| کد خبر: 228746 |

پیاده‌سازی سند اجرایی ایمنی جاده‌ها در دهه کاهش مخاطرات جاده‌ای

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن مروری بر عملکرد آن مرکز در دولت تدبیر و امید، گسترش کوره آتش و گسترش فعالیت آزمایشگاه مصالح ساختمانی را بخشی از اهم برنامه‌های مرکز برای ارتقای تاب‌آوری در برابر مخاطرات و افزایش بهر‌ه‌وری، برشمرد.

تین نیوز

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن مروری بر عملکرد آن مرکز در دولت تدبیر و امید، گسترش کوره آتش و گسترش فعالیت آزمایشگاه مصالح ساختمانی را بخشی از اهم برنامه‌های مرکز برای ارتقای تاب‌آوری در برابر مخاطرات و افزایش بهر‌ه‌وری، برشمرد.

به گزارش تین نیوز، محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن مروری گذرا بر عملکرد آن مرکز، برنامه‌های سال ۱۴۰۰ را در نیمه اول و قبل از اتمام به کار دولت دوازدهم اعلام کرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یکی از مهمترین کارهای آن مرکز را از سال ۱۳۹۲ و آغاز به کار دولت تدبیر و امید، ویرایش مقررات ملی و کنترل ساختمان برشمرد و گفت: در دولت تدبیر و امید، مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان توسط مرکز بازنگری و ویرایش شدند که مباحث باقی‌مانده مبحث ۱۰ (طراحی و اجرای ساختمان‌های فولادی)، مبحث ۱۲ (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا) هستند که در حال انجام بوده و تا قبل از اتمام دولت به اتمام رسیده و ابلاغ خواهند شد.

شکرچی‌زاده مبحث سوم (محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش)، مبحث نهم (طراحی و اجرای ساختمان‌های بتن‌آرمه) و مبحث نوزدهم (صرفه‌جویی در مصرف انرژی) را از جمله مباحث مهمی برشمرد که بازنگری و ویرایش آن‌ها تغییرات جدیدی را نسبت به موارد مشابه خود داشتند.

وی تصریح کرد: تغییراتی که در ویرایش مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان نسبت به قبل ایجاد شده و این ویژگی به خصوص در مباحث ۳، ۹ و ۱۹ مشهود است موجب بهره‌وری در ساخت‌وساز شده و کاهش خطرپذیری برای ساختمان‌ها را در آینده به دنبال دارد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: مرکز در حوزه تدوین ضوابط و مقررات برای طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله ویرایش پنجم را از آبان سال ۱۳۹۸ آغاز کرد که خوب پیش رفته است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت، ویرایش این مبحث به اتمام نرسد اما به نحو قابل‌ ملاحظه‌ای این ویرایش پیش خواهد رفت. همچنین، مرکز تحقیقات، پیوست ششم آیین‌نامه ۲۸۰۰ را نیز به انجام رساند که برای اجزای غیرسازه‌ای بسیار موثر بود. پیوست جدیدی را نیز برای تاسیسات برقی و مکانیکی و طراحی آنها در برابر زلزله به انجام رساندیم که امید است تا پایان فرورین منتشر شود.

شکرچی‌زاده از دیگر مواردی را که توسط مرکز در دولت تدبیر و امید به سرانجام رسید تدوین ضوابط ساخت‌و‌ساز در پهنه گسل‌های اصلی برشمرد و افزود: این ضوابط در مرکز تحقیقات تدوین شد که در شورای‌عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید و ابلاغ شد.

وی از دیگری برنامه‌هایی که مقرر است تا پایان دولت به سرانجام برسد را احداث و گسترش کوره جدید آتش مرکز تحقیقات عنوان کرد و گفت: ارایه گواهینامه‌های فنی و همچنین فعالیت‌های مرکز در حوزه مهندسی آتش برای امسال و سال‌های آتی، گسترش خواهد یافت.

به گفته رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، آن مرکز در زمینه مصالح ساختمانی نوین، فعالیت‌های گسترده‌ای را در دستور کار آزمایشگاه مصالح ساختمانی قرار داده است. همچنین در حوزه پیاده‌سازی و عملیاتی شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان، فعالیت‌هایی توسط مرکز تحقیقات آغاز شده است.

شکرچی‌زاده گسترش سامانه پایش انرژی را از دیگر برنامه‌های امسال مرکز تحقیقات برشمرد و گفت: در سال گذشته مرکز با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، موافقتنامه‌ای را به امضا رساند که براساس آن موضوع پایش انرژی در ساختمان‌ها جدی‌تر دنبال شود.

وی گسترش آزمایشگاه مهندسی آکوستیک یا صدابندی ساختمان‌ها را از دیگر مواردی برشمرد که توسط مرکز به انجام رسیده و طی امسال دنبال خواهد شد.

شکرچی‌زاده گفت: مرکز پروژه‌ای را آغاز کرده است که بررسی و صدابندی مصلی تهران را در برنامه قرار داده است. این پروژه، پروژه مهمی است که برای نخستین‌بار در کشور اجرایی و عملیاتی، خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اهم برنامه‌های مرکز تحقیقات را در سال جاری، اجرایی و عملیاتی شدن سند اجرایی ایمنی جاده‌ها در دهه کاهش مخاطرات جاده‌ای (۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰) برشمرد و گفت: پیاده‌سازی و اجرایی شدن سند اجرایی ایمنی جاده‌ها از امسال می‌تواند به کاهش مخاطرات جاده‌ای و کاهش خسارت های مالی و جانی منجر شود.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.