| کد خبر: 236822 |

داکا تریبون: چرا بندر چابهار ایران به نفع بنگلادش است

یک رسانه بنگلادشی در گزارشی با اشاره به اهمیت بندر چابهار ایران برای گسترش تجارت منطقه‌ای تاکید کرد که بندر چابهار فرصت‌های مهمی برای شرکت‌های بنگلادش ایجاد می‌کند و اکنون زمان آن است که شرکت‌های این کشور وارد عمل شوند.

تین نیوز

هند چند دهه از پاکستان درخواست استفاده از تاسیسات ترانزیت زمینی به سمت بازارهای ایران و فراتر از آن را داشته است و در ازای آن پاکستان میلیون‌ها دلار درآمد از محل تعرفه‌های ترانزیت خواهد داشت اما پاکستان هرگز موافقت نکرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، داکا تریبون نوشت: هند متعاقبا به یک مسیر جایگزین دسترسی یافته که همان INSTC یا کریدور شمال – جنوب است که خدمات کشتیرانی از بمبئی به بندر چابهار ایران ارائه می‌دهد و پاکستان را کلا دور می زند.

پیش از جدا شدن پاکستان و بنگلادش در سال ۱۹۴۷، ایران و افغانستان برای هزاران سال همسایه هندوستان بودند. این سه کشور روابط قوی تاریخی و فرهنگی و تمدنی دارند. نباید هیچ هراسی از ازسرگیری این پیوندها وجود داشته باشد.

بندر چابهار در دریای عمان واقع و در نزدیکی مرز ایران با پاکستان واقع شده و دسترسی مستقیم به اقیانوس هند دارد. این بندر بعد از بنادر کراچی و گوادر پاکستان نزدیکترین ورودی هند به آسیای مرکزی است.

هند و ایران روابط اقتصادی نیرومندی با یکدیگر دارند. ایران قراردادهای مهم نفتی با هند امضا کرده و اکنون دومین تامین کننده بزرگ نفت خام هند است و از این رو برای منافع اقتصادی هند اهمیت دارد.

هند نیز به نوبه خود سرمایه‌گذاری زیادی در زیرساخت‌های ایران از جمله در بزرگراه زرنج – دلارام تا غرب افغانستان کرده است. این بزرگراه در صورت ایجاد آرامش در اوضاع افغانستان به بخش مهمی از شبکه کمربند و جاده هند تبدیل خواهد شد.

هند همچنین از بندر چابهار برای رقابت با بندر گوادر پاکستان استفاده می‌کند که از سوی چین تامین مالی شده است. اقتصاد نیرومند هند به ایران کمک خواهد کرد و این درحالی است که تحریم‌های اقتصادی آمریکا آن کشور را فلج کرده است.

برخی بنادر هندوستان به بندر چابهار ایران متصل شده اند که این امر در کنار کریدور ترانزیت بین المللی شمال – جنوب INSTC قادر به استفاده از به هم پیوستگی از طریق ایران، افغانستان، کشورهای آسیای میانه، روسیه و اروپا خواهد بود. این طرح هم اکنون عملیاتی شده است.

از این رو بندر چابهار برای گسترش تجارت در منطقه بسیار مهم است. اداره گمرک ایران همه زیرساخت ها را برای تسهیل تجارت و ترانزیت در کریدور یاد شده آماده کرده است و این مساله برای صادرکنندگان بنگلادشی هم تاثیر دارد. بنادر چیتاگونگ و مونگلا بنگلادش به بنادر هند متصل هستند. بنگلادش می‌تواند از بندر چابهار ایران از طریق بنادر هند برای پیوستن به کریدور شمال – جنوب استفاده نماید. بنا به گزارش رسانه‌های ایرانی، سفیر بنگلادش در ایران در بازدید از چابهار گفت که روابط بین تاجران ایرانی و بنگلادشی می‌تواند به توسعه تجارت در جنوب آسیا کمک کند.

او گفت که بنگلادش مایل به ارتقای کشتیرانی از بنگلادش به ایران است به این معنی که پتانسیل بزرگی برای سرمایه‌گذاران بنگلادشی به منظور استفاده از این اتصالات وجود دارد. این به هم پیوستگی همچنین همکاری بین‌المللی در آسیای مرکزی و جنوبی تقویت خواهد کرد و همچنین کشورهایی مانند روسیه و ازبکستان علاقه بیشتری به سرمایه‌گذاری در بنگلادش پیدا خواهند کرد. بندر چابهار ایران فرصت‌های مهمی برای شرکت‌های بنگلادش ایجاد می‌کند و اکنون زمان آن است که شرکت‌های این کشور وارد عمل شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.