| کد خبر: 266503 |

چرا عمره دوباره به تاخیر افتاد؟

هنوز زمان قطعی برای اعزام زائران ایرانی به عمره مشخص نشده است.

تین نیوز

درحالی که قرار بود از بامداد چهارشنبه ۱۳ دی ماه پروازهای عمره آغاز شود، اما این پروازها انجام نشد و اعزام زائران به عمره بار دیگر به تعویق افتاد. هنوز زمان قطعی برای اعزام زائران ایرانی به عمره مشخص نشده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حضور زائران ایرانی در عمره از سال ۱۳۹۴ متوقف شده بود، پس از رایزنی ها و توافق های ایران و عربستان قرار شد، اعزام ایرانی ها به عمره از سال ۱۴۰۲ ازسرگرفته شود. سازمان حج و زیارت نخستین زمان آغاز عملیات پروازی عمره را ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ اعلام کرده بود، که با توجه به هزینه این سفر، که از حدود ۴۰ تا ۴۴ میلیون تومان تعیین شده بود، کاروان ها برای این تاریخ تکمیل نشد و سازمان حج و زیارت پروازهای عمره را به ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ موکول کرد.

قرار بود گروهی از زائران بامداد ۱۳ دی ماه از مبدأ تهران به عربستان اعزام شوند، که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی می گوید بلیت آن ها نیز صادر شده بود، اما آن پرواز بامدادی و دیگر پروازهای عمره در روز ۱۳ دی ماه انجام نشده و هنوز زمانی برای برقراری این پروازها و اعزام زائران ایرانی به عمره مشخص نشده است.

سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایرانی (هما) ـ در توضیحاتی که به رسانه ها داده، این موضوع را متوجه عربستان دانسته که مجوز پروازهای ایران را هنوز صادر نکرده است.

حسام قربانعلی گفته است: «بر این اساس همه پروازها به مقصد عربستان به حالت تعلیق درآمده است. برای انجام پروازها به سرزمین وحی باید مجوز ورود از سوی سازمان هواپیمایی کشوری عربستان صادر می شد که همچنان منتظر دریافت آن هستیم.»

در ادامه توضیحات سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایرانی (هما) به رسانه ها نیز آمده است که «صدور مجوز فرآیندهای قانونی و تشریفات خاصی دارد، که کشور عربستان در حال پیگیری است، وزارت امور خارجه و سازمان هواپیمایی کشوری ایران و ریاست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری موضوع هستند که به محض دریافت این مجوز، ناوگان هما در فرودگاه حضرت امام (ره) و ترمینال سلام این آمادگی را دارد که فرآیند مسافرگیری را انجام دهد.»

محمدمهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ نیز درباره دلیل تعویق پروازهای عمره در حیاط دولت گفته است: «رئیس سازمان حج و زیارت به من هم دیشب خبر داد و امروز هم وزیر راه در سفر ترکیه بود و امکان مذاکره نداشتیم ولی پیگیری می کنیم تا حل شود. مسأله یک اختلاف فنی بین دو سازمان و شرکت هواپیمایی است که باید حل شود و علی القاعده نباید موضوعی جدی باشد.»

پروازهای عمره درحالی به تعویق افتاد، که روز گذشته (سه شنبه ۱۲ دی ماه) گروهی از عوامل خدماتی عمره در فرودگاه امام خمینی (ره) ساعت ها معطل انجام این پرواز بودند و در نهایت از فرودگاه تهران خارج شدند.

طبق اعلام قبلی سازمان حج و زیارت قرار بود تا پایان امسال نزدیک به ۶۲ هزار زائر از سوی سه شرکت هواپیمایی ایرانی و از ۱۰ ایستگاه پروازی به عربستان منتقل شوند، که طبق روال باید تشریفات اداری برای دریافت مجوز پرواز هواپیماهای این سه شرکت به عربستان، به شکل مجزا انجام می شد، که به گفته برخی عوامل خدماتی زیارتی، این اقدام احتمالا صورت نگرفته است. هرچند مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی اظهار کرده است: «مجوز یادشده یک مجوز کلی برای ورود هواپیماهای ایرانی است و علاوه بر ایران ایر، مشمول هواپیماهای شرکت «معراج» نیز خواهد شد.»

پرسش این است چرا در چنین شرایطی، پیش بینی های لازم درباره پروازهای عمره، پیش از تعیین و اعلام زمان قطعی و انتقال عوامل خدماتی و زائران به فرودگاه صورت نگرفته بود؟ که سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایرانی (هما) در این باره چنین پاسخی داده است: «همه هماهنگی های لازم صورت گرفته بود و همکاران ما در حال پیگیری موضوع هستند، این کار تشریفات خاص و فرآیندهای تخصصی دارد. هرآنچه مربوط به سازمان هواپیمایی کشوری و هما بوده، پیش بینی های لازم انجام شده و فرآیندها طی شده بود، پیچیدگی هایی در تعاملات اداری و تهعدات طرفین است که باید رفع شود.»

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟