| کد خبر: 172051 |

◄ مقایسه شرایط کاری و رفاهی رانندگان «اسنپ» و «اوبر»؛ استثمار استارت‌آپی؟

مسئولیت همه اقدامات و افعال کاربران که ناشی از عدم رعایت قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران باشد برعهده شخص متخلف بوده و اسنپ هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال اعمال و افعال فوق نداشته و نخواهد داشت و شرکت می‌تواند ضمن غیر فعال کردن حساب کاربری متخلف، از طریق مراجع ذی‌صلاح، اقدامات قانونی را علیه نامبرده نسبت به احقاق حقوق قانونی شرکت به عمل آورد.

تین نیوز

بحث درباره بحران مشروعیت اسنپ به عنوان بزرگ‌ترین ارائه دهنده خدمات تاکسی اینترنتی دوباره بالا گرفته است. البته این بار خود اسنپی‌ها بانی بحث بودند. انتخاب یک راه دیگر برای اعلام قانونی بودن فعالیت این اپلیکیشن سبب شد دوباره این سؤال مطرح شود که فعالیت اسنپ و شرکت‌های مشابه آن قانونی است یا نه؟ اگر قانونی است این همه بحث چرا؟ اگر نیست چرا هیچ عزمی در دولت و سایر نهادهای متولی برای توقف فعالیت یا الزام به دریافت مجوزهای لازم از سوی آنها وجود ندارد؟ آیا پشت پرده مسائلی در جریان است؟

اینها سؤالاتی است که بعد از برگزاری نشست خبری مشترک اسنپ با اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی مطرح شد؛ اتحادیه‌ای که حالا اعضای نظام صنفی رایانه‌ای کشور مشروعیت آن را زیر سؤال برده و فعالیتش را غیرقانونی می‌خوانند. آنها اتحادیه را وصله‌ای ناچسب می‌دانند که نه تنها در حوزه سایر صنوفی مثل تاکسیرانی که حتی در حوزه رایانه‌ای هم صلاحیت ندارد. اما مدیر استراتژی اسنپ در این نشست خبری قاطعانه اعلام کرد قصد ندارند که زیر نظر جایی شهرداری کار کنند و مجوز همین اتحادیه برای آنها کفایت می‌کند، هم‌چنان‌که تا الان کرده است!

بیش‌تر بخوانید:

به نظر می‌رسد دولت به سه دلیل نمی‌خواهد سنگ پیش پای اسنپ بگذارد، یک: دستاوردهای وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه استارت‌آپ‌ها به باد نرود، دو: چند ده هزار نفری که اسنپ مدعی است شاغل کرده، بیکار نشوند و مهم‌تر از این دو شایعه تهدید اسنپی‌ها به اعتصاب و اعتراض این چند ده یا صد‌ هزار نفر!

متأسفانه با توجه به شرایط موجود هر سه مورد می‌تواند فراتر از یک شایعه باشد. در مورد اول که طبیعی است دولت، بزرگ شدن یک استارت‌آپ تا حد «یونیکورن» -استارت‌آپ‌های یک میلیارددلاری- شدن را جزئی از کارنامه خود بدانند. در مورد دوم هم با وجود اینکه برخی کارشناسان حوزه IT  معتقدند هم در آمار چند ده هزار نفره و هم در شاغل محسوب شدن این تعداد باید تردید کرد، باز هم می‌توان در شرایط فعلی کشور مورد قبول باشد.

اما مهم‌تر از همه، مورد سوم است که با همه عجیب بودنش، رنگ و بویی صنفی دارد اما مطرح شدنش از سوی کارفرما و در دفاع از امپراتوریش رنگ می‌بازد. بدیهی است هر فعالیت صنفی و در نوع ایده‌آل آن، سندیکایی برای دفاع از حقوق رانندگان (بخوانید کارگران) می‌تواند قابل دفاع باشد، اما تعریف آن در این قالب بیشتر به یک رفتار سودجویانه کارفرمایی شبیه است تا حرکتی صنفی و کارگری. شاید بزرگ‌ترین تجربه فعالیت سندیکایی در حوزه حمل‌ونقل ایران را اعتصاب رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برشمرد که ورای خوب و بد بودن و نتیجه آن، تنها تماشای از دور سندیکای شرکت واحد، نشان دهد که از این همبستگی و تهدید به اعتصاب صنفی تا آن اعتراض و اعتصاب فرسنگ‌ها فاصله است.

قطعاً کسی با فعالیت صنفی و بعضا سندیکایی مشکلی ندارد اما در این مورد مشخص، این کار را نه می‌توان فعالیت صنفی دانست نه سندیکایی چون درست عکس آن عمل کرده و به جای بهبود وضعیت کارگران به تحکیم موقعیت کارفرما و همچنین دادن جسارت افزایش فشارها به هر دو طرف (دولت و رانندگان) می‌انجامد. با این حال برای راستی‌آزمایی میزان اهمیت حقوق صنفی رانندگان اسنپ نگاهی می‌کنیم به شرایط نمونه بین‌المللی این فعالیت یعنی اوبر و مقایسه قوانینی که این دو شرکت برای رانندگان خود قرارداده‌اند.

شرایطی که تاکنون در پیام‌های زیادی از سوی رانندگان اسنپ به ما «استثمار» خوانده شده اما طبیعتاً تا زمانی که اسنپ نیز در این باره اظهارنظر نکند، این گفته‌ها از سوی ما به صورت رسمی منتشر نشده و تنها به عنوان دلنوشته‌های رانندگان محسوب می‌شود.

اما نگاهی بیندازیم شرایط و تسهیلات «اوبر» به عنوان یک کسب و کار در قلب دنیای سرمایه‌داری که قطعا حقوق کارگر در اولویت آن نیست و اسنپ در کشور خودمان.

 همانطور که مشاهده می‌کنید بخش قوانین و مقررات اسنپ هم در بخش مسافران و هم در بخش رانندگان بیشتر شبیه به یک بیانیه و فصل‌الخطابی است که تنها حسی که به خواننده می‌دهد، مبرا کردن تام این شرکت از هر مسئولیتی است. حتی در بخشی از قوانین اسنپ  آمده «کاربران می‌پذیرند که اسنپ خدمات حمل‌ونقل شهری نیست بلکه تنها خدمات نرم‌افزاری است که ارتباط بین مسافران و رانندگان را جهت توافق بر انجام یک سفر فراهم می‌کند...

بنابراین هر سفری که مسافر با راننده انجام می‌دهد باید به عنوان یک قرارداد لازم مستقل و رابطه قراردادی بین راننده و مسافر در نظر گرفته شود». این به معنای سلب مسئولیت مطلق این شرکت از هر نوع مشکل احتمالی برای مسافر یا راننده‌ای است که اسنپ طرف دوم را به او معرفی کرده و از قضا برای حمل‌ونقل هم معرفی کرده است نه چیز دیگری!

  هر چند تناقضات زیادی در این قوانین اسنپ نیز وجود دارد، چرا که اندکی پس از این قانون آمده است: «کاربر مسافر می‌پذیرد خدمات اسنپ صرفا جابه‌جایی مسافر است...» بنابراین شرکت می‌پذیرد که خدمات جابه‌جایی مسافر ارائه می‌دهد و ارائه هر نوع خدماتی برای جابه‌جایی مسافر مستلزم دریافت مجوز از نهادهای مربوطه است. علی‌ای‌حال همانطور که دیده می‌شود هر آنچه در بخش قوانین و مقررات سایت اسنپ دیده می‌شود، خط و نشان کشیدن برای راننده است و در این شرایط با فرض غلط بودن همه اعتراض‌های فعلی رانندگان، با توجه به این شواهد نشانی از اهمیت حقوق رانندگان برای این شرکت حداقل از سوی نگارنده دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد حتی اگر معنای کار چند دقیقه یا ساعت در روز «اشتغال» باشد،

در این اشتغال حقوق حداقلی برای راننده لحاظ شده و طرح مسائلی همچون از بین رفتن ۱۸ هزار شغل یا تهدید به اعتراض و اعتصاب از سوی این رانندگان تنها در راستای منافع ابرکارفرمای استارت‌آپی است؛ آنطور که نه تنها هیچ نشانی از حقوق صنفی و همگرایی صنفی در آن دیده نمی‌شود بلکه فرسنگ‌ها از شرکت مشابهش در قلب امپریالیسم عقب‌تر است.

 بنابراین در این شرایط که تشکیل یک سندیکا برای رانندگان اسنپ قطعاً عملی نیست، به نظر می‌رسد این تهدید می‌تواند به فرصت تبدیل شده و رانندگان اسنپ با کمک شبکه‌های اجتماعی یک جمع مجازی و در ادامه واقعی و قانونی برای خود تشکیل داده و اگر قرار است از پتانسیل هویت صنفی خود برای احقاق یک حق استفاده کنند، آن حق خودشان باشد نه صرفا منافع کارفرما.

قوانین اسنپ درباره رانندگان

 قوانین اوبر درباره رانندگان

کاربران با ثبت‌نام در اسنپ می‌پذیرند که قوانین و مقررات را به صورت کامل پذیرفته‌اند. این قوانین ممکن است در طول زمان تغییرکند و بنابراین استفاده مستمر کاربران به معنی پذیرش هرگونه تغییر در قوانین است.

تعمیر خودرو: در صورت نیاز به تایر جدید و یا تعویض روغن، با رفتن به تعمیرگاه های AutoZone، FireStone و... از 15درصد تخفیف بهره‌مند می‌شوند.

 

هرگونه اقدامی از سوی کاربر راننده که منجر به ورود خسارت به شهرت، اعتبار و دارایی‌های شرکت شود تخلف از شرایط قراردادی و قانونی تلقی خواهد.

سوخت: بازگرداندن 3درصد از پرداخت شما برای گاز در جایگاه سوخت EXXON  و Mobil و 1.5درصد در سایر جایگاه‌های سوخت گاز.

 

شرکت در شرایطی که به هر دلیل به این نتیجه برسد حضور یک کاربر (راننده یا مسافر) می‌تواند برای شرکت یا سایر مسافران یا رانندگان خطرناک باشد یا مطلوب نباشد، طبق صلاحدید و تشخیص خود حق حذف دسترسی کاربر مذکور به خدمات اسنپ را دارد.

خدمات تلفن همراه: وقتی راننده اوبر باشید می‌توانید از خدمات شرکت‌های AT&T، Sprint و Veizon با 8 تا 22 درصد تخفیف در هزینه‌های ماهانه بهره‌مند شوید و این سرویس به خانواده شما نیز تعلق می‌گیرد.

 

کاربر راننده متعهد می‌شود تنها از علائم و اقلام سازمانی که توسط اسنپ تهیه و در اختیار او گذاشته شده است استفاده کند و مسئولیت استفاده از اقلام و علائمی که سبب ایجاد مشابهت و یا ایجاد اشتباه برای کاربران مسافر و یا سایر اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی کند بر عهده کاربر راننده است.

موسیقی رایگان: رانندگان اوبر امکان دسترسی رایگان به Pandora از طریق اپلیکیشن راننده اوبر را دارند و این امکان در هنگام رانندگی و غیر از آن نیز وجود دارد.

 

کاربر راننده متعهد به بیمه کردن وسیله نقلیه تا سقف تعهدات قانونی خود است تا در صورت بروز خسارت به اشخاص ثالث و یا هر یک از سرنشینان امکان جبران خسارات از طریق شرکت بیمه‌گر میسر باشد.

 

خدمات درمانی و مالی: همکاری اوبر با Stride Health به آنها کمک می‌کند برای خود و خانواده بهترین بیمه درمانی را بدون پرداخت هزینه های اضافی انتخاب کنند.

 

در صورتی که حین سفر کاربر راننده نسبت به نقض تعهدات قانونی از سوی کاربر مسافر اطلاع پیدا کند، کاربر راننده متعهد به اعلام گزارش به مرکز تماس شرکت و مراجع انتظامی خواهد بود.

 

مدیریت مالی: همکاری با سرویس‌های مالی H&R Block و Intuit و ثبت روز به روز هزینه‌های رانندگان اوبر و پیشنهاد تخفیف‌های موجود و مدیریت مالی مناسب برای هزینه‌های آنها.

 

مسئولیت همه اقدامات و افعال کاربران که ناشی از عدم رعایت قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران باشد برعهده شخص متخلف بوده و شرکت هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال اعمال و افعال فوق نداشته و نخواهد داشت و شرکت می‌تواند ضمن غیر فعال کردن حساب کاربری متخلف، از طریق مراجع ذی‌صلاح، اقدامات قانونی را علیه نامبرده نسبت به احقاق حقوق قانونی شرکت به عمل آورد.

 

خدمات منطقه مثلاً در نیویورک

  • تخفیف‌های ویژه برای تعمیر و سرویس خودرو تا 35درصد
  • تخفیف 100 درصدی برای انواع کلاس‌های آموزشی و ورکشاپ‌هایی که از طریق CourseHorse رزرو کنند.
  • تخفیف سرویس‌های درمانی در بیش از 30 مرکز درمانی GoHealth
  • رانندگان اوبر با نصب HONK از 20درصد تخفیف هنگام نیاز به برنامه بهره‌مند می شوید
  • تخفیف Tire Marketplace نیویورک: 80درصد تخفیف برای تایر وسیله نقلیه.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • وحید 4 2

    سلام تورا به خدا من خرج ۳ خانواده رو میدم الان یک ساله ماشین خریرمه امروز بلاک داعمم کردید زنگ هم میزنم به شرکت نمیگن چرا فقط میگن دیگه نمیتونید کار کنید فقط میگتن سو استعاده از سیستم مگه من کف دستمو بو کشیدمه که یک راننده نمیتونه ۲ بار درخواست یک مسافر رو بگیره بخدا اصلا من نمیدونم چیکار کنم ترو خدا کمک کنید