افزایش تدریجی ناوگان هوایی کشور
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، شاهد افزایش تدریجی تعداد ناوگان هوایی کشور هستیم؛ امری که پیش از هر چیز نیازمند تامین مالی و اعطای تسهیلات لازم است.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، شاهد افزایش تدریجی تعداد ناوگان هوایی کشور هستیم؛ امری که پیش از هر چیز نیازمند تامین مالی و اعطای تسهیلات لازم است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مقصود اسعدی سامانی افزود: با آزادسازی نرخ بلیت پروازها که از سال گذشته محقق شد، شاهد افزایش تدریجی تعداد ناوگان هوایی کشور هستیم اما شرکت ها به دلیل تحریم ترجیح می دهند در این زمینه اطلاع رسانی چندانی نداشته باشند.
این مقام صنفی خواستار تامین مالی شرکت ها و اعطای تسهیلات به آنها برای تامین ناوگان بیشتر شد و افزود: صندوق توسعه حمل و نقل هنوز اعتبار لازم در اختیار نداشته که بتواند به نوسازی ناوگان شرکت های هوایی کمک کند.
وی درباره تجارب سایر کشورها در تجهیز و توسعه ناوگان هوایی اظهار داشت: در دیگر کشورها موسسات اعتباری و بنگاه ها به صورت لیزینگ هواپیما خریداری کرده و برای بهره برداری در اختیار شرکت های هوایی قرار می دهند.
اسعدی سامانی با بیان اینکه در بخش خصوصی در ایران برای سرمایه گذاری در صنعت هوایی خود باید به تامین مالی اقدام کند، افزود: اگر تسهیلاتی به صنعت هوایی کشور داده شده، مربوط به شرکت های دولتی بوده و به شرکت های خصوصی توجه نشده است.
وی تاکید کرد: نرخ سودی که برای تسهیلات در نظر گرفته می شود، ۳۵ درصد و بسیار بالاست و در عمل برای شرکت ها مقرون به صرفه نیست.
به گزارش ایرنا، قیمت گذاری دستوری بلیت هوایی در سال های گذشته سبب شده بود تا قیمت ها کمتر از نرخ تمام شده هر صندلی پرواز باشد و به همین دلیل بازار سیاه بلیت هواپیما نیز رواج داشت. آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در سال ۹۴ نشان داد که واقعی سازی نرخ ها در بازار به بهبود ناوگان هوایی کشور کمک می کند.