| کد خبر: 201750 |

خبر گشایش پس از استعفای پورسیدآقایی

درست یک روز پس از آنکه معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک حناچی از سمت خود استعفا داد و مدیرعامل اتوبوس‌رانی نیز کنار گذاشته شد، موج خبرهای خوش حوزه حمل‌و‌نقل شهری آغاز شده است؛ گویا این دو نفر مقابل همه اقداماتی را که باید در بخش مهمی از شهر و شهرداری رخ می‌داد، گرفته بودند.

تین نیوز

درست یک روز پس از آنکه معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک حناچی از سمت خود استعفا داد و مدیرعامل اتوبوس‌رانی نیز کنار گذاشته شد، موج خبرهای خوش حوزه حمل‌و‌نقل شهری آغاز شده است؛ گویا این دو نفر مقابل همه اقداماتی را که باید در بخش مهمی از شهر و شهرداری رخ می‌داد، گرفته بودند. محمد علیخانی، عضو شورای شهر، از خرید سه هزار اتوبوس برای پایتخت خبر داده و محسن هاشمی از برطرف‌شدن ناهماهنگی‌های بین دستگاه‌های ذی‌ربط حمل‌و‌نقل عمومی سخن گفته است.

بیشتر بخوانید:

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق، علیخانی و هاشمی هر دو از منتقدان معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری و عملکرد آن در سه سال اخیر بوده‌اند و انتقادهایی که داشته‌اند، با نگاهی به کارنامه شهرداری تهران در این حوزه، چندان هم بی‌راه به نظر نمی‌رسد؛ به‌ویژه آنکه در حدود سه سال گذشته که مدیریت شهری به دست مدیران جدید اداره شده است، نه‌تنها هیچ اتفاق جدیدی در حوزه حمل‌و‌نقل شهری رخ نداد، بلکه بر اساس آمار و ارقام مستند منتشر‌شده، حتی یک دستگاه اتوبوس نیز به ناوگان اتوبوس‌رانی تهران اضافه نشده و خطوط شش و هفت متروی تهران هم که قرار بود بعد از رفع اشکال خیلی زود به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد، هنوز در نوبت افتتاح‌های ماهانه است.‌تنها خروجی و عملکرد شهرداری در حوزه حمل‌و‌نقل، یکی طرح جدید ترافیکی پرحاشیه برای تهران بود که البته عملکرد آن مساوی با کل شهرداری تهران است و دیگری تلاش برای افزودن دوچرخه به سامانه‌های حمل‌و‌نقل شهری و فراگیرکردن آن. منتقدان طرح ترافیک جدید پرشمار هستند؛ از دل خود شورای شهر گرفته تا بیرون از آن؛ به‌ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی.

منتقدان از بی‌اثر‌بودن این طرح گله‌مندند و ادعا می‌کنند تأثیری بر کنترل وضعیت ترافیک پایتخت و آلودگی هوای شهر نداشته است. درعین‌حال، در این یک‌ماهه پس از گران‌شدن بنزین و افزایش تعداد مسافران حمل‌و‌نقل عمومی نیز محدودیت‌ها، اشکال‌ها و نگرانی‌ها درباره این طرح جدید بیشتر شده است. درست در همین بزنگاه، معاونی که مسئول و مصر بر اجرای طرح بود، استعفا داد و رفت.‌

درحال‌حاضر و در آستانه سه‌سالگی مدیریت شهری جدید که اصلاح‌طلبان با گرایش‌های مختلف مدیرانی را دور‌هم جمع کردند تا بتوانند در خیابان بهشت مدیریت کنند، این استعفا و تأیید آن می‌تواند از عمق اختلاف‌های مدیران و پروژه‌هایی که به دلیل این اختلاف اجرا نشد، یا ‌‌درست اجرا نشد پرده بردارد. حالا و بعد از سه سال، مدیران شهری و شورایی‌ها و به‌ویژه رئیس شورایی که سال‌ها خودش در حوزه حمل‌و‌نقل بوده است، به‌نوعی می‌گویند معاون حمل‌و‌نقل مانعی بر سر راه موضوعات مهم حمل‌و‌نقلی بوده و با رفتن او، مشکلات حل خواهد شد.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران، روز گذشته در صحن شورا از فراهم‌شدن زمینه برای خرید ‌ سه‌هزار دستگاه اتوبوس برای پایتخت از محل صندوق ذخیره ارزی خبر داد و گفت: چهارشنبه هفته گذشته رئیس شورای شهر با برخی از مسئولان از‌جمله معاون‌اول رئیس‌‌جمهور، جلسه‌ای داشته و بر اساس آن، اتفاق‌های خوبی در حوزه توسعه واگن‌های مترو در حال رخ‌دادن است و دریافت 630 واگن جدی شده است. او گفته است: در حوزه اتوبوس نیز اتفاق‌های خوبی پیش‌رو داریم؛ چراکه در این جلسه قرار شده از محل صندوق ذخیره ارزی، اعتباراتی به خرید سه هزار دستگاه اتوبوس اختصاص داده شود.‌

علیخانی در ادامه اظهار کرد‌:‌ شهرداری برای خرید اتوبوس‌های نو برنامه‌ای نداشته و حتی در معاونت حمل‌و‌نقل نیز دنبال نوسازی اتوبوس‌ها نبودند؛ اما آقای هاشمی در این جلسه گفته است که در تهران بحران حمل‌و‌نقل عمومی وجود دارد و بعد از این تأکیدها، بحث خرید اتوبوس مطرح شد. در آن جلسه، رئیس کل بانک مرکزی و برخی از وزرا از‌جمله وزیر نفت حضور داشتند و حاضران در جلسه به توافق رسیده‌اند که برای خرید اتوبوس‌های شهری پایتخت اقدام شود. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران گفته است: خرید سه هزار دستگاه اتوبوس در یک بازه زمانی انجام می‌گیرد، ولی اجرائی‌شدن آن در مقطع کوتاه امکان‌پذیر نیست و ممکن است در چند نوبت باشد.اما محسن هاشمی این روزها و به‌ویژه پس از گرانی بنزین، از جایگاه رئیس شورا، در قامت مسئول حمل‌و‌نقل عمومی و حتی به‌جای شهردار تهران موضوعات حمل‌و‌نقلی را با جدیت دنبال می‌کند.

او روز گذشته در صحن شورا درباره جلسه مشترک با جهانگیری و برخی از اعضای دولت توضیح داده و گفته است: خوشبختانه اعضایی از دولت که برای اجرای مصوبات حمایت از حمل‌و‌نقل عمومی ناهماهنگی‌هایی داشتند نیز در این جلسه حاضر شدند و زنگنه، وزیر نفت، همتی، رئیس بانک مرکزی، رحمانی‌فضلی، شهردار تهران و کارشناسان مربوطه در جلسه بودند و در آن کمبودهای حوزه حمل‌و‌نقل عمومی بررسی و مصوب شد به حمایت از حمل‌و‌نقل عمومی سرعت بیشتری داده شده و سه هزار اتوبوس و واگن به متروی کلان‌شهرها داده شود.هاشمی تأکید کرد: خوشبختانه در این جلسه درباره استفاده از ظرفیت کارخانه‌های اتوبوس‌سازی و واگن‌سازی تصمیمات راضی‌کننده‌ای گرفته شد که ما منتظر صورت‌‌جلسه هستیم تا ببینیم این تصمیمات چگونه در صورت‌جلسه منعکس شده‌اند. امیدواریم امید بالای ما به ناامیدی تبدیل نشود. در واقع امسال این تصمیمات به مصوبه تبدیل می‌شود و محصول آن برای سال آینده است.

او با اشاره به بدقولی‌های قبلی مسئولان، اظهار امیدواری کرده است: امیدوارم مسئولان به این موضوع حساس شوند و در دو حوزه اتوبوس‌رانی و تأمین واگن، اقدامات مؤثری انجام و تصمیم‌های سریعی گرفته شود. هاشمی گفته است: در‌حال‌حاضر کارخانه‌های تولید اتوبوس و واگن فقط از ۲۰ درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند و افزایش ظرفیت این کارخانه‌ها باعث می‌شود هم حمل‌و‌نقل عمومی تقویت شده و هم اشتغال فراهم شود.

او در‌عین‌حال درباره استعفای پورسید‌آقایی و کنار گذاشته‌شدن سنندجی، مدیرعامل اتوبوس‌رانی، خطاب به رسانه‌ها خواست حاشیه‌سازی نکنند.

بیشتر بخوانید:

او تأکید کرد: ناهماهنگی‌هایی بین دستگاه‌های ذی‌ربط حمل‌و‌نقل عمومی وجود داشته است که برطرف شده‌اند.اگرچه مشکلات شهر تهران در این روزها به کمبود اتوبوس و واگن مترو تقلیل داده شده است، نباید موضوعات مهمی مثل نابسامانی در شبکه تاکسی‌رانی  و مشکلات تاکسی‌رانان و بازار هرکی هرکی کرایه‌ها، تأخیر در افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو، ناموفق‌بودن و تعطیل‌شدن طرح دوچرخه‌های اشتراکی، نبود شبکه الکترونیک جامع برای کارت‌های تردد شهری و در نهایت موفق‌نبودن طرح ترافیکی را که قرار بود هوای تهران را در روزهای پاییزی و زمستانی خوب کند، ولی باز‌هم تهران را به تعطیلی کشانده، نادیده گرفت. حال شریان‌های حیاتی تهران و حمل‌و‌نقل عمومی آن خوب نیست و این عروق گرفته، هر روز در آستانه یک سکته است. همان اختلالی که محسن هاشمی چند روز بعد از ناآرامی‌های بنزینی و برف هم‌زمان تهران، درباره آن هشدار داد و گفت: هر اتوبوس فرسوده تهران که خراب شود، می‌تواند یک معبر را ببندد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.