| کد خبر: 224387 |

معاون شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به نقش قابل توجه کامیون ها و خودروهای سواری در تولید آلودگی هوا در تهران گفت: قائل شدن سهم عمده برای اتوبوس های شرکت واحد واقع بینانه نیست.

تین نیوز

معاون شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به نقش قابل توجه کامیون ها و خودروهای سواری در تولید آلودگی هوا در تهران گفت: قائل شدن سهم عمده برای اتوبوس های شرکت واحد واقع بینانه نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، فرشید باباخانی، معاون فنی و پژوهشی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش خودروهای سواری و کامیون‌ها در افزایش آلودگی هوای تهران گفت: بر اساس سیاهه انتشار در سهم بندی آلاینده‌های هوای تهران، سهم کلیه خودروهای سواری ۶۰ درصد برآورد شده نه آنطور که برخی کارشناسان معتقدند که این سهم ۶۰ درصدی مربوط به اتوبوس‌های شرکت واحد است.

وی با تاکید بر اینکه در نظر گرفتن سهم عمده برای آلایندگی اتوبوس‌های شرکت واحد، واقع بینانه نیست، اظهار داشت: از میان ۵ هزار و۵۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد ۲ هزار دستگاه اتوبوس گازسوز هستند و نمی‌توان گفت که ۳ هزار ۵۰۰ دستگاه مابقی کل آلودگی هوای تهران را که حدود ۱۰ هزار تن برآورد می‌شود ایجاد می‌کنند.

باباخانی با تاکید بر اینکه سیاهه انتشار نقشه راه است و مورد تائید همه دستگاه‌های مسئول قرار دارد گفت: عمده آلودگی هوا در نیمه دوم سال مربوط به ذرات معلق است که از دو منبع منابع متحرک و ثابت ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: از این میان ۴۰ درصد از سهم این آلاینده‌ها مربوط به منابع ثابت بوده و که شامل همه (نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، منابع آلاینده خانگی، تجاری و اداری) می‌شود. و ۶۰ درصد مابقی از مجموعه منابع متحرک اعم از (کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، خودورهای سواری و موتورسیکلت‌ها) می‌شود.

معاون فنی و پژوهشی شرکت کنترل کیفیت هوا تصریح کرد: بر اساس گزارش سیاهه انتشار، کامیون‌ها ۱۵.۷ درصد، اتوبوس‌ها به جز اتوبوس‌های شرکت واحد ۷.۴ درصد، اتوبوس‌های شرکت واحد ۵.۷ درصد، مینی‌بوس های دیزلی ۴ درصد از این سهم را به خود اختصاص می‌دهند اما خودروهای سواری ۱۴ درصد، موتورسیکلت‌ها ۱۰ درصد نقش دارند، بنابراین ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد در مقابل دو میلیون خودروی سواری نقش قابل توجهی در تولید آلایندگی ندارند.

وی تاکید کرد: مشکل بزرگ ما بر اساس این سهم بندی کامیون‌ها هستند که با توجه به فرسودگی و آلایندگی بالایشان نباید در تهران تردد کنند.

باباخانی گفت: وقتی از خودروهای سواری صحبت می‌کنیم باید بدانیم که ۱۴ درصد نقش با خودروهای سواری است که ۲ درصد از آلودگی‌شان اگزوز خارج می‌شود و ۱۲ درصد از آن از سهم فرسایش لاستیک و لنت است.

وی افزود: سواری‌ها در ۶ ماهه دوم سال با تولید عمده ذرات معلق نقش عمده‌ای دارند اما در نیمه نخست سال نقش کمرنگ‌تری دارند چون در تولید آلاینده‌های گازی نقش ۴۰ درصدی برای آنها برآورد شده است‌.

معاون فنی و پژوهشی شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به اینکه آلودگی متمادی ۱۱ روزه هوای تهران (در آذرماه و اوایل دی‌ماه) به دلیل عدم وزش باد و تخلیه نشدن هوای آلوده پایتخت بوده است، ابراز داشت: کاهش محدودیت‌های ترافیکی باعث افزایش ترافیک و تولید بیشتر آلودگی در مرکز شهر شده بود.

وی با یادآوری اینکه شاخص‌های اندازه گیری هوا از ابتدای سال ۹۹ سختگیرانه تر شده است ابراز داشت: هرچند آلودگی هوا اندک اندک به هوای تهران در این مدت اضافه می‌شد و میزان غلظت آلاینده‌های هوا نسبت به سال گذشته کمتر بوده است اما به دلیل عدم وزش مناسب هوا تخلیه هوای ناسالم با سرعت کمتری اتفاق می‌افتاد و به همین دلیل آمار روزهای هوای ناسالم بالا رفت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین