| کد خبر: 268013 |

شناسایی پانزده زنجیره ارزش موثر در اقتصاد دریا

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی گفت: ۱۵ زنجیره ارزش موثر در اقتصاد دریا را شناسایی کرده ایم که با تکمیل صنایع پایین دست می توان قطب های اقتصادی را در سواحل ایجاد کرد.

تین نیوز

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی گفت: ۱۵ زنجیره ارزش موثر در اقتصاد دریا را شناسایی کرده ایم که با تکمیل صنایع پایین دست می توان قطب های اقتصادی را در سواحل ایجاد کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، محمد مهدی سالاری در نهمین نشست هم اندیشی برنامه جامع تحقق سیاست های کلی توسعه دریا محور با موضوع " توسعه قطب های اقتصادی و سکونتی"؛ افزود: برخی از زنجیره های ارزش مانند شیلات، کشتیرانی یا نفت و گاز و خدمات تجاری دریایی به عنوان زنجیره های ارزش پیشرو مطرح هستند، به طور نمونه زنجیره ارزش نفت در حوزه فراساحل یک پیشرانه مهم است که درآمد چند ده میلیارد دلاری در سال دارد و اگر صنایع پایین دست آن تکمیل شود این درآمد سالانه به چند صد میلیارد دلار می رسد.

وی ادامه داد: در حوزه شیلات، آبزی پروری در دریا یا سواحل را داریم و اکنون ۴ میلیون تن ظرفیت پرورش ماهی در قفس، شناسایی شده که ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه برای آن برآورد می شود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی گفت: در متن سیاست های کلی توسعه دریا محور، تاکید شده که باید جایگاه جهانی شایسته در حوزه اقتصاد دریا کسب کنیم و بتوانیم قطب اقتصادی دریا در منطقه باشیم.

سالاری اضافه کرد: پیش نیاز تبدیل شدن به قطب منطقه در این حوزه، فعال کردن قطب های پایین دست صنایع دریایی است، ما قطب های اقتصادی نظیر ماهشهر و عسلویه را با درآمدهای چندین میلیارد دلاری در سال داریم، اما با مشکلات متعددی مواجه هستند، مردم این مناطق با مشکلات زیست محیطی و معیشتی روبرو هستند و کارکنانی به صورت اقماری در این مناطق تردد می کنند که فقط ۱۵ روز از ماه در منطقه حضور دارند.

وی گفت: باید در برخی از جزایر، قطب های اقتصادی، صنعتی و سکونتی را پایه گذاری کنیم تا هم زندگی مردم منطقه رونق بگیرد و هم انگیزه برای فعالان اقتصادی ایجاد شود تا در این نقاط سرمایه گذاری کنند، طوریکه در یک برنامه ۱۰ ساله، شاهد توسعه و رشد این نقاط باشیم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی افزود: ما از طرح های پیشران حمایت خواهیم کرد و تامین مالی می شوند تا به ثمر برسند البته در برخی نقاط کشور توسعه صنعتی داشتیم، اما به تناسب آن توسعه همه جانبه و سکونتی نداشتیم، شهرهای جدید ساحلی هم پیوست اقتصادی و صنعتی مناسب نداشتند، ما باید توسعه یکپارچه اقتصادی-اجتماعی داشته باشیم و زنجیره های ارزش، متناسب با ظرفیت های اقلیمی هر نقطه رشد کنند.

سالاری اضافه کرد: خوشبختانه امروزه در کشور برای توسعه مناطق ساحلی و جزایر یک اجماع وجود دارد، هم مردم و هم مسئولان به این نتیجه رسیده اند که توسعه قطب های اقتصادی در سواحل و جزایر برای کشور ضروری است؛ قوانین بالادستی و سیاست های کلی در این خصوص داریم که با تغییر مدیران، این مباحث و سیاست ها تغییر نخواهد کرد.

وی افزود: بعد از هر جلسه هم اندیشی، کارگروه تخصصی مرتبط با آن تشکیل می شود. هر کارگروه ۳ ماموریت دارد، اول اینکه حلقه های کلیدی موضوع مربوطه را مشخص و زنجیره ارزش را تعیین کند؛ ماموریت دوم کارگروه ها، تعیین مسائل و مشکلات هر موضوع است و سوم اینکه کارگروه باید طرح های پیشران را تدوین و برای هر طرح یک مجری انتخاب کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟