| کد خبر: 220995 |

سرانجام با اتخاذ تصمیم قطعی برای یکی از مهمترین معضلات صیادان جنوب، صید ترال به مدت دو سال ممنوع شد. این تصمیم علاوه بر ابعاد محیط زیستی در بازگشت صیادان سنتی ترال با شناورهای سنتی که حدود 10 سال است شغلشان را از دست داده اند، تاثیر مثبتی خواهد داشت.

تین نیوز

سرانجام با اتخاذ تصمیم قطعی برای یکی از مهمترین معضلات صیادان جنوب، صید ترال به مدت دو سال ممنوع شد. این تصمیم علاوه بر ابعاد محیط زیستی در بازگشت صیادان سنتی ترال با شناورهای سنتی که حدود 10 سال است شغلشان را از دست داده اند، تاثیر مثبتی خواهد داشت.

به گزارش تین نیوز، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در اینباره گفت: ممنوعیت صید ترال از ابتدای آذرماه اجرایی می‌شود.

سمیه رفیعی با اشاره به مصوبه فراکسیون محیط زیست در خصوص توقف صید ترال در آب‌های کشور، افزود: ۵۳ هزار صیاد در سواحل جنوبی ایران به صورت مستقیم از صید سنتی ارتزاق می‌کنند؛ اما متاسفانه حدود ۱۰ سال است که پدیده شومی به نام صید ترال با جارو کردن تمامی ماهیان دریای جنوب کشور، صیادان را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است به نحوی که حدود 80 درصد صیادان چابهار به واسطه ورود کشتی‌های صید ترال به این آبها بیکار شدند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم با اشاره به تبعات بیکاری صیادان جنوب کشور افزود: صید ترال شغل و احساس هویت شغلی صیادان را از بین برده و موجب افزایش چشمگیر معضلات اجتماعی چون اعتیاد، قاچاق و مشکلات خانوادگی شده است.

 وی با بیان اینکه ترال‌دارها افراد ذی‌نفوذ و متصل به بخشی از دستگاه‌ها بودند و به راحتی مجوز دریافت می کردند، تصریح کرد: ترال دار‌ها در سایه عدم نظارت دستگاههای متولی هر آنچه را که در دریا بود به نفع خودشان استخراج می‌کردند و با توجه به دستگاه‌های پیشرفته‌ای که در اختیار داشتند چیزی برای صیاد سنتی باقی نمی‌گذاشتند؛ این معضل سالیان سال صیادان سنتی جنوب کشور را با مشکل و چالش جدی مواجه کرده و زندگی صدها هزار نفر را که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به صید وابسته است را مختل می‌کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم از زمان آغاز به کار خود بررسی صید ترال را به صورت علمی و کارشناسی در دستور کار خود قرار داد تا به جهت آیش دریا صید ترال متوقف شود.

رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با بیان اینکه برخی از صیادان به دلیل نبود صید کافی در دریاهای کشور و وجود کشتی‌های صید ترال  مهاجرت کردند، ادامه داد:  عدم نظارت باعث شده است که کشتی‌ها به آب‌های ساحلی بیایند؛ با اینکه قرار بوده فقط صید میان ِآب‌زی داشته باشند اما صید کف‌زی می‌کنند. در واقع این کشتی‌ها کف دریا را جارو می‌کنند و رسما چیزی باقی نمی‌ماند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم خاطرنشان کرد:  بعد از پیگیری ها و جلسات متعدد در فراکسیون محیط زیست در چارچوب کاری علمی و کارشناسی شده با حمایت‌های ویژه دکتر قالیباف و نیروی دریایی سپاه و سردار تنگسیری امشب توافقنامه‌ای در کارگروه ساماندهی صید ترال در فراکسیون محیط زیست مجلس با حضور معاونان وزارت جهار کشاورزی و رئیس کارگروه صید و شکار امضا کردیم تا به واسطه آن صید ترال به مدت دو سال به جهت آیش دریا متوقف شود. یقیناً این امر اقدامی بسیار مهم برای کشور بوده که  از اول آذر ماه اجرایی می‌شود.

هفته گذشته رئیس مجلس برای نظارت میدانی از سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرده و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم این منطقه قرار گرفته بود.

گفتنی است که شعار سال ۲۰۲۰ آیمو، «کشتیرانی پایدار برای سیاره‌ پایدار» است که با‌ هدف افزایش آگاهی از اهداف توسعه‌ی پایدار سازمان ملل‌ متحد و در راستای ایجاد هماهنگی میان نهادهای مرتبط با آیمو برای رسیدن به این اهداف انتخاب شده است.

از نظر دبیر‌کل آیمو، دهه‌های آغازین سال ۲۰۲۰، دهه‌های سرنوشت‌ساز و موثری هستند و سازمان بین‌المللی دریایی در حرکت به‌سمت آینده پایدار، گام‌هایی به این شرح برداشته است: حذف گازهای گلخانه‌ای، کاهش میزان سولفور سوخت کشتی‌ها، اعمال کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها، کاهش پسماندهای دریایی و بهبود کیفیت آب برای موجودات دریایی، بهبود بازدهی کشتیرانی از طریق تبادل الکترونیکی اطلاعات، دیجیتالی‌شدن صنعت کشتیرانی، حضور بانوان در جامعه دریایی.

از دیگر سو، حمل‌ونقل پایدار، به معنای مدیریت جامع در راستای توسعه‌ی پایدار در بخش حمل‌ونقل، شامل مسئولیت‌های زیست‌محیطی و اجتماعی است. در مفهوم پایداری، سه رکن اصلی دخیل هستند: محیط‌ زیست، جامعه و اقتصاد. پیاده‌سازی کشتیرانی پایدار، در حقیقت، نتیجه تقویت این سه رکن خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین