| کد خبر: 66750 |

تین نیوز | اردیبهشت ماه امسال بود که مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گفت: در دنیا مصرف سوخت هواپیما به ازای هر مسافر - ساعت حدود 20 تا 22 لیتر است اما در ایران به دلیل قدیمی بودن هواپیماها حدود 40 لیتر است.
 فرهاد پرورش اظهار کرد: بر اساس آمار یاتا (انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی) هزینه سوخت به طور متوسط حدود 17 تا 18 درصد از هزینه‌های عملیاتی شرکت‌های هواپیمایی را به خود اختصاص می‌دهد که البته این موضوع بستگی به شرایط کشور مربوطه و شرکت‌های هواپیمایی دارد اما بطور میانگین در کشور ما این رقم 24 درصد است.
 وی با بیان اینکه افزایش 25 درصدی نرخ سوخت هواپیما کاملا کارشناسانه بود، گفت: افزایش 100 تومانی هر لیتر سوخت منطقی است و امیدوایم هزینه سوخت هواپیماهای باری و هلی‌کوپترها هم مشخص شود.
 پرورش اظهار کرد: مشخص نشدن تعرفه سوخت هواپیماهای باری و هلی‌کوپترها عمدی نبوده و مورد غفلت واقع شده است که پیشنهاد شد همان رقم 500 تومان نیز در این بخش تعیین شود.
 مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گفت: همه شرکت‌های هواپیمایی از نرخ جدید سوخت هواپیما و افزایش منطقی آن رضایت دارند.
 وی با بیان اینکه تمام شرکت‌های هواپیمایی ملزم هستند با توجه به نوع هواپیما دستورالعمل‌های ایمنی آن را به دقت رعایت کنند، گفت: علیرغم همه محدودیت‌های موجود، هیچ مساله‌ای مربوط به ایمنی پروازها در ایرلاین هما نادیده گرفته نمی‌شود.

 یکی از کاربران تین نیوز در مورد چگونگی محاسبه میزان مصرف سوخت هواپیماها نوشت:

" محاسبات سوخت در هوانوردی به شرح ذیل می باشد:
(میزان سوخت مصرف شده) / (هر مسافر) (یکصد کیلومتر)
یعنی میزان سوختی که برای جابجایی یکصد کیلومتر برای هر مسافر مصرف می شود.
این عدد در کشور بیش از چهار و در دنیا حدود 2 و نیم و در آینده ای نزدیک (با حضور هواپیماهای جدید) به زیر دو خواهد رسید.

هزینه های بالای ایران ایر به خاطر بدنه فوق العاده قوی شرکت (عرضی) می باشد. به عنوان مثال در یک شهر جنوبی که ایران ایر هفته ای چهار پرواز به آنجا دارد، حدود 20 کارمند مقیم و یک ساختمان چند طبقه بزرگ وجود دارد. این در حالیست که شرکت های مشابه (با پرواز کمتر - حدود نصف) فقط سه کارمند در آن شهر دارند و آن هم به صورت پاره وقت.

هنوز بعضی از شرکتهای هواپیمایی داخلی متخصص تعمیر و نگهداری را سوار بر هواپیما کرده و در صورت بروز مشکل تعمیرات انجام می گیرد. ولی بعضی شرکتها در ایستگاه های کوچک خود مهندس تعمیر و نگهداری مقیم دارند. این امر باعث می گردد تا هزینه های جاری شرکت افزایش پیدا کند.

 چندین میلیارد تومان هزینه می شود و هواپیمایی خریداری که عملیاتی نیست و در فرودگاه زمینگیر می شود تا شاید قطعات آن به درد باقی هواپیماها بخورد.
ایکاش به جای دو هواپیمای غیر عملیاتی بزرگ از رده خارج؛ دو هواپیمای پنجاه نفره عملیاتی خریداری شده بود. "

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین