| کد خبر ۳۱۰۶۹۴
کپی شد

◄ پروژه ملی «طریق الرضا»؛ کریدور جنوب غرب به شمال شرق ایران همچنان نیمه تمام

پروژه ملی طریق الرضا برای اتصال جنوب غرب ایران به مشهد هنوز نیمه تمام است؛ بخش های مهمی در استان اصفهان و فارس نیازمند تکمیل و تأمین بودجه اند.

پروژه ملی «طریق الرضا»؛ کریدور جنوب غرب به شمال شرق ایران همچنان نیمه تمام
تین نیوز |

مسیر بین استانی طریق الرضا که قرار است زائران و کالا را از مرز شلمچه تا مشهد منتقل کند، پس از سال ها هنوز به طور کامل به آزادراه استاندارد تبدیل نشده و بخش های مهمی از آن در استان های فارس و اصفهان نیمه کاره باقی مانده است.

به گزارش تین نیوز، پروژه ملی «طریق الرضا» با هدف اتصال جنوب غرب ایران به شمال شرق و تسهیل تردد زائران مشهد، از سال ۱۳۸۷ آغاز شد. این مسیر از استان های خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، یزد و خراسان رضوی عبور می کند و قرار است به یک کریدور ترانزیتی مهم کشور تبدیل شود.

با وجود گذشت بیش از یک دهه، بخش های زیادی از این جاده هنوز در قالب «جاده معمولی» باقی مانده و استانداردهای آزادراهی در آن رعایت نشده است. در مسیر اقلید–یزد، تونل «اباصالح المهدی (ع)» تعریف شده و حدود ۱۸۰ کیلومتر کار اجرایی انجام شده، اما گزارش ها نشان می دهد مسیر فعلی توان تحمل بار ترافیکی سنگین را ندارد.

اهمیت تکمیل این پروژه در کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی، توسعه اقتصادی مناطق عبوری و تسهیل حمل ونقل کالا و زائران مشهدی است. با این حال، مشکلاتی چون تأخیر طولانی، کمبود بودجه، تخریب ناشی از تردد کامیون های معدنی و ساخت قطعه ای، روند پیشرفت را کند کرده است.

در استان اصفهان، از مسیر ۲۵۶ کیلومتری نایین–انارک–خور–طبس تنها ۱۴۲ کیلومتر چهارخطه شده و فاز چهارم پروژه (۳۰ کیلومتر بین مشجری تا سه راهی چوپانان) نیازمند ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار است. کارشناسان می گویند تکمیل مسیر به تأمین مالی و مدیریت منسجم وابسته است و زمان قطعی برای پایان پروژه قابل اعلام نیست.

تحلیل وضعیت فعلی

آغاز پروژه: سال ۱۳۸۷ با هدف اتصال جنوب غرب به شمال شرق ایران.

مسیر عبوری: خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، اصفهان و خراسان رضوی.

وضعیت فعلی: بخش های زیادی هنوز «جاده معمولی» هستند؛ تونل اباصالح المهدی (ع) در مسیر اقلید–یزد تعریف شده و حدود ۱۸۰ کیلومتر کار اجرایی انجام شده است.

چالش ها: کمبود بودجه، تخریب ناشی از کامیون های معدنی، ساخت قطعه ای و تغییر اولویت های مدیریتی.

طریق الرضا؛ کریدور ملی جنوب غرب به مشهد در سه سناریو زمانی

پروژه طریق الرضا، به عنوان یکی از مهم ترین کریدورهای ترانزیتی ایران، از مرز شلمچه آغاز می شود و با عبور از استان های خوزستان، فارس، یزد و اصفهان به مشهد می رسد. این مسیر علاوه بر تسهیل سفر زائران، قرار است بار ترانزیتی جنوب غرب به شمال شرق کشور را به دوش بکشد.

کارشناسان سه سناریو برای آینده این پروژه ترسیم کرده اند:

  • خوش بینانه: تکمیل در ۴ تا ۶ سال، در صورت تأمین کامل بودجه و اولویت ملی.
  • میانه: تکمیل در ۸ تا ۱۲ سال، با بودجه های نوسانی و پیشرفت قطعه ای.
  • بدبینانه: طولانی شدن پروژه تا ۱۵ تا ۲۰ سال یا حتی نیمه تمام ماندن، در صورت کمبود اعتبار و تداوم مشکلات مدیریتی.

بررسی ها نشان می دهد تکمیل طریق الرضا مسیر سفر را تا ۳۵۰ کیلومتر کوتاه تر می کند، سالانه بیش از ۲۵ میلیون لیتر صرفه جویی سوخت به همراه دارد و می تواند هزینه حمل کالا را تا ۱۵ درصد کاهش دهد. علاوه بر این، کاهش ۶۰ تا ۷۵ درصدی تصادفات و رونق گردشگری مذهبی و کویری از دیگر مزایای آن خواهد بود.

  • صرفه جویی زمانی: ۳.۵ تا ۴.۵ ساعت برای خودروهای سواری، ۵ تا ۶ ساعت برای کامیون ها.
  • صرفه جویی سوخت: حدود ۲۴.۵ لیتر برای سواری و ۱۲۰ لیتر برای کامیون در هر سفر؛ معادل بیش از ۲۲ میلیون لیتر در سال.
  • کاهش استهلاک: ۷۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون تومان برای سواری و ۲ تا ۴ میلیون تومان برای کامیون در هر سفر.
  • کاهش تصادفات: ۶۰ تا ۷۵٪ کاهش حوادث در محورهای پرخطر طبس–خور–انارک؛ صرفه جویی ملی صدها میلیارد تومان.
  • کاهش هزینه حمل کالا: ۱۰ تا ۱۵٪ کاهش هزینه برای هر تُن بار؛ جذاب تر شدن بنادر جنوب برای صادرات شرق کشور.
  • توسعه منطقه ای: رونق گردشگری مذهبی و کویری، رشد کسب وکارهای محلی، افزایش سرمایه گذاری در معادن و صنایع فرآوری.
جدول فازها و سناریوهای تکمیل طریق الرضا
فاز / بخش مسیر  طول تقریبی وضعیت فعلی  موانع اصلی  سناریوی خوش بینانه  سناریوی میانه  سناریوی بدبینانه
نایین → انارک بخشی از ۲۵۶ کیلومتر حوزه اصفهان بخشی چهارخطه، بخشی نیمه تمام کمبود بودجه، ترافیک سنگین معدنی ۱–۲ سال ۳–۴ سال ۶–۸ سال
انارک → خور → طبس بیشترین بخش نیمه تمام بسیاری نقاط هنوز جاده معمولی فاصله زیاد، آب وهوای سخت، هزینه بالا ۲–۳ سال ۴–۶ سال ۱۰–۱۲ سال
مشجری → سه راهی چوپانان (فاز چهارم) ~۳۰ کیلومتر در حال اجرا، نیازمند بودجه زیاد کمبود اعتبارات، پیمانکار محدود ۱ سال ۲–۳ سال ۴–۶ سال
اقلیت استان فارس (اقلید و شمال فارس) حدود ۱۸۰ کیلومتر برخی قطعات ساخته شده، برخی رها تغییر مدیریت ها، اولویت پایین ۲–۳ سال ۴–۷ سال ۸–۱۰ سال
خوزستان → فارس (ورودی کریدور) مسیر عمومی فعال است نیازمند ارتقا به چهارخطه بودجه + تملک زمین ۲ سال ۳–۵ سال ۸+ سال
ورودی خراسان رضوی → مشهد اکثراً تکمیل فقط نیاز به اصلاح ایمنی حجم ترافیک انجام شده انجام شده انجام شده

جمع بندی جدول

  • کوتاه ترین زمان تکمیل کل مسیر: حدود ۴ تا ۶ سال
  • زمان محتمل بر اساس وضعیت فعلی: ۸ تا ۱۲ سال
  • زمان بدبینانه: ۱۵ تا ۲۰ سال

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • علی ورناصری پاسخ

    مسیر شهرکرد بازفت مسجدسلیمان با کاهش بیش از دویست کیلومتری جاده ایذه اصفهان......جاده مسجدسلیمان لالی الیگودرز اراک اگه جایگزین جاده فعلی اندیمشک خرم آباد به اراک بشه هم تا حدود 250کیلومتر کاهش مسیر داره....هیچ کریدوری در کشور این همه کاهش مسیر و نزدیک کردن تهران و اصفهان و تبریز به بنادر جنوبی نداره......چرا پس پول کشور خرج جاده های بی خود میشه

    • ناشناس

      همون جاده ایذه شهرکرد اصفهان اگه ساخته بشه خیلی مسیر خوزستان به مشهدم نزدیک میکنه،دیگه لازم نیست ازخوزستان به یاسوج وفارس جاده بکشند

  • امین پاسخ

    همین کارها باعث پیشرفت و آبادانی کشور،استان،شهرستان و شهر می شود

  • کاربر پاسخ

    چرا باید نام یک جاده در ایران عربی باشه؟ (طریق الرضا)؟؟؟

  • پاسخ

    چرا از مسجد شکر به عشق آباد جاده احداثی مردمی پذیرفته نمی گردد که صد کیلومتر راه کاسته گردد یا از جوخواه پنج کیلومتر میانبر نمی شود که چهل کیلومتر به بشروئیه کم شود؟ چون مردم اجبارا بروند طبس امامزاده

  • رضا پاسخ

    ۳۰کیلومتر ۲۵۰میلیارد پول میخواد ...چه خبره متری چند حساب میکنند

    • علی

      آزاد راه و بزرگراه بسیار پرهزینست هر کیلومتر بالا ده میلیارد خرجشه تازه این دست کمشه فکر کردی این همه جاده و بزرگراه میبینی حتما مفته نه؟ خیر اتفاقا بسیار گرون الآن یک ماشین سنگین روزی زیر پنج تا ده میلیون کار نمیکنه کم کم .

  • از قوچان پاسخ

    به نام خدا با سلام بزرگواران کریدور شرق به غرب از مشهد به گرگان آنهم با راهکار سهام عدالت مردم 3استان الگوی نجات از تورم و تحریم به اذن الهی. نفر به نفر هر شهر میبایست در این پروژه مشارکت کنند تا عدالت به تمام جهان الگوی اسلامی باشد. من الله توفیق

  • سعیدی پاسخ

    واقعا مهمترین کریدور ایران است

  • آرش پاسخ

    جاده کویر و طویل کرمان به مشهد خیلی زیباست بعضی رانندگان خوش سلیقه وباحال ماشین سنگین که همیشه در آن مسیر تردد دارند کنار جاده درخت کاشته اند اگر مسیرتان افتاد حتما به این درختان آب بدهید حتی در حد یک بطری آب معدنی میتوانید راستی اگه دوست داشتید یک نهال درخت کویری مثل عناب بادام پسته باخودتان ببرید درمسیر بکارید یادگاری خوبیه

  • ارش پاسخ

    حتما میشه
    تا چند سال دیکه ایرانی رو راه نمیدن به کشورشان میکن اینا وحشی هستن‌صبر کنید می بینید

  • ایران ایران ایران پاسخ

    حالادچرا طریق الرضا؟؟؟
    چرا نمیگی راه رضا، جاده رضا؟؟؟؟

    • مهدی آموزگار

      شما همون راه یا جاده رضا صداش بزن ولی دلیل انتخاب این اسم، نام امام رضا(ع) و هدف گذاری مسیر برای تبادلات جاده ای منطقه ای و بین المللی هست.(پیشنهاد مطالعه نقشه های منطقه ای برای نامگذاری های مشابه)
      نامگذاری هم بخاطر نزدیکی حروف زبان فارسی با زبان بین المللی عربی هست و فارسی زبانان واژه های عربی را بهتر از سایر زبان های بین المللی می‌فهمند حتی اگر سواد همسویی با عربی نداشته باشند.

  • یعقوب نوریانی پاسخ

    آقای آهنگر دادگر رو گذاشتند که واژگان بیگانه رو به پارسی برگردونه حال شما از واژگانی که مترادف پارسی بسیار دارند چرا استقاده میکنی؟! طریق نه راه، جاده،......

  • اله کرم پاسخ

    سلام احداث آن بسیار مهم است و به منطقه رونق میدهد

  • ناشناس پاسخ

    به خداقسم به بزرگی خداقسم اونی که این طرح جاده ومدیر داده.ساکن یا زاده ی همین نایین انارک خور طبس هست.به الله قسم.چون ببینید مسیر از این بهتر وکوتاهتر نبود؟؟؟دستهایی پشت پرده هست.

    • ناشناس

      نیازی نیست حرص بخوری!
      پیشنهاد هرکه بوده آبادانی منطقه فراموش شده کویر ایران جانه.

  • سیدمهدی عابدی پاسخ

    جاده داریم مهندسان از راه نقشه هوایی مسیر راه نزدیکتربه شهرها استان ها ترانزیت ومکان های زیارتی ایران وعراق عربستان مصر سوریه ترکیه لبنان فلسطین داشته باشندوهمین طور مسیر راه خود به جاده اروپا به دانمارک پرتغال کره وصل شود

  • ناشناس پاسخ

    بیشتر جمعیت ایران در امتداد زاگرس و البرز غربی زندگی می کنند و راه در امتداد انها اهمیت بیشتری دارد و راه ترانزیت محسوب میشه در مورد شهرهای کویری با راه های استانی به مخورهای اصلی ترانزیت متصل می شوند

  • علیرضا پاسخ

    اسم ها رو .... خود عربا از این اسم ها روی کارهاشون نمیزارن ...واقعا خنده داره

  • ناشناس پاسخ

    اکثریت تونل های طویل جاده ایی بالای ۱۰ کیلومتر در اروپاست کشورهای پیشرفته و توسعه یافته با این زیرساخت ها به این حد فعلی شان رسیدند حال در ایران وقتی که تونل های جاده ایی کوهستانی ۶ ۷ کیلومتری می سازیم و دانش بومی سطح بالا داریم چرا برای ورود به باشگاه بالای ۱۰ کیلومتر تلاش نمی کنیم ؟ اگر الیگودرز با تونل های ۱۰ ۱۵ کیلومتری به مسجد سلیمان متصل شود با کوتاهی مسیر حتی تا ۲۰۰ کیلومتر ، اصلا وضعیت رشد اقتصادی کشور و زیست و معیشت یک ملت تغییر می کنه و بر بسیاری از مسائل تاثیر عمیق مثبت می گذاره خیلی فراتر از محرومیت زدایی از یک منطقه ذاتا محروم ، زیرساخت های اینطور عظیم و شجاعانه می تواند ایران را از باشگاه ممالکت جهان سوم خارج کند فاز به فاز و رونده که البته کار ساخت هم ۵۰ ساله نشود !