

وی اضافه کرد: سال گذشته با اقدامات ذوب‌آهن، ریل U33 که برای خطوط فرعی استفاده می‌شود و ریل‌های ضعیف‌تری است، تولید و یک محموله از آن تحویل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شد، اما این ریل صرفاً برای خطوط فرعی بود و امکان استفاده در خطوط اصلی نداشت.

وی ادامه داد: مجدداً سال گذشته شرکت ذوب‌آهن اصفهان تجهیزات جدیدی برای خط تولید ریل UIC60 ایجاد و راه‌اندازی کرد و از ابتدای امسال ذوب‌آهن اعلام کرد که می‌تواند ریل UIC60 را تولید کند.

قرارداد تولید 15 هزار تن ریل UIC60 با شرکت ذوب‌آهن منعقد کردیم

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود: از همان سال گذشته ما طی تعاملات مداوم با ذوب‌آهن اصفهان قراردادی منعقد کردیم تا 15 هزار تن ریل UIC60 به ارزش 130 میلیارد تومان برای ما بسازد؛ به ذوب‌آهن اطمینان دادیم که به این ریل نیاز داریم، پس از این قرارداد ابتدای امسال ذوب‌آهن اعلام کرد که ریل UIC60 را به صورت آزمایشی تولید کرده است و شرکت ساخت می‌تواند آزمایش‌های کنترل کیفیت را روی آنها طبق استانداردهای بین‌المللی انجام دهد.

 انجام دقیق‌ترین آزمایش‌ها‌ روی ریل‌های UIC60 داخلی

خادمی بیان کرد: شرکت ذوب‌آهن به عنوان یک شرکت معتبر، آزمایش‌های بین‌المللی را روی این ریل انجام داد، آزمایشگاه مناسبی در آنجا مستقر شد و آزمایش‌های متعدد با دقت بالا روی این ریل انجام شد.

وی اضافه کرد‌: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور هم شرکت مهندسان مشاور مترا را انتخاب کرد تا بر نحوه تولید ریل کنترل و نظارت داشته باشد.

 ذوب‌آهن ریل UIC60 را خردادماه امسال به تولید انبوه رساند

خادمی ادامه داد: ‌ریل UIC60 خرداد‌ماه امسال توسط شرکت ذوب‌آهن‌ به تولید انبوه رسید و اولین محموله آن روز گذشته تحویل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل شد.

 بکارگیری اولین محموله ریل ملی در خط‌آ‌هن میانه-تبریز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار داشت: ‌این ریل‌ها برای قطار با سرعت بیش از یکصد کیلومتر است که ما دیروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت این محموله ریل را تحویل گرفتیم و به کارگاه‌های ریل‌گذاری در خط‌آهن میانه - تبریز فرستادیم تا آنجا به کار گرفته شود.

ذوب‌‌آهن فعلا 2700 تن ریل UIC60 تولید کرده است

وی افزود: بر اساس اعلام شرکت ذوب‌آهن اصفهان، تاکنون 2700 تن ریل UIC60 تولید شده است، ما یک‌هزار تن آن را به صورت رسمی دیروز تحویل گرفتیم و روی بقیه نیز آزمایش‌ها در حال انجام است تا پس از تحویل به کارگاه‌های راه‌آهن‌سازی حمل شود.

خادمی اضافه کرد: در واقع ‌روز گذشته یک‌هزار تن ریل به ما تحویل شد و 1700 تن ریل UIC60 دیگر هم توسط ذوب‌آهن تحویل شده است که در حال آزمایش است. 

ذوب‌آهن 15 هزار تن ریل را تا 2 ماه آینده به ما تحویل می‌دهد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور یادآور شد: قرارداد اولیه ما با ذوب‌آهن برای تولید ریل، 15 هزار تن است و ذوب‌آهن از خردادماه امسال به صورت جدی شروع به تولید کرده است؛ ذوب‌آهن در سه ماه اخیر 2700 تن ریل تولید کرده است و این در شرایطی است که خط تولید آن به صورت کامل کار نمی‌کرده است.

وی افزود: ذوب‌آهن مدعی است 15 هزار تن ریل را تا 2 ماه آینده هم به ما می‌دهد و ما می‌توانیم آن را به کارگاه‌های خود منتقل کنیم. ضمن آنکه ما حاضریم قراردادهای بعد نیز با ذوب‌آهن منعقد کنیم.

نیاز سالانه ریل به کشور 50 هزار تن در بخش شرکت ساخت و راه‌‌آهن

خادمی تأکید کرد: به هر حال تولید ریل در داخل وابستگی ما به کشورهای خارجی را در این حوزه کاهش می‌‌دهد و این مانع خروج ارز از کشور می‌شود. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود: نیاز سالانه کشور به ریل در دو بخش شرکت ساخت و شرکت راه‌آهن حدود 50 هزار تن ریل UIC60 است.

وی افزود: نیاز سالانه شرکت ساخت به ریل سالانه 30 تا 35 هزار تن است و اگر نیاز شرکت راه‌آهن را هم در نظر بگیریم نیاز سالانه کشور به ریل حدود 55 هزار تن خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ‌افزود: البته در حوزه مترو هم نیاز به ریل وجود دارد و بنابراین نیاز ریل کشور سالانه حدود ‌80 هزار تن است.

امکان تولید سالانه 300 هزار تن ریل در داخل کشور

وی اضافه کرد: طبق بررسی ظرفیت‌ها و اعلام شرکت ذوب‌آهن، در کشور امکان تولید‌ سالانه 300 هزار تن ریل وجود دارد و به این ترتیب بخش زیادی از ریل نیز امکان صادرات به کشورهای همسایه دارد و این برای کشور ارزآوری دارد. 

پروژه‌ ریلی بابت نبود ریل دیگر متوقف نمی‌شود

خادمی ادامه داد: یکی از دلایل توقف پروژه‌های ریلی، کمبود ریل و نیاز به ریل بوده است، بار‌ها پیش آمده است که زیرسازی خط آماده می‌شد اما زمانی که به روسازی می‌رسیدیم یا نقدینگی خرید ریل را نداشتیم، یا تهیه آن از خارج کشور مشکلاتی داشت، اما امروز دسترسی به ریل در داخل کشور مناسب شده است و امیدواریم قراردادهای دیگر هم با ذوب‌آهن به نتیجه برسد.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.