◄ کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودروی هوشمند برگزار شد
کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودروی هوشمند که 3 و 4 خرداد در دانشگاه امیرکبیر برگزار می شود.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودروی هوشمند، از توسعه سامانه های اطلاعات و داده های حمل و نقل عمومی مسافری و باری و به کارگیری هوش مصنوعی در تحلیل اطلاعات و داده های حمل نقل خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، افندی زاده در افتتاحیه کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودروی هوشمند که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: در خصوص لزوم همگام سازی سیاست ها و اقدامات اجرایی توسعه حمل و نقل کشور با فرآیند شتابان و رو به رشد توسعه حمل و نقل هوشمند و فناورانه، به کاربست ها و به عبارتی حوزه های به کارگیری حمل و نقل هوشمند در نیل به حمل و نقل پایدار در کشور، با توجه به نقش مهم و کلیدی وزارت راه و شهرسازی در این زمینه، اشاره کرد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از دیرباز تا کنون، مقوله حمل و نقل و به عبارت تخصصی تر و امروزی، جابه جایی انسان و کالا از نقطه ای به نقطه ای دیگر با لحاظ کردن مؤلفههای کلیدی امنیت، ایمنی، سهولت، سریع و روان بودن، یکپارچه و در دسترس بودن، مقرون به صرفه اقتصادی و سازگار با محیط زیست بودن و با استفاده از زیرساختها، تأسیسات، تجهیزات و تسهیلاتی منسجم به عنوان سیستم حمل و نقل، از طریق شقوق مختلف دریایی، ریلی، جادهای و هوایی و یا ترکیب این شقوق با یکدیگر، به عنوان یکی از مقولههای اساسی و ضروری در زندگی روزمره جوامع و نیز فعالیتهای اقتصادی و تجاری در کلیه سطوح محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی مطرح بوده است.
افندی زاده بیان کرد: در دهه های گذشته، اصولاً کارکرد برنامه ریزی حمل و نقل و شکل متبلور و ملموس آن، طرح های جامع حمل و نقل، برآورده ساختن تقاضای آتی در حوزه ترابری انسان و کالا بوده و با توجه به فرآیند کم شتاب تر فناوریها نسبت به امروزه، چنین طرحهایی در افقهای ۱۵ تا ۲۵ ساله قابل اتکا و ثمربخش بوده اند.
وی ادامه داد: امروزه و با پررنگ شدن و پرشتاب شدن نقش فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی در همه حوزه ها از جمله حمل و نقل و ارائه طرحها و ایده های بلندپروازانه و تحولی، لیکن با قابلیت عملیاتی شدن در آینده نزدیک در این زمینه، از جمله در صنعت خودروسازی و خوروهای بدون راننده و خودران، حسگرها، دستیاران رانندهها، جهت یابها و مسیریابها و ابزار رصد در ترافیک و ترددهای انسان و بار، ابزار کنترلی مدرن ناوگانها، سامانه های نوین و هوشمند هواشناسی و نیز سامانهها و تجهیزات هوشمند کنترلی حوادث، سوانح و تصادفات، مسأله اساسی این است که در مقطع کنونی، وزارت راه و شهرسازی به عنوان سیاستگذار و متولی حمل و نقل کشور در سطوح ملی و بینالمللی، در مواجهه با فناوریهای هوشمند، با چه رویکردها، اولویتها، راهبردها، جهتگیریها و تمهیدات فعالانه میتواند برنامه ریزی مؤثر، فناورانه و آینده نگر را در حوزه حمل و نقل و مشخصاً حمل و نقل هوشمند به عمل آورد.
این دکتری مهندسی حمل ونقل و ترافیک از دانشگاه کارلتون(کانادا) در ادامه سخنانش در افتتاحیه کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودروی هوشمند در دانشگاه امیرکبیر ضمن تأکید بر این واقعیات که کارآمد بودن سیستم حمل و نقل نقشی راهبردی در توسعه متوازن اقتصادی دارد و در این میان، توسعه حمل و نقل هوشمند، به عنوان یک ضرورت اساسی برای کارآمد بودن سیستم حمل و نقل تلقی می شود، اظهار داشت: حمل و نقل هوشمند پیشران و موتور محرک دستیابی به حمل و نقل پایدار است که دستیابی به آن، مورد تأکید جامعه جهانی است.
افندی زاده اضافه کرد: اولویتهای اصلی شامل هوشمندسازی مدیریت اطلاعات و داده های حمل و نقلی در کلیه مراحل جمعآوری، ذخیره سازی، داده کاوی، تولید گزارشها و تبادل اطلاعات، هوشمندسازی مدیریت حمل و نقل بار و ناوگان تجاری است.
وی تصریح کرد: این نوع هوشمندسازی، فضاهای جدیدی در لجستیک و ترانزیت کشور فراهم میکند، تا بتوان از طریق ترکیب شقوق مختلف حمل و نقل، آن چه که به عنوان حمل و نقل چندوجهی مرسوم است، هزینه و زمان را در ترانزیت از کشور بهینه و حداقل نمود تا بدین ترتیب، از طریق فناوریهای هوشمند، مزیت های رقابتی قابل توجهی در حوزه ترانزیت کشور ایجاد کرد.
معان وزیر راه و شهرسازی اذعان کرد: هوشمندسازی سامانهها و تجهیزات و تأسیسات ایمنی حمل و نقل و مدیریت و راهبری سوانح و حوادث. این نوع هوشمندسازی، که یکی از وجوه پرکاربرد از کاربست حمل و نقل هوشمند است و دارای ابعاد اجتماعی گسترده ای نیز می باشد، که این ابعاد اجتماعی، در حمل و نقل پایدار به عنوان مؤلفه ای کلیدی، مورد تأکید و حائز اهمیت است، در وزارت راه و شهرسازی در اولویت قرار دارد.
این استاد گروه حمل و نقل دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت در پایان گفت: در راستای این اولویتها، توسعه طرح پایش ناوگان حمل و نقل بین المللی با استفاده از ابزار دوربین و ابزارهای نصبی روی ناوگان برای رصد برخط آنها، توسعه سامانه های نظارت جاده ای برای کنترل و جریمه متخلفان، توسعه سامانه های اطلاعات و داده های حمل و نقل عمومی مسافری و باری، حذف کامل اسناد فیزیکی حمل و نقل و الکترونیکی و دیجیتالی کردن آن ها و توسعه سامانه های هوشمند استعلام برخط در این خصوص، توسعه سامانه درگاه ملی بار برای جمع آوری متمرکز اطلاعات بار در یک پایگاه جامع و به کارگیری هوش مصنوعی در تحلیل این اطلاعات، توسعه نرم افزارهای مرتبط با استعلام، پیمایش، تخصیص هوشمندانه سوخت، لاستیک و لوازم و قطعات یدکی به ناوگان عمومی باری و مسافری کشور از جمله برنامه های اجرایی وزارت راه و شهرسازی می باشد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.